Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Du menar alltså att det inträffar omkörningsolyckor pga bra förare som gör säkra omkörningar? Det är alltså inte så att dessa olyckor orsakas av dåliga förare som gör dumma omkörningar?
Vad jag menade var att det finns inte bara bra bilförare därute. Trodde att du om någon skulle förstå den ironiska twisten, med tanke på dina tidigare inlägg.
 
Och baserat på det tycker du det är befogat att blockera alla förare från att köra om?
Var skriver jag att jag gör det? Och blockerar verkligen alla Sveriges cyklister alla bilister direkt de får chansen? Jag ger en möjlig förklaring till varför man som cyklist kan välja att göra det, i vissa lägen.
Det räcker med 1 (en!) dålig bilförare för att man som oskyddad cyklist ska inse att alla andra bilister kan bete sig likadant. Eller menar du att det syns på bilisterna vilka som är bra, och vilka som är dåliga bakom ratten? När de dessutom närmar sig bakifrån?

Jag kan räkna upp ett antal tillfällen då jag, och andra, HAR cyklat på led eller ensam, längst ut på vägrenen, och hållt en hastighet som knappt eller inte alls underskridit hastighetsgränsen OCH ÄNDÅ blivit så tajt omkörda att backspeglar tagit i armbågar eller passerat med decimetrars marginal UTAN att det funnits mötande trafik.
 
Var skriver jag att jag gör det? Och blockerar verkligen alla Sveriges cyklister alla bilister direkt de får chansen? Jag ger en möjlig förklaring till varför man som cyklist kan välja att göra det, i vissa lägen.
Det räcker med 1 (en!) dålig bilförare för att man som oskyddad cyklist ska inse att alla andra bilister kan bete sig likadant. Eller menar du att det syns på bilisterna vilka som är bra, och vilka som är dåliga bakom ratten? När de dessutom närmar sig bakifrån?

Jag kan räkna upp ett antal tillfällen då jag, och andra, HAR cyklat på led eller ensam, längst ut på vägrenen, och hållt en hastighet som knappt eller inte alls underskridit hastighetsgränsen OCH ÄNDÅ blivit så tajt omkörda att backspeglar tagit i armbågar eller passerat med decimetrars marginal UTAN att det funnits mötande trafik.

Finns väl såna där oranga saker att sätta på pakethållaren med en praktiskt reflex som visar rätt avstånd vid eventuella omköringar? Kanske borde vara lag att alla cyklar borde ha en sådan?
 
Finns väl såna där oranga saker att sätta på pakethållaren med en praktiskt reflex som visar rätt avstånd vid eventuella omköringar? Kanske borde vara lag att alla cyklar borde ha en sådan?
Jag tycker det finns nog lagar, som dessutom inte efterföljs. Låt oss istället följa dem som finns. Och börja med den som säger att vi ska hålla säkert avstånd i sidled när vi kör om.
 
Inget annat du har att anmärka på?

Jo, massor - till exempel att du inte kände till att Vägverket är nerlagt sedan över tre år tillbaka... Jag väljer att tolka det som bristande verklighetsuppfattning. Varför ska vi tro på något annat du skriver då du uppenbarligen inte har koll på grundläggande förhållanden inom svensk statsförvaltning?
 
Jo, massor - till exempel att du inte kände till att Vägverket är nerlagt sedan över tre år tillbaka... Jag väljer att tolka det som bristande verklighetsuppfattning. Varför ska vi tro på något annat du skriver då du uppenbarligen inte har koll på grundläggande förhållanden inom svensk statsförvaltning?
Jag får be om ursäkt för min fatala felskrivning.
 
Dessutom byggs inte vägar om till 2+1 för att undvika omkörningsolyckor utan för att undvika frontalkrockar...
Läser man i bl.a. Sammanfattningen i http://www.trafikverket.se/PageFiles/10603/Forstudie_vag70_Enkoping-Simtuna_s1-14.pdf står det nått helt annat ...
"Mötesolyckor och omkörningsolyckor är de olyckor där de allvarligaste skadorna oftast inträffar, och dessa kan minskas med upp till 90 % med mittseparering."

Varifrån får du din "information" egentligen?
varifrån får du din, sa du?
 
Kanske för att cyklisten inte håller ut åt högerkanten och de cyklar typ 20-30 på en 70 eller 90 väg och kan inte komma förbi utan att gå över i mötande körfält där de då kan tvinga in bilar i andra klungcyklister som kommer i det mötande körfältet...

Antingen är Kvarnträsk ett troll och i så fall
mata_inte_trollen.gif


I annat fall, så lär ju tyvärr vi genom skatten få betala för Kvarnträsks vård efter en cykelolycka :-(

Jag måste få försvara Kvarnträsk (märkligt vilka turer det kan bli i denna diskussionen). Jag tror inte han är ett troll utan en klungcyklist som tror hårt på det han tycker är rätt. Jag tycker inte samma sak är rätt men då jag pratat med klungcyklister i verkliga livet så bekräftar de tydligt att klungcyklister är helt övertygade om att de gör rätt som kör i bredd i syfta att hindra för tighta omkörningar av upphinnande bilister. Så jag tror inte Kvarnträsk är något troll - han är en klungcyklist som i likhet med en hel del likasinnade tycker de gör rätt.

Jag tycker inte de gör rätt men jag kallar dem därmed inte för troll.

Det jag kan vända mig mot är att alla upphinnande bilister drabbas av att några gör felaktiga omkörningar. Jag förstår att klungcyklisterna inte kan avgöra vilka upphinnande bilister som gör nära omkörningar resp rejält breda omkörningar.
Ska alla fotbollssupportrar behöva underkasta sig kroppsvisitation (med följd ökade kostnader/dyrare biljetter/ längre köer osv) för att några enstaka huliganer tar med sig farliga saker som bengaliska eldar in på arenor?

/Patrik, gillar trollfria diskussioner
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.