Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Fortsättning:
1. Cyklister som ev bryter mot lagen genom att ta 'onödig' plats på vägen gör det till stor del FÖR ATT ÖKA SIN EGEN SÄKERHET.
2. Bilister som bryter mot lagen genom att inte lämna tillräckligt utrymme i sidled vid omkörning gör det - för vad?!?!?!

1 är ett symptom på 2, som jag ser det. Att ta värktabletter för att lindra symptomen 1, gör ingenting för att åtgärda sjukdomen 2.

Det räcker med 1 (en!) dålig bilförare för att man som oskyddad cyklist ska inse att alla andra bilister kan bete sig likadant.

Det du säger är i princip att våld föder våld. Bekämpas våld med våld? Borde inte den organiserade gruppen motionärer/tävlingscyklister kunna öka sin rätt till vägen genom att bete sig föredömligt?
Borde man inte lägga sig på en högre nivå än de enskilda dårarna som kör för nära eller uppträder hotfullt?
Till syvende och sist förlorar alltid cyklisten i alla lägen.
 
Jag får min information direkt från Trafikverket. Du har ännu inte svarat på varifrån du får din s.k. "information"...

Svårt att hantera klickbara länkar?
Ska jag feta de relevanta delarna i citatet från trafikverkets publikation som jag länkade till?
Kontra gärna med egen länk där du visar att Trafikverket bygger 2+1-vägar enbart för minska frontalkrockarna och inte för mötesolyckor, vilket du tidigare påstod, eller ska vi tro dig på ditt ord att du fått det direkt via Trafikverket?
Dessutom byggs inte vägar om till 2+1 för att undvika omkörningsolyckor utan för att undvika frontalkrockar
Från publikationen jag länkade till
"Mötesolyckor och omkörningsolyckor är de olyckor där de allvarligaste skadorna oftast inträffar, och dessa kan minskas med upp till 90 % med mittseparering."

Du väljer ju att ta upp samma sak igen. Hur ska jag tolka det? Att en sak är massor i din värld? Din värld där du jämställer att bli misshandlad med att dela väg med cyklister och där en felskrivning tyder på bristande verklighetsuppfattning? Intressant värld, verkligen.

Kan vi hålla oss till sak i diskussionen istället?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Borde inte den organiserade gruppen motionärer/tävlingscyklister kunna öka sin rätt till vägen genom att bete sig föredömligt?
Man kan ju tycka det. Men, hur många gånger ska man bete sig föredömligt innan man har rätt att tycka att nu har bilisterna gamblat nog med mitt liv? Är det cyklisterna som ska ändra sitt beteende i första hand?
Som jag skrivit, det spelar ingen roll om man ligger längst ut till höger, på enkelled, kör nästan lika snabbt som det är tillåtet - ändå kommer det bilister och ska köra om, utan lucka i sidled.

http://www.youtube.com/results?search_query=dangerous+overtaking+cycle

Borde man inte lägga sig på en högre nivå än de enskilda dårarna som kör för nära eller uppträder hotfullt?
På vilket sätt kan du som laglydig cyklist förhindra de farliga omkörningarna? Stingpinne som nån föreslog som skadar lacken på bilen?

Till syvende och sist förlorar alltid cyklisten i alla lägen.
Ja, och det ska ju inte behöva vara så.
 
Jag måste få försvara Kvarnträsk (märkligt vilka turer det kan bli i denna diskussionen).
Tack. Det värmer:)

Det jag kan vända mig mot är att alla upphinnande bilister drabbas av att några gör felaktiga omkörningar.
Precis. Vi har några mindre lämpade trafikanter som orsakar problem dels för en annan trafikgrupp, cyklisterna, men även för sin egen trafikgrupp, bilisterna. Och då ska vi med automatik skuldbelägga cyklisterna enligt några här.

Ska alla fotbollssupportrar behöva underkasta sig kroppsvisitation (med följd ökade kostnader/dyrare biljetter/ längre köer osv) för att några enstaka huliganer tar med sig farliga saker som bengaliska eldar in på arenor?
Så frågan vi diskuterar är - Ska vi förbjuda bengaliska eldar eller ska vi göra det klart för huliganerna att det de sysslar med inte är tolerabelt?
 
Man kan ju tycka det. Men, hur många gånger ska man bete sig föredömligt innan man har rätt att tycka att nu har bilisterna gamblat nog med mitt liv? Är det cyklisterna som ska ändra sitt beteende i första hand?
Som jag skrivit, det spelar ingen roll om man ligger längst ut till höger, på enkelled, kör nästan lika snabbt som det är tillåtet - ändå kommer det bilister och ska köra om, utan lucka i sidled.
.

Med detta resonemang så förstår jag inte varför du tidigare anfört att du tycker det är säkrare att köra tvåled. Tidigare har jag uppfattat att tvåled/klugna var för att tvinga bilister att göra omkörning med större marginal men nu säger du att det spelar ingen roll - vissa bilister kör om för nära oavsett enkelled eller klunga.

Jag hävdar att de som kör om för nära ska byta beteende, liksom de cyklister som undlåter att använda cykelbana där sådan finns och de cyklister som cyklar i bredd då annan trafik vill köra om.
Detta anser jag vara säkrast men här tycker vi olika om de sista två.

Hopaps det inte blir som i detta poem postat i kajakforumet
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=605863&postcount=16
"Here lies the body of Michael O´Day
Who died maintaining his Right-Of-Way
He WAS right, indeed, as he sailed along
But he´s just as dead as if had he been wrong"


/Patrik, trafikens grundregel, 2kap1§: För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
 
Med detta resonemang så förstår jag inte varför du tidigare anfört att du tycker det är säkrare att köra tvåled. Tidigare har jag uppfattat att tvåled/klugna var för att tvinga bilister att göra omkörning med större marginal men nu säger du att det spelar ingen roll - vissa bilister kör om för nära oavsett enkelled eller klunga.

Ja, men som jag och andra försökt förklara ett antal gånger nu - på 2-led är det några riktigt farliga bilister som står för de farliga omkörningarna, men på 1-led är det dessa plus fler 'vanliga' bilister som chansar och gör lika farliga omkörningar. Dvs både de riktigt farliga plus några till.
 
Jag håller med Kvarnträsk. Man måste vara lite trög eller missuppfatta med mening för att misstolka det han skriver. Hoppas det blir en mer cykelvänlig attityd i samhället generellt.
 
Kan vi hålla oss till sak i diskussionen istället?

Gärna! Bara du slutar blanda in tyckande. Cyklister får inte cykla på väg om det finns en cykelbana. Det finns ett undantag, men det gäller inte hur lång sträcka som helst. Alla trafikanter ska hålla så långt till höger som möjligt och det gör man inte om man cyklar i bredd. Där har du fakta! Om du sedan tycker att det är lämpligare att störa andra trafikanter i trafiken trots att du själv irriterar dig på fotgängare som går mitt i cykelbanan... Ja ja... Än så länge snurrar tydligen hjulet...
 
Bara du slutar blanda in tyckande...fakta...
Apropå tyckande och fakta...utan en länk från din sida undrar jag hur vi ska tolka dina tidigare uttalanden i tråden?
Eller är det bara vissa som har rätt att tycka och komma med 'fakta' i den här tråden?

Kontra gärna med egen länk där du visar att Trafikverket bygger 2+1-vägar enbart för minska frontalkrockarna och inte för mötesolyckor, vilket du tidigare påstod, eller ska vi tro dig på ditt ord att du fått det direkt via Trafikverket?

Hur du tolkar paragraferna i TF ang breddcyklande är väl ingen nyhet direkt. Att jag och andra och ett antal poliser tolkar den annorlunda är väl inte heller någon nyhet om man har minne längre än några sidor i denna tråd. Ditt tolkande gör det dock inte till något fakta.

...att det är lämpligare att störa andra trafikanter i trafiken trots att du själv irriterar dig på fotgängare som går mitt i cykelbanan
Bra att du tar till dig vad andra skriver (ironi). Jag tror du läser in dina egna upplevelser i andras inlägg, ordet 'irriterar' är jag ganska säker på att jag inte skrivit i denna tråd.

Kontra gärna med 'fakta' där cyklister utsätter fotgängare för livsfara, bara för att de tycker de har rätt till det, annars faller din jämförelse platt till marken.
http://www.youtube.com/results?search_query=dangerous+overtaking+cycle
 
Kontra gärna med 'fakta' där cyklister utsätter fotgängare för livsfara, bara för att de tycker de har rätt till det, annars faller din jämförelse platt till marken.
http://www.youtube.com/results?search_query=dangerous+overtaking+cycle

Tack för länkarna...

Apropå att hålla avstånd i sida:
http://www.youtube.com/watch?v=2gILR0Wzt50&list=PL50HnB_iNgL4YDB8QmxSfH3R1TTiyl3uP

Så här går tydligen klungcykling till och det hela verkar gå ut på att tvinga ut sina "medtrafikanter" I mötande körbana... Och här paratar vi inte bara två i bredd... Använd åtmistone LGF-skylt! En av dem är till och med över på mötande körbana!
http://www.youtube.com/watch?v=a6mycpS6BJw

Så här kör tydligen cyklister i stadstrafik:
http://www.youtube.com/watch?v=VLqjSaA4WyU

Och cyklister sköter sig alltid:
http://www.youtube.com/watch?v=dUftM2SAIus
http://www.youtube.com/watch?v=w9PxKdspjJQ

Hur var det nu med att lämna avstånd i sida? Och avstånd över huvud taget? Behöver jag nämna att korsa heldragen linje?
http://www.youtube.com/watch?v=ZbFHuAFWTxw

Så här ser det ut i verkligheten...
http://www.youtube.com/watch?v=5Ze-KMPL09s

Ja just det - du ville se en cyklist köra på enfotgängare också...
http://www.youtube.com/watch?v=igmXLxbEL2M
http://www.youtube.com/watch?v=AOP1xb_56yI
 
Jag håller med Kvarnträsk. Man måste vara lite trög eller missuppfatta med mening för att misstolka det han skriver. Hoppas det blir en mer cykelvänlig attityd i samhället generellt.

Om denna var till mej så står dej det fritt att uppfatta mej som trög för det ligger inte för mig att avsiktligen misstolka.

Men jag vänder mig mot att bilster som har vett att göra omkörningar med marginal också påverkas av klungcyklisters breddcyklade. Som vi är helt överens om kan en cyklist inte avgöra en bilists omkörningskompetens i förväg men det blir en form av kollektiv påverkan för alla upphinnande bilister och detta vänder jag mej mot. Jag ogillar också att någon annan än de formellt utsedda av rättsväsendet försöker agera polis och här finns det både bilister och cyklister som syndar.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips