Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Denna grupp har ett färdmål.
Det har definitivt motionärerna också - kan vara ett fik som är vändpunkten eller så är det hemmet som är slutmålet...
Personligen tycker jag att det där är ett så inskränkt argument så det finns inte i min världsbild hur man ens kan tänka så? Att alla trafikanter ska inordna sig i nått oskrivet hierarkisystem, utifrån trafikslag, nytta och färdmål!?!? Om detta hierarkisystem blir inskrivet i TF, då skulle du ha någonting att argumentera utifrån, inte annars.

Men det spelar ju ingen roll - du kan ha synpunkter på folks ändamål med att använda vägen, men du kan inte påtvinga nån annan det synsättet, eftersom vi alla har lika stor rätt till att använda vägarna, oavsett hur vi väljer att göra det - så länge det är inom lagens gränser.


Och skulle nån få för sig att pendelcykla i flerled utan att ta hänsyn till övrig trafik, så tycker jag att det är precis lika förkastligt som att motionsscykla i flerled utan att ta hänsyn till övrig trafik.
 
Om detta hierarkisystem blir inskrivet i TF, då skulle du ha någonting att argumentera utifrån, inte annars.

Det finns ju en hierarki om än inte tydligt specificerad. Blåljus och militär skall lämnas friväg/väjas för, andra grupper skall lämnas extra hänsyn åt (handikappade bla.) .
 
Det finns ju en hierarki om än inte tydligt specificerad. Blåljus och militär skall lämnas friväg/väjas för, andra grupper skall lämnas extra hänsyn åt (handikappade bla.) .

De du räknar upp FINNS inskrivna i TF, 2 kap.
Jag ser dock inget i paragraferna om att man ska lämna företräde eller visa särskild hänsyn mot 'vanliga' trafikanter, oavsett trafikslag, nytta eller färdmål.

Men det kanske är så att du som bilist anser att du räknas in bland "barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken", "utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning", "järnvägståg eller spårvagn" eller "en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession"?
 
De du räknar upp FINNS inskrivna i TF, 2 kap.
Jag ser dock inget i paragraferna om att man ska lämna företräde eller visa särskild hänsyn mot 'vanliga' trafikanter, oavsett trafikslag, nytta eller färdmål.

Trafikförordning (1998:1276) 2 kap sa:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En cyklist är väl en trafikant? Likaså en hemsk "bilist"?
 
Om du anser att jag nånstans skrivit att cyklister inte ska följa samma trafikregler som övriga trafikanter när det gäller hänsyn mm så får du gärna visa på det stället. Använd gärna citatfunktionen.

Det vet jag inte om du gjort, så jag kommer inte läsa in tråden på uppmaning av dig ännu än gång.
Tror du missade min poäng då jag svarade på:
Kvarnträsk sa:
Jag ser dock inget i paragraferna om att man ska lämna företräde eller visa särskild hänsyn mot 'vanliga' trafikanter, oavsett trafikslag, nytta eller färdmål.
med:
Trafikförordning (1998:1276) 2 kap sa:
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.


...och för att besvara den kommande följdfrågan: Ja, man hindrar trafiken genom att köra under hastighetsbegränsningen och blockera del av eller hela körfält. Uppträdandet vid det beteendet är att släppa fram bakomvarande trafik.
 
Fast i verkligheten blir det ju snarare:
"Där den långsamme trafikanten tycker det passar", vilket nödvändigtvis inte har något med säkerhet att göra.
Vem annars ska avgöra det? Bakomvarande trafikanter medelst ljud-/ljussignal? Vad är det det står på bildekalen som folk kan ha bak på bilen? - 'Vägrenkörning avgör jag'...

Om jag ligger och kör bil med 30-släp, inte kör jag på vägrenen i skymd kurva/backkrön för att invitera nån att göra vansinnesomkörning där jag inte bedömer att det är säkert att köra om.
 
Vem annars ska avgöra det? Bakomvarande trafikanter medelst ljud-/ljussignal? Vad är det det står på bildekalen som folk kan ha bak på bilen? - 'Vägrenkörning avgör jag'...

Om jag ligger och kör bil med 30-släp, inte kör jag på vägrenen i skymd kurva/backkrön för att invitera nån att göra vansinnesomkörning där jag inte bedömer att det är säkert att köra om.

Tack trafikpolisen för att du bedömer vad som är lämpligt för alla andra, så vi slipper :)
 
Tack trafikpolisen för att du bedömer vad som är lämpligt för alla andra, så vi slipper :)
Om det är att vara trafikpolis att försöka sätta sig in i andras situation, att inte anse att man har större rätt än nån annan att använda vägarna, att försöka förstå att andra kanske gör vissa val i trafiken för sin egen säkerhets skull, så är jag väl det.

Men du anser tydligen att du som omkörande bara utsätter dig själv för fara? Och att den du kör om och den du ev möter inte ska 'trafikpolisa' för du har bäst koll på allas säkerhet/rätt till vägen/krav på framkomlighet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.