Dominant vänsteröga

Det har aldrig tidigare varit en nackdel (eller fördel) med ett dominant vänsteröga. Men nu vållar det mig en del bekymmer när det gäller lerduveskytte, högerskytt som jag är. Att bara blunda funkar inte då jag knappt får igen det hehe. Tejpa över glasögonen funkar hyffsat men tappar i avståndsbedömningen.

Någon här med liknande problem som löst det på ett briljant vis?
 
Du kan testa med ett fiberoptiskt riktmedel. De där fibern ligger lite längre in i "tuben" är ganska riktningskänsliga och kan hjälpa dig att tvinga fokus på rätt öga. Dock tycker de flesta instruktörerna att de riktmedlen förstör lerduveskyttet (för mycket fokus på riktmedlet istället för duvan), men du kanske kan träna in en vana som gör att du kan trappa ner på fiberoptikskyttet efterhand som träffarna börjar sitta. De finns de med magnetfäste, så ett sådant är väl att föredra om du vill kunna få bort det utan alltför mycket våld. EasyHit, HiViz, TruGlo är några märken du kan rota efter.
 
Får tacka för svaren. Får se hur man gör, kanske måste sätta mig ner med luftgeväret och nöta vänsterskytte.
 
Har du kollat upp så att du inte har ett litet synfel på högerögat, så att vänster "tar över"?
Mvh
Bowhunter
 
För högerskyttar med dominant vänsteröga

gäller fortfarande krumstock. Säger din ögonläkare och optiker att ovanstående är korrekt gå till stockmakaren. Allt går att lösa. Lycka till!
//J
 
Av alla höger skyttar med ett dominant vänsteröga som jag har utbildat har en klar majoritet blivit avsevärt bättre genom att bli vänsterskyttar. Ögat styr, handmotoriken går snabbt att träna in.
 
Är vänsterögd men högerskytt. Har lärt mig att sikta längs med vapnet med båda ögonen. Funkar inte på längre avstånd men jag är en jäkel på "instinktivskytte"...
 
Sköt upp för hagel igår. Det hela gick bra, använde mig av en "piratlapp" från apoteket för att täcka för vänsterögat. Kommer dock att fortsätta öva in mig som vänsterskytt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.