Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Klungkörning....

I en cykelklunga cyklas det inte i bredd. I en cykelklunga kör cyklister i vänsterled om cyklister i högerled (oftast är det så). Cyklister måste väl kunna cykla om andra cyklister?

Om en domstol skulle prova en klunga mot lagtexten. Vilken cyklist skulle då stå åtalad?

Det är sådana här trådar som gör det så tydligt att lagtexten borde skrivas om. Det kommer nog också ske så småningom...

Det enda vettiga vore att det tydligt stod att en cyklist får cykla antingen på cykelbana eller annat körfält för fordon. Det skulle dessutom föra fördelen med sig att man då lätt kan se vilka cykelbanor som är osäkra/felkonstruerade eftersom cyklister då väljer annat körfält istället.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
I en cykelklunga cyklas det inte i bredd. I en cykelklunga kör cyklister i vänsterled om cyklister i högerled (oftast är det så). Cyklister måste väl kunna cykla om andra cyklister?
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?
För din information så har Kvarnträsk länkat (se länk i citat nedan) till olika sätt att köra. Du säger emot dem?
Hur skulle du ställa dig om andra trafikanter utövade diverse omkörningstekniker under hela transportsträckan?

 
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?
För din information så har Kvarnträsk länkat (se länk i citat nedan) till olika sätt att köra. Du säger emot dem?
Hur skulle du ställa dig om andra trafikanter utövade diverse omkörningstekniker under hela transportsträckan?

Det jag ville komma till är att det faktiskt inte är tillåtet att köra om ett redan omkörande fordon... Vilket skulle leda till att omkörning av en cykelklunga inte är lagligt :)
 
I en cykelklunga cyklas det inte i bredd. I en cykelklunga kör cyklister i vänsterled om cyklister i högerled (oftast är det så). Cyklister måste väl kunna cykla om andra cyklister?

Om en domstol skulle prova en klunga mot lagtexten. Vilken cyklist skulle då stå åtalad?

Det är sådana här trådar som gör det så tydligt att lagtexten borde skrivas om. Det kommer nog också ske så småningom...

Det enda vettiga vore att det tydligt stod att en cyklist får cykla antingen på cykelbana eller annat körfält för fordon. Det skulle dessutom föra fördelen med sig att man då lätt kan se vilka cykelbanor som är osäkra/felkonstruerade eftersom cyklister då väljer annat körfält istället.

Jag tror samtliga cyklister skulle kunna fällas för bristande avstånd till framförvarande fordon. samt
"38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

samt eventuellt för undlåtande att nyttja cykelbana i förekommande fall.

Däremot så har hitills ingen anfört att alla andra cyklister (och bilister) som kör om tvåled begår brott mot §32:
"32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster."

Jag tolkar detta som att bara ett fordon i taget för göra omkörning. Alltså är tvåled och cykelklungor olagliga och bilister som kör om två led cyklister är olagliga de också.

Alltså måste en bilist vänta till cyklisterna gått ner på enkelled innan de lagligt kan köra om.

Dock borde vägren kunna betraktas som annat körfält i samma riktning och då kan man ju köra om lagligt ifall ett led cyklister ligger på vägrenen och den omkörande (som må vara annan cyklist eller bilist) är på vägbanan.

Intressant vändning...

/Patrik, som fortfarande ser fram emot formellt förtydligande från polis/rättsväsende
 
Är i Dubai just nu. Här skulle man i princip bli glad åt lite cykelklungor på rätt sida vägen till skillnad från indier som cyklar med fullpackade cyklar - åt fel håll på 90-väg, i mörker och utan vare sig reflexer och lysen :)
Åker en del korta bitar med taxi varje dag. Intressant att se hur chaufförerna gasar lite som markering mot fotgängare och andra som upplevs vara lite i vägen. Har varit ganska nära ett par gånger. Många övergångsställen är också farthinder och risken att skrapa bilen verkar vara enda orsaken att bromsa.
 
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?
För din information så har Kvarnträsk länkat (se länk i citat nedan) till olika sätt att köra. Du säger emot dem?
Hur skulle du ställa dig om andra trafikanter utövade diverse omkörningstekniker under hela transportsträckan?

Man kan cykla i dubbelledsformation på olika sätt, antingen i fast tvåled eller i roterande, sk belgisk rotation, då innebär det att ena ledet konstant kör om det andra.
 
..och omkörning i formation "belgisk" görs på vänster resp. höger sida beroende på vinden?

Ja, i teorin. Men i praktiken så kör dock de allra flesta medurs.

Bra cyklister som är samtränade kan växla rotationsriktning, men spontant så skulle jag säga att de är få.
 
..och omkörning i formation "belgisk" görs på vänster resp. höger sida beroende på vinden?

Den variant med omkörning till höger är inte tillåten enligt juridiken - cykel för köra om annat fordon än cykel till höger men annars ska omkörning ske till vänster, oavsett fordon. §31 Trafikförordningen

Annars verkar ju klungcyklarna glädjande nog till största delen klarat sig runt Vättern med få allvarliga olyckor rapporterade i riksmedia:
http://www.vatternrundan.se/Default.aspx?module=8&content=2&fwsite=1&lang=SV&nid=602

Intressant att se att vätternrundan säger att trafikereglerna ska följas här
http://www.vatternrundan.se/Default.aspx?module=4&content=20&lang=SV&fwsite=1
"• I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas."

/Patrik, ensamcyklare
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips