Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken.

Hej

Det vore intressant att höra lite mer information om säcken, om någon vet.

Har letat runt lite men ej funnit informationen jag söker, så tänker det är värt att testa här.

Tänker mig saker som komfort tempen, året den lanserades, etc.

Den väger 2 kg och är ganska fluffig.

Ha det väl.

20210424_135435.jpg20210424_135358.jpg20210424_135342.jpg
 
Senast ändrad:
En sådan köpte jag 1979 till min första fjällvandring(och har kvar den än). Skön att sova i, men stor och tung jämfört med dagens säckar. Skall man inte bära den så är den helt ok än. Jag har för mig att temperaturgränsen var -2, men är det risk för frost tar jag hellre en annan.
 
Caravan Sport:
Yttertyg: Ljusblå ripstopnylon.
Innertyg: Marinblå polynosic/nylon med bomullskaraktär.
Konstruktion: Ovansida termosydd i dubbla lager/undersida genomsydd.
Stoppning: Ovansida 700 gr Dacron Hollowfiber, undersida 510 gr Dacron Fiberfill.
Lägsta temp: -10 gr.
Introducerades 1978.
 
2 kg sommarsäckar hade man i scouterna och det militära. På båda ställena fixade någon annan transportsträckorna. När jag började fjällvandra var det första jag köpte var en lätt och varm, -7, dunsovsäck, den har jag kvar och den värmer än.
 
Caravan Sport:
Yttertyg: Ljusblå ripstopnylon.
Innertyg: Marinblå polynosic/nylon med bomullskaraktär.
Konstruktion: Ovansida termosydd i dubbla lager/undersida genomsydd.
Stoppning: Ovansida 700 gr Dacron Hollowfiber, undersida 510 gr Dacron Fiberfill.
Lägsta temp: -10 gr.
Introducerades 1978.

Vad härligt, håller med, vikten springer iväg lite.
 
Caravan Sport:
Yttertyg: Ljusblå ripstopnylon.
Innertyg: Marinblå polynosic/nylon med bomullskaraktär.
Konstruktion: Ovansida termosydd i dubbla lager/undersida genomsydd.
Stoppning: Ovansida 700 gr Dacron Hollowfiber, undersida 510 gr Dacron Fiberfill.
Lägsta temp: -10 gr.
Introducerades 1978.

Tack för informationen, super intressant.
Det uppskattas!
 
2 kg sommarsäckar hade man i scouterna och det militära. På båda ställena fixade någon annan transportsträckorna. När jag började fjällvandra var det första jag köpte var en lätt och varm, -7, dunsovsäck, den har jag kvar och den värmer än.
Jaha det hade man, förstår.

Det är härligt hur grejerna kan hålla så många år.
 
Köpte en dito -80 nå'ngång och använde till vinterturer med pulka att ha den i då. Har den kvar men som ni säger, den väger och ffa tar plats. Fyller ju lätt en ryggsäck alldeles på egen hand. Men -10? Det känns optimistiskt. Hade den i vintras faktiskt på en lo-skådarnatt under bar himmel i Småland. Det var några minus och det var KALLT med den. Så nä, den får anses pensionerad nu...
 
Köpte en dito -80 nå'ngång och använde till vinterturer med pulka att ha den i då. Har den kvar men som ni säger, den väger och ffa tar plats. Fyller ju lätt en ryggsäck alldeles på egen hand. Men -10? Det känns optimistiskt. Hade den i vintras faktiskt på en lo-skådarnatt under bar himmel i Småland. Det var några minus och det var KALLT med den. Så nä, den får anses pensionerad nu...

Well - det var lite andra standarder för att räkna ut vad "en sovsäck håller för temperatur" på 80-talet än vad det är nu. Lägg därtill en sovsäck som använts under 40 år (eller mer?) och inte alltid förvarats så att materialet i den aldrig komprimerats eller slitits osv...

Det är inte jättekonstigt att den inte håller måttet idag?

Vad man kan säga - rent generellt - är att Caravan verkar ha gjort grejer som håller i evigheter. Här i hemmet finns diverse caravan-säckar inköpta under tiden gumman och jag bägge var scouter - och vi har tonåringar som är scouter idag (och - ibland - använder samma sovsäckar). De syddes verkligen för att hålla.

Å andra sidan - på baksidan av samma mynt: det har hänt en del med utvecklingen av material sedan de här säckarna syddes. På sent 70- och tidigt 80-tal var det helt normalt med en sovsäck av konstfiber att den kunde väga 2 kg eller mer. En dunsäck för vinterbruk kunde lätt överstiga 1,5kg. Idag väger liknande säckar runt ett kilo i dunfallet och mindre än 1,5 i konstfiberfallet.
 
Jo man har lärt sig att spruta in fler luftkanaler i konstfibern men fortframt långt kvar att komma upp till dunets förmåga att få luften att gå sakta.
 
Hittade denna tråden när jag sökte efter information om de två gamla caravan backpacking sport 261 b sovsäckar jag haft liggande på vinden.

Hur får jag bort den kräksliknande doften från packsäcken/förvaringspåsen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoyX Caravan backpacking Anjan sovsäck fråga Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.