Gäsp.
Verkligen jämförbara företeelser.
![]()
Inte? Bara för att det inte passar in i din världsbild att cyklister skulle kunna missköta sig? Varför är jag inte förvånad?
Gäsp.
Verkligen jämförbara företeelser.
![]()
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?I en cykelklunga cyklas det inte i bredd. I en cykelklunga kör cyklister i vänsterled om cyklister i högerled (oftast är det så). Cyklister måste väl kunna cykla om andra cyklister?
Är det det här du undrade över?
http://motionskalender.se/artiklar/item/142
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?
För din information så har Kvarnträsk länkat (se länk i citat nedan) till olika sätt att köra. Du säger emot dem?
Hur skulle du ställa dig om andra trafikanter utövade diverse omkörningstekniker under hela transportsträckan?
I en cykelklunga cyklas det inte i bredd. I en cykelklunga kör cyklister i vänsterled om cyklister i högerled (oftast är det så). Cyklister måste väl kunna cykla om andra cyklister?
Om en domstol skulle prova en klunga mot lagtexten. Vilken cyklist skulle då stå åtalad?
Det är sådana här trådar som gör det så tydligt att lagtexten borde skrivas om. Det kommer nog också ske så småningom...
Det enda vettiga vore att det tydligt stod att en cyklist får cykla antingen på cykelbana eller annat körfält för fordon. Det skulle dessutom föra fördelen med sig att man då lätt kan se vilka cykelbanor som är osäkra/felkonstruerade eftersom cyklister då väljer annat körfält istället.
Intressant vändning...
/Patrik, som fortfarande ser fram emot formellt förtydligande från polis/rättsväsende
Oj, nya uppgifter här. Du menar att cykling i formation klunga skall ses som en ständig, växlande omkörning?
För din information så har Kvarnträsk länkat (se länk i citat nedan) till olika sätt att köra. Du säger emot dem?
Hur skulle du ställa dig om andra trafikanter utövade diverse omkörningstekniker under hela transportsträckan?
Man kan cykla i dubbelledsformation på olika sätt, antingen i fast tvåled eller i roterande, sk belgisk rotation, då innebär det att ena ledet konstant kör om det andra.
..och omkörning i formation "belgisk" görs på vänster resp. höger sida beroende på vinden?
..och omkörning i formation "belgisk" görs på vänster resp. höger sida beroende på vinden?