Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna?

Det bästa verkar ändå vara att stanna efter vadet och torka fötterna innan man fortsätter. Andra metoder verkar användas för att slippa göra detta för ofta. Har själv ingen erfarenhet av fjällvandring men en tanke slår mig när jag läser tråden:
Har ni inte semester? Sluta stressa, stanna och sätter er ner och torka fötterna ordentligt! :)

Spännrem litar jag inte alls på. För stor anliggningsyta. Går inte att få nog högt punkttryck för att täta.

I fjol använde jag Zing-it (1,75 mm knytbar dyneema). Ca 1 meter till varje fot.
Lindas hårt några varv runt skaftet. Den ska lindas på samma ställe, inte som en spiral över hela skaftet.

Min erfarenhet är att det blir helt tätt, åtminstone med mina kängor.
Däremot får man räkna med litet smärta där man knyter, men det glömmer man bort så fort man börjar koncentrera sig på vadandet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det bästa verkar ändå vara att stanna efter vadet och torka fötterna innan man fortsätter. Andra metoder verkar användas för att slippa göra detta för ofta. Har själv ingen erfarenhet av fjällvandring men en tanke slår mig när jag läser tråden:
Har ni inte semester? Sluta stressa, stanna och sätter er ner och torka fötterna ordentligt! :)
Stress? Jag kör latvarianten just för att jag har semester :)
Solen skiner sällan och det är ingen direkt njutning att fippla med kläd- och skobyten i hällande regn.

Strunta i tunga kängor! Använd istället lätta trail runnning skor som torkar snabbt. Om det är kallt i kombination med vattentäta zealskin strumpor.

Som rubriken lyder, hur gör man?

Har äntligen vågat testa vada-i-kängorna/spännrems-metoden under en veckotur och undrar väl typ varför jag väntat så länge! Varit rädd för att vara blöt, men det var i sig inte något jag gick och tänkte på. Fördelen att slippa stanna/krångla/byta/snöra stup i kvarten och inte minst att slippa tappa känseln i benen väger tyngre! Hade ett par höga sealskinz till etapper med många vad/blötmarksdagar, och de gjorde jobbet i de flesta fall, förutom några gånger i högre vatten. Hade blöta fötter i slutet av dagarna ändå... Inget stort problem komfortmässigt, men:

Kände antydan till skav och tejpade. Leukoplast sätter ju sig som berget och funkar prima med hyfsat torra fötter. Men med blöta fötter... gnagdes leukoplasten bort under vandringsdagen och rev bort huden!!! Ännu värre blev det efterföljande dag när jag satte på compeed på såren, som satte sig än mer som berget och rev bort ännu mer hud efter en blöt vandringsdag!!!

Så hur gör ni som vadar i kängor, blöta fötter, om ni får sår på fötterna?

Antar att jag aldrig skulle ha fått så här stora besvär av skavet i sig om jag inte tejpat. Men oavsett orsaken, sår kan man få, så hur gör man då?

Jag tejpar fötterna på utvalda ställen med kinesiologitejp i förebyggande syfte. Sitter svinbra även på långa vandringar trots fuktiga/blöta fötter. Gillar att den sitter direkt platt mot huden och skyddar bra. Aldrig fått skavsår.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips