Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Inte ens om du bedömer att den även riskerar ditt liv?

Jag vet inte om du är ute efter medvetet missförstå för att munhuggas.. Om du läser hela inläggen och slutar klippa när du citerar så blir det mer rättvisande.

Bedömer du att du inte kan göra en manöver pga att du riskerar din säkerhet ska du inte göra den manövern, naturligtvis. Dock får du inte hindra andra från att ta risker med sitt liv som insats, även om tanken är god.
 
Jag vet inte om du är ute efter medvetet missförstå för att munhuggas.. Om du läser hela inläggen och slutar klippa när du citerar så blir det mer rättvisande.

Jag läser hela inläggen, ja.

Dock får du inte hindra andra från att ta risker med sitt liv som insats, även om tanken är god.
Jag kan tycka att du missförstår mina inlägg en del. Det var den meningen som fick mig att göra följdfrågan, då jag inte någonstans skrivit att jag ville hindra andra från att ta risker med sina liv ENBART.
I övrigt är vi också överens.
 
Jag läser hela inläggen, ja.

Dock får du inte hindra andra från att ta risker med sitt liv som insats, även om tanken är god.
Jag kan tycka att du missförstår mina inlägg en del. Det var den meningen som fick mig att göra följdfrågan, då jag inte någonstans skrivit att jag ville hindra andra från att ta risker med sina liv ENBART.
I övrigt är vi också överens.

Nej, du vet inte hur vägen såg ut där jag åkte. Men det vet jag.. Men tack för att du ändå försöker mulitplicera, addera och subtrahera vägbanans bredd och vägren. Du får helt enkelt lita på att det fanns utrymme för cyklisterna att lägga sig i led så att bilarna säkert kunder köra om.

Sen undrar jag om cyklister som är ute och tränar, och ligger i klunga verkligen har bakomvarandae trafik i huvudet och tänker.. "ah, nuuu lägger vi oss i led för att underlätta omkörningar".. Känns mera som dom är så inne i sitt, att dom helt enkelt glömmer bort bakomvaranda trafik.
Det får vara sista ordet för mig i denna diksussion :)
 
Jag läser hela inläggen, ja.

Dock får du inte hindra andra från att ta risker med sitt liv som insats, även om tanken är god.
Jag kan tycka att du missförstår mina inlägg en del. Det var den meningen som fick mig att göra följdfrågan, då jag inte någonstans skrivit att jag ville hindra andra från att ta risker med sina liv ENBART.
I övrigt är vi också överens.

Tyvärr kan du inte heller hindra andra från att göra farliga manövrar som sätter andras liv på spel, även om tanken är god. Varje förare är ansvarig för att framföra sitt fordon, du för ditt, jag för mitt och galningen som gör en farlig omkörning med sitt. Väljer Rally-Kalle att göra en farlig omkörning så är det på hans ansvar. Det bästa brukar dock vara att se till att underlätta för Rally-Kalle att passera istället för att hindra och leka polis..
 
Hahahaha! Det här visar ju verkligen hur lite förståelse du har för situationen... Tycker du verkligen att det är jämförbart?

Hur många cykelklungor kör medelbilisten om på en säsong?
Hur många gånger blir en cyklist alt. en cykelklunga omkörd av en bil på en säsong?

Om förhållandet var 1:1 mellan dessa så hade din jämförelse varit relevant. Ska du vända på resonemanget så får du ju försöka sätta dig in i situationen, inte använda det som ett simpelt ogenomtänkt grepp för att försöka förlöjliga motståndarsidan i diskussionen.

Dessutom kanske klungkörningen just är målet med träningen, målet med din bilkörning är något helt annat. Inte direkt jämförbart.

Kan inte alla bilister som inte ens kan acceptera cyklistargumenten i den här tråden bara säga att:
"Ja, vi är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska hålla sig undan på vägarna så att vi bilister kommer så fort fram som möjligt."

Det finns ju ingen annan anledning till att diskussionen fortfarande pågår eftersom det är fastställt att klungkörning på cykel inte är olagligt.

Jag köper inte ditt resonemang att ovanliga fordonskombiantioner ( t ex cykelklungor) ger dem rätt att bryta trafikregler. Bara för att de är sällsynta får de inte bryta trafiklagarna. Var går i så fall gränsen då de blir så vanliga att de ska börja följa reglerna?
Stridsvagnar är inte så frekventa på vanliga vägar men de får inte köra i vänster körfält för det.
Nej, alla trafikanter ska följa lagen.

Mitt mål är inte att förlöjliga någon part.

Men en trafikants syfte med sin trafik spelar ingen roll - lagen gäller alla, hela tiden.

En ny vändning som inte går ut på att förlöjliga utan bara påvisa hur stark tro var och en har på sin rätt:
"Ja, vi klungcyklister är så egoistiska så att vi tycker att alla andra långsammare trafikslag ska ska hålla sig undan på cykelvägarna så att vi klungcyklister kommer så fort fram som möjligt."

Någon frågade också mig om jag föredrar kort och bred eller lång och smal omkörning och det har jag svarat på tidigare. Repris: Ju längre avstånd i sidled till den jag kör om desto bättre - därför anser jag enkelled är säkrare att köra om och då i mötande körfält när tillräckligt lång sträcka är fri.

Jag blir också rädd när jag läser att cyklister (med endast några centimeter frigolit som skydd) aktivt försöker hindra bilar som väger 10-20 ggr mer att köra om genom att ligga nära vänsterkanten. Det är lagbrott - underlätta omkörning har jag citerat förr.

Det finns flera olika tolknignar av lagen och så kommer det nog att förbli antingen tills cykelförbundet tagit upp det med polisen/domstol och riksdagen beslutar om tydligare lag eller att det tyvärr en händer en prejudicerande olycka.

Hoppas på det första!

/Patrik, kramas i trafiken
 

Visst har du rätt, lagar är till för att följas.
Men. Om vi frågar oss varför tex vissa cyklister tar mer plats på vägen än vad kanske lagen tillåter? Jo, bla för att det finns bilister som inte följer andra lagar, bla inte lämnar nog utrymme i sidled när de kör om. I vilken ända ska vi då börja jaga syndare?

I det ideala trafiksamhället skulle man som cyklist inte behöva 'ta' plats på vägen, för där skulle bilisterna alltid lämna erforderligt säkerhetsutrymme.
 
Senast ändrad:
Fortsättning:
1. Cyklister som ev bryter mot lagen genom att ta 'onödig' plats på vägen gör det till stor del FÖR ATT ÖKA SIN EGEN SÄKERHET.
2. Bilister som bryter mot lagen genom att inte lämna tillräckligt utrymme i sidled vid omkörning gör det - för vad?!?!?!

1 är ett symptom på 2, som jag ser det. Att ta värktabletter för att lindra symptomen 1, gör ingenting för att åtgärda sjukdomen 2.

Som cyklist skulle jag inte vilja behöva 'ta' plats på vägen, dvs gå ut åt vänster på vägen när jag närmar mig bla enfiliga rondeller, men eftersom jag VET - av erfarenhet - att om jag inte gör det i god tid så kan det komma bilister som utsätter mig för onödig fara genom att göra onödiga, farliga omkörningar just innan/I rondellen, där det uppenbart inte finns plats att göra en säker omkörning...
 
Poängen ligger i att det inte är upp till vare sig cyklister eller andra trafikanter att ta sig sådana friheter. Det är inte bara olagligt, utan dessutom riktigt dåligt trafikhyfs. Resonemanget är helt galet.

Att göra så i en trång enfilig cirkulationsplats känns betydligt bättre, helt Ok faktiskt. Där ska det bara vara ett fordon åt gången, och annan trafik hindras bara av detta under en mycket kort sträcka. Precis som att en lastbilschaufför kan tvingas ta upp två filer för att ta en snäv sväng. "Om någon smiter in i vänsterfilen när jag svänger kommer överhänget att slå i, bäst att jag blockerar båda filerna".


Jag är dessutom mycket tveksam till att det fungerar.
Bra förare gör inga farliga omkörningar.
Dåliga förare lär bli så irriterade att de till slut gör en omkörning som är farligare än vad den hade varit i normalfallet.
 
2. Bilister som bryter mot lagen genom att inte lämna tillräckligt utrymme i sidled vid omkörning gör det - för vad?!?!?!

Kanske för att cyklisten inte håller ut åt högerkanten och de cyklar typ 20-30 på en 70 eller 90 väg och kan inte komma förbi utan att gå över i mötande körfält där de då kan tvinga in bilar i andra klungcyklister som kommer i det mötande körfältet...

Antingen är Kvarnträsk ett troll och i så fall
mata_inte_trollen.gif


I annat fall, så lär ju tyvärr vi genom skatten få betala för Kvarnträsks vård efter en cykelolycka :-(
 
Bra förare gör inga farliga omkörningar.
Och det är därför det aldrig inträffar omkörningsolyckor i trafiken. Och det är därför Vägverket satsar på 2+1-vägar.
Som sagt, i det ideala trafiksamhället skulle jag hålla med dig.


greendanger sa:
Kanske för att cyklisten inte håller ut åt högerkanten och de cyklar typ 20-30 på en 70 eller 90 väg och kan inte komma förbi utan att gå över i mötande körfält där de då kan tvinga in bilar i andra klungcyklister som kommer i det mötande körfältet...
Och det är självfallet cyklisternas fel, som tvingar bilisten att köra vårdslöst.
Och det förklarar varför bilister gör farliga omkörningar när man kommer själv på cykel, liggandes längst till höger och det inte kommer mötande trafik.
Jag skulle säga att det är attityder som din, som gör att vi har en trafik som ser ut som den gör idag.
 
Och det är därför det aldrig inträffar omkörningsolyckor i trafiken. Och det är därför Vägverket satsar på 2+1-vägar.
Som sagt, i det ideala trafiksamhället skulle jag hålla med dig.

Du menar alltså att det inträffar omkörningsolyckor pga bra förare som gör säkra omkörningar? Det är alltså inte så att dessa olyckor orsakas av dåliga förare som gör dumma omkörningar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.