dubbdäck

är det bra/lönnt att ha dubb däck på en cykel för 4000 kroner?
fördelar/nackdelar
vid den här tiden så är det väldigt isigt (vid umeå)
 
Det är väl inte roligare att slå i backen bara för man har en billig cykel! Klart du ska skaffa dubbat. Bor också i Umeå och dubbdäcken kommer verkligen till sin rätt, i synnerhet innan det blivit ett heltäckande snölager på alla cykelbanor. I början av vintern är det oftast som halast tycker jag.
Så mitt tips är att du satsar på dubbat, men du behöver ju inte köpa de allra brutalaste däcken (som ju nästan blir dyrare än hojen) utan kan nöja dig med tex två dubbrader. Jag har sådana och det gör stor skillnad. Det finns bra sortering så det är väl bara kika var du får tätast mellan dubben för pengarna....

/Andreas
 
Vad får ett par dubbdäck kosta..?

Hallå, hallå!

Har själv tränat/pendlat på dubbat nästan varje vinter sedan vintern 91/92 då jag skickade efter ett par IRC Blizzard-däck från staterna. Var av usel kvalité då den ena dubben efter den andra antingen skönk ner in i gummit eller trillade av!
Kämpade vidare tills jag -98 tog mig råd och skaffade de fantastiska Nokian Extreme 296(ca 500kr).

Dessa är ca 2.1" breda, har en ganska fyrkantig profil och är, tillsammans med de 296 dubben, det mjuka gummit och den styva/tunga stålkanten relativt tungtrampade!
Man har dock ett fantastiskt grepp som verkligen inspirerar till lite hårdträning, oavsett antal minus grader!
Dessutom är mönstret/gummiblandningen anpassat för att ge maxgrepp i djupsnö och många minusgrader!
Med det höga antalet dubb försvinner risken för släpp ens i de mest glashala, isklädda uppförsbackar.
Rekomenderas verkligen till den mer seriöse och hårdtränande MTB-cyklisten.
Pgr av den fyrkantiga profilen så bör man dock ta det vajjert i kurvor och när man kör på skrå över en backe.

Använder du istället cykeln mycket på asfallt eller vill köra långt(mängd-träning är viktigt vintertid om du vill hänga med på vårens tävlingar) så rekomenderar jag att du tittar på Noian´s smalare däck med färre dubb och ett mer lättrullat mönster(tex Nockian W106 för ca 250kr).

För att bestämma dig om vilket däck eller om du verkligen behöver dubb, så bör du fråga dig själv:

-Hur mycket kommer jag att träna i vinter?
-Hur mycket snö resp. is?(I snö fungerar vanliga MTB-däck bra)
-Kör jag mycket i stadstrafik med bilar eller kommer du mest hojja på tomma landsvägar/skogsstigar?
-Hur långa pass och hur intensivt?

Men det är kanske i slutändan så att det är en frågan om hur mycket en säker och hälsosam träning är värd och får kosta?

I mitt tycke är dock svaret givet:
Detta med dubb är, precis som hjälm, ett nödvändigt ont ej värt att kompromissa om! :)

Nockian´s dubbdäck:
http://212.246.17.120/bike/winter.html

MVH!
Peter

[Ändrat av theDude 2001-11-22 kl 00:43]
 
Hjälmen ja!
Hade tänkt avsluta med det men glömde...
Hjälmen är enligt mig det viktigaste, inte minst på vintern....fast hjälm är väl en självklarhet vid cykling...eller?

/Andreas
 
Dubbdäck klart bra på is

Nokia har ju som sagt ett gäng olika dubbdäck.Använder ibland mina dubb däck på vintern men mest på vårsidan.Jag har bara ett par 1,9" gammla dubbade från Nokia men det är en jäkla skillnad mot att åka utan dubb.Ett par Nokian extreme får du lös för runt 600kr klart värt pengarna då de håller läääääääänge Har sett att Nokia har släppt ett nytt dubbdäck 300wcs kostar ungefär 100kr till sägs det.Jag tycker att om du hojar mycke å om det är isigt ofta i ume så köp ett par dubbade.
 
JA!!!

Dubbdäck till min cykel var den helt klart bästa investeringen jag gjorde under mina 5 år som jag pluggade i Umeå. I alla städer där man kan förvänta sig att det snöar en del och där man tänker cykla under vintern lönar det sig med dubbdäck. De håller länge för att de har en bra gummiblandning.

Mina första dubbdäck hade oturen att bli stulna tillsammans med min cykel men jag köpte raskt ny cykel och ett par begagnade dubbdäck och de har för mig hållit bra i 3 eller 4 säsonger och de fortsätter hålla bra. Eftersom underlaget är så mjukt/glatt på vintern så slits inte däcken på samma sätt som sommardäck.

Detta gör att även om du köper de dyraste dubbdäcken från Nokia så lönar det sig i längden.
Dessutom är det ju så att om du byter cykel så tar du ju med dig dubbdäcken och därför är det ointressant vad din cykel kostar´.

Jag har de däcken som har två enkelrader med dubb och de funkar kanonbra vid vanlig cykling och lätt mountainbiking. Om du cyklar mycket i skogen på vintern så rekommenderar jag fler dubb.

/ Niclas
 
Dubb och vinterdäck

Hej.

Dubbdäck är bra men de rullar betydligt sämre än icke dubbade däck.

Dubbdäck gör inte att man kan cykla lika fräckt som på sommaren.

Jag kör personligen med icke dubbat större delen av vintern i Stockholmstrakten då jag tycker att det blir segt med dubbdäck de 16-17 km enkel resa jag har till jobbet.
När det är blötsnö och slask så går lite smalare däck bäst då de når ned till ytan under snön. På is är naturligtvis dubbdäck bättre men dubbdäcken är i allmänhet så breda att de blir extra tungkörda i slask.

Jag har alltså två vintercyklar en vintercykel 1 med mönstrade 1,5 tums däck med en rullås i mitten, samt en vintercykel 2 med lite grövre och dubbade däck.

Om jag cyklar några km så tar jag den dubbade cykeln men cyklar jag längre än 10 km blir det segt. Hur långt cyklar du till vardags i Umeå?

Hjälm javisst. Har i den en utmärkt flecceinnermössa när det är nollgradigt och kallare.

Hälsningar Thure
 
Anpassa trycket i dubbdäcken

Tips:

Genom att anpassa trycket i dubbdäcken kan man både äta kakan och ha den kvar. När det är halt och isigt pyser man ut luft till minimum lufttryck (på mina 3.0 bar). Dagar när det är torrt och ohalt kan man pumpa upp till 4.5 bar och däcken rullar klart lättare.

Om man nu inte har två cyklar, själv har jag en MTB som funkar till Vätternrundan, arbetspendling, 08XC och skjutsa barn till dagis.

/Raymond
 
min slutliga investering..

nu har jag inlöppt mina budddäck.. det vart
nokia w106.. det stog på lappen som häll ihop lappen att man måste köra in däcken..
dvs att man cyklar 50 km varsammt på landsväg utan hårda inbromsningar & utan hårda accelerationer..
nu min fråga1: hut försiktigt måste man köra för att det ska räknas varsammt?? nu min andra fråga: vart fan kan man hitta landsväg den här tiden på året vid umeå?

mvh tomas
 
Billiga däck

Intressant tråd detta. Hur är det med billiga dubbdäck från Biltema? Jag menar om nån har testat eller hört något? (Inga gissningar altså) Skulle vilja ha dubbar på min HPD-MTB (Hop-plockade delar), men Nokiadäcken är den inte värd.

Biltemadäcken har 268 dubbar och kostar 219:- Antar att man får vad man betalar för och att det inte lönar sig i längden, eller?
 
kolla

titta in på funsports sida där är det en del som komenterar å tycker till om biltemas dubbdäck man kan lungt säga att de inte var nöjd med dem
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Vilket däckstryck i dubbdäck? Mountainbike 38
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.