Vad jag menade var att det finns inte bara bra bilförare därute. Trodde att du om någon skulle förstå den ironiska twisten, med tanke på dina tidigare inlägg.Du menar alltså att det inträffar omkörningsolyckor pga bra förare som gör säkra omkörningar? Det är alltså inte så att dessa olyckor orsakas av dåliga förare som gör dumma omkörningar?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dödslängtan eller dåligt omdömme?
- Trådstartare 7S
- Start datum
Vad jag menade var att det finns inte bara bra bilförare därute.
Och baserat på det tycker du det är befogat att blockera alla förare från att köra om?
Det tycker inte jag.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Var skriver jag att jag gör det? Och blockerar verkligen alla Sveriges cyklister alla bilister direkt de får chansen? Jag ger en möjlig förklaring till varför man som cyklist kan välja att göra det, i vissa lägen.Och baserat på det tycker du det är befogat att blockera alla förare från att köra om?
Det räcker med 1 (en!) dålig bilförare för att man som oskyddad cyklist ska inse att alla andra bilister kan bete sig likadant. Eller menar du att det syns på bilisterna vilka som är bra, och vilka som är dåliga bakom ratten? När de dessutom närmar sig bakifrån?
Jag kan räkna upp ett antal tillfällen då jag, och andra, HAR cyklat på led eller ensam, längst ut på vägrenen, och hållt en hastighet som knappt eller inte alls underskridit hastighetsgränsen OCH ÄNDÅ blivit så tajt omkörda att backspeglar tagit i armbågar eller passerat med decimetrars marginal UTAN att det funnits mötande trafik.
Var skriver jag att jag gör det? Och blockerar verkligen alla Sveriges cyklister alla bilister direkt de får chansen? Jag ger en möjlig förklaring till varför man som cyklist kan välja att göra det, i vissa lägen.
Det räcker med 1 (en!) dålig bilförare för att man som oskyddad cyklist ska inse att alla andra bilister kan bete sig likadant. Eller menar du att det syns på bilisterna vilka som är bra, och vilka som är dåliga bakom ratten? När de dessutom närmar sig bakifrån?
Jag kan räkna upp ett antal tillfällen då jag, och andra, HAR cyklat på led eller ensam, längst ut på vägrenen, och hållt en hastighet som knappt eller inte alls underskridit hastighetsgränsen OCH ÄNDÅ blivit så tajt omkörda att backspeglar tagit i armbågar eller passerat med decimetrars marginal UTAN att det funnits mötande trafik.
Finns väl såna där oranga saker att sätta på pakethållaren med en praktiskt reflex som visar rätt avstånd vid eventuella omköringar? Kanske borde vara lag att alla cyklar borde ha en sådan?
Jag tycker det finns nog lagar, som dessutom inte efterföljs. Låt oss istället följa dem som finns. Och börja med den som säger att vi ska hålla säkert avstånd i sidled när vi kör om.Finns väl såna där oranga saker att sätta på pakethållaren med en praktiskt reflex som visar rätt avstånd vid eventuella omköringar? Kanske borde vara lag att alla cyklar borde ha en sådan?
Och det är därför Vägverket satsar på 2+1-vägar.
Vägverket har inte funnits sedan 31 mars 2010 då myndigheten lades ner och verksamheten togs över av den nya myndigheten Trafikverket. Dessutom byggs inte vägar om till 2+1 för att undvika omkörningsolyckor utan för att undvika frontalkrockar... Varifrån får du din "information" egentligen?
http://www.youtube.com/watch?v=7kk0lRcV1hM
Så du säger att inga frontalkrockar beror på dåliga omkörningar.Dessutom byggs inte vägar om till 2+1 för att undvika omkörningsolyckor utan för att undvika frontalkrockar
Inget annat du har att anmärka på?
Inget annat du har att anmärka på?
Jo, massor - till exempel att du inte kände till att Vägverket är nerlagt sedan över tre år tillbaka... Jag väljer att tolka det som bristande verklighetsuppfattning. Varför ska vi tro på något annat du skriver då du uppenbarligen inte har koll på grundläggande förhållanden inom svensk statsförvaltning?
Jag får be om ursäkt för min fatala felskrivning.Jo, massor - till exempel att du inte kände till att Vägverket är nerlagt sedan över tre år tillbaka... Jag väljer att tolka det som bristande verklighetsuppfattning. Varför ska vi tro på något annat du skriver då du uppenbarligen inte har koll på grundläggande förhållanden inom svensk statsförvaltning?
Läser man i bl.a. Sammanfattningen i http://www.trafikverket.se/PageFiles/10603/Forstudie_vag70_Enkoping-Simtuna_s1-14.pdf står det nått helt annat ...Dessutom byggs inte vägar om till 2+1 för att undvika omkörningsolyckor utan för att undvika frontalkrockar...
"Mötesolyckor och omkörningsolyckor är de olyckor där de allvarligaste skadorna oftast inträffar, och dessa kan minskas med upp till 90 % med mittseparering."
varifrån får du din, sa du?Varifrån får du din "information" egentligen?
varifrån får du din, sa du?
Jag får min information direkt från Trafikverket. Du har ännu inte svarat på varifrån du får din s.k. "information"...
Kanske för att cyklisten inte håller ut åt högerkanten och de cyklar typ 20-30 på en 70 eller 90 väg och kan inte komma förbi utan att gå över i mötande körfält där de då kan tvinga in bilar i andra klungcyklister som kommer i det mötande körfältet...
Antingen är Kvarnträsk ett troll och i så fall![]()
I annat fall, så lär ju tyvärr vi genom skatten få betala för Kvarnträsks vård efter en cykelolycka :-(
Jag måste få försvara Kvarnträsk (märkligt vilka turer det kan bli i denna diskussionen). Jag tror inte han är ett troll utan en klungcyklist som tror hårt på det han tycker är rätt. Jag tycker inte samma sak är rätt men då jag pratat med klungcyklister i verkliga livet så bekräftar de tydligt att klungcyklister är helt övertygade om att de gör rätt som kör i bredd i syfta att hindra för tighta omkörningar av upphinnande bilister. Så jag tror inte Kvarnträsk är något troll - han är en klungcyklist som i likhet med en hel del likasinnade tycker de gör rätt.
Jag tycker inte de gör rätt men jag kallar dem därmed inte för troll.
Det jag kan vända mig mot är att alla upphinnande bilister drabbas av att några gör felaktiga omkörningar. Jag förstår att klungcyklisterna inte kan avgöra vilka upphinnande bilister som gör nära omkörningar resp rejält breda omkörningar.
Ska alla fotbollssupportrar behöva underkasta sig kroppsvisitation (med följd ökade kostnader/dyrare biljetter/ längre köer osv) för att några enstaka huliganer tar med sig farliga saker som bengaliska eldar in på arenor?
/Patrik, gillar trollfria diskussioner
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg