Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Rolig läsning

Oerhört underhållande läsning. Som vanligt en oerhörd mängd argument från bilister som av olika skäl uttrycker sina åsikter för att cyklister ska bete sig mer som någon som har något att be om ursäkt för när dom förhindrar biltrafik att vara effektiv (max tillåten fart). Det jag ser väldigt lite av är argument som handlar om hur viktiga cyklister ses rent ekonomiskt. Den totala kostnaden per år vägverket lägger på att man ska kunna framföra sin bil effektivt i Sverige är astronomisk i jämförelse med den peng som läggs på att göra det lika effektivt att cykla. Detta trots att biltrafik står för enorma person och miljöskador i jämförelse med cykeltrafik. Bilister har nästan allt utrymme och nästan allt ekonomiskt fokus. Jag har ingen som helst förståelse för dom bilister som den privilegierade grupp dom (vi) är som gnäller över att de någon enstaka gång får sakta ner lite för att några cyklister är i vägen. Jag kör ofta bil och tar det gärna lugnt bakom cyklister, inne i stan, i villaområden och i andra situationer som kräver det, för det mesta kan jag ju köra fort och problemfritt. Som cyklist däremot fascineras jag dagligen av de värdelöst underhållna, idiotiskt planerade eller rent av frånvarande cykelvägar det är menat att jag ska använda mig av. Bilister som gnäller på cyklister är som miljardärer som gnäller på att dom tvingas se uteliggare. Larvigt, egocentrerat och empatilöst.
 
Generellt är det ett litet problem med cyklister på landsväg, visst får man sakta ner lite och köra försiktigt förbi, men de fem extra sekunderna av livet kan man säkerligen tjäna in bara genom att inte bli helt stressad för den sakens skull.

Det är värre med cyklister i stadstrafik, jag ser ofta, oavsett om jag går, cyklar eller kör bil cyklister som bryter mot trafikregler. Långt ifrån alla, men många nog för att det inte ska vara ovanligt. Kör mot rödljus, struntar i stop-skyltar, byter mellan körbana till trottoar och över övergångställen och kör då över och förväntar att bilarna ska stanna för dem.

Det är helt enkelt ett beteende som är både olagligt och farligt för cyklisten själv och som ger oss laglydiga cyklister dåligt rykte och mindre hänsyn från bilister.
Törs jag säga som cykelpendlare själv att vissa beteenden hos cyklister borde det vara skottpengar på? ;-)
 
Åhh, äntligen läge att poppa popcorn igen.

Cyklister skall hålla sig på cykelbanorna, finns ej cykelbana så får dom hålla sig hemma.
Delas cykelbanan med fotgängare så gäller gångfart även för cyklister.
Alla cyklister skall ha varningsväst, bromsljus, blinkers och röd hjälm.


Så där ja, nu är visst popcornmaskinen färdig.
 
En intressant artikel om den fientliga cykelmiljön i Stockholm skriven av en journalist bosatt i Köpenhamn: http://www.svd.se/kultur/varldens-cyklister-tvingas-bli-aktivister_4368825.svd

"När stadsplanerare samtidigt började kartlägga cykeltrafiken fick man tydliga bevis på hur många fler cyklisterna blev om man underlättade deras färd. Vilket ledde till fler cykelfrämjande åtgärder: man förbjöd bilar på flera gator i city och tog bort parkeringsplatserna längs Nyhavns berömda kanal samtidigt som man tillät cyklar på pendeltågen, gav cyklisterna företräde i korsningar och skyddade alltfler cykelbanor från biltrafik genom att placera dem mellan trottoaren och de parkerade bilarna.

Så småningom började cykeln lyftas fram som något karaktäristiskt köpenhamnskt. Ett fordon som rimmade med den danska självbilden: demokratisk, anspråkslös och vardaglig. Lika användbar för hög och låg.

Effekten av en långsiktig cykelpolitik är tydlig för alla som besöker Köpenhamn och hyr en av de GPS-försedda hyrcyklar som i dag står på stationer runtom staden.

Cykelbroar reser sig över vattendragen, ett nät av ”cykelsupervägar” – helt frikopplade från biltrafiken – knyter ihop förorterna med city, cykelbanesystemet är så heltäckande att du kan trampa vart du vill utan att behöva snedda över trottoarer eller bilvägar. En följd av att infrastrukturen är så välutvecklad tycks också vara att de flesta följer trafikreglerna. Du ser sällan någon som cyklar mot rött, och missar du själv att signalera med armarna före en sväng eller inbromsning kan du räkna med en tillrättavisande utskällning från cyklisten bakom.
"

Läs gärna artikeln den ger nyttiga perspektiv.

Thure
 
Men cyklisterna betalar ju massor i cykelskatt och skatt på den luft de pumpar in i däcken, så jag tycker nog att de bör satsas mer pengar på dem, de får inte tillbaka i närmelsevis av vad de pumpar in i staten varje år, miljarder och åter miljarder är det, men det är inget som PK-media tar upp alls.
 

avslutad210712

Gäst
Efter en vecka på södra pippiholmarna kan jag säga att där är vägarna smala, kurviga, branta och fullsmetade med cyklister som måste ha en dödslängtan av stora mått. Utan tvekan verkar många cykelstall ha förlagt in vinterträning dit med tanke på deras dräkter. Jag skulle aldrig någonsin trängas med bilister och bussar efter de vägarna.
 
Törs jag säga som cykelpendlare själv att vissa beteenden hos cyklister borde det vara skottpengar på? ;-)
Nej, då är du en bilist och du får inte ha en åsikt om cyklisters beteenden och risktaganden för då är du larvig, egocentrerad och empatilös.
Inte mina egna ord men en annan stor tänkares:
Bilister som gnäller på cyklister är som miljardärer som gnäller på att dom tvingas se uteliggare.
Vad säger du nu då?!


Som vanligt en oerhörd mängd argument från bilister som av olika skäl uttrycker sina åsikter för att cyklister ska bete sig mer som någon som har något att be om ursäkt för när dom förhindrar biltrafik att vara effektiv (max tillåten fart). Det jag ser väldigt lite av är argument som handlar om hur viktiga cyklister ses rent ekonomiskt. Den totala kostnaden per år vägverket [SIC!!] lägger på att man ska kunna framföra sin bil effektivt i Sverige är astronomisk i jämförelse med den peng som läggs på att göra det lika effektivt att cykla. Detta trots att biltrafik står för enorma person och miljöskador i jämförelse med cykeltrafik. Bilister har nästan allt utrymme och nästan allt ekonomiskt fokus. Jag har ingen som helst förståelse för dom bilister som den privilegierade grupp dom (vi) är som gnäller över att de någon enstaka gång får sakta ner lite för att några cyklister är i vägen.
//...// Som cyklist däremot fascineras jag dagligen av de värdelöst underhållna, idiotiskt planerade eller rent av frånvarande cykelvägar det är menat att jag ska använda mig av.
Du ser inget samband mellan antalet motorfordon kontra cyklar? Du tror inte att hastigheten spelar en roll vid en olycka? Inte heller att motorfordon genererar pengar och kräver en annan typ av standard på vägen? Känner du till att man får skatta för fordon och vad dessa pengar går till? Anmäls alla olyckor med cykel?
Många frågor men det beror tyvärr på ditt inlägg.


Men cyklisterna betalar ju massor i cykelskatt och skatt på den luft de pumpar in i däcken, så jag tycker nog att de bör satsas mer pengar på dem, de får inte tillbaka i närmelsevis av vad de pumpar in i staten varje år, miljarder och åter miljarder är det, men det är inget som PK-media tar upp alls.
Inte den bilden man får av cycklisim.se, avbilat.info och bil-friatider.se...

En intressant artikel om den fientliga cykelmiljön i Stockholm skriven av en journalist bosatt i Köpenhamn: http://www.svd.se/kultur/varldens-cyklister-tvingas-bli-aktivister_4368825.svd

"När stadsplanerare samtidigt började kartlägga cykeltrafiken fick man tydliga bevis på hur många fler cyklisterna blev om man underlättade deras färd. Vilket ledde till fler cykelfrämjande åtgärder: man förbjöd bilar på flera gator i city och tog bort parkeringsplatserna längs Nyhavns berömda kanal samtidigt som man tillät cyklar på pendeltågen, gav cyklisterna företräde i korsningar och skyddade alltfler cykelbanor från biltrafik genom att placera dem mellan trottoaren och de parkerade bilarna.

Cykelbroar reser sig över vattendragen, ett nät av ”cykelsupervägar” – helt frikopplade från biltrafiken – knyter ihop förorterna med city, cykelbanesystemet är så heltäckande att du kan trampa vart du vill utan att behöva snedda över trottoarer eller bilvägar. En följd av att infrastrukturen är så välutvecklad tycks också vara att de flesta följer trafikreglerna. Du ser sällan någon som cyklar mot rött, och missar du själv att signalera med armarna före en sväng eller inbromsning kan du räkna med en tillrättavisande utskällning från cyklisten bakom.
"

Läs gärna artikeln den ger nyttiga perspektiv.

Thure
Slutsats: Cykel och bil framförs fördelaktigast inom skilda vägutrymmen.
 

Riskmedvetenheten lär ju inte öka hos cyklisten snarare tvärtom. Bilister som är ouppmärksamma kommer fortfarande att finnas. Risken är att antalet cyklister som blir påkörda lär öka.

Jag undrar om de personer som blivit påkörda vid zebraställen, i efterhand, fortfarande går över utan att se sig för. Att hävda sin rätt går ju bra tills någon får ont.

Televinken gjorde en bra sång på det temat :)
 
Motionscyklister har naturligtvis rätt att träna på smala, kurviga och hårt trafikerade bilvägar. Precis som tonårsflickor har rätt att gå genom parken kl 3 på natten iklädd ett linne och kortkort kjol. Precis som en djurgårdare har rätt att besöka Black Armys ölhävarfest för att vifta med sin djurgårdsflagga. Precis som en transvestit har rätt att besöka vilken skinhead- & raggarfestival de önskar besöka.

Det gäller att bevaka och tillvarata sina rättigheter.
 
Motionscyklister har naturligtvis rätt att träna på smala, kurviga och hårt trafikerade bilvägar. Precis som tonårsflickor har rätt att gå genom parken kl 3 på natten iklädd ett linne och kortkort kjol. Precis som en djurgårdare har rätt att besöka Black Armys ölhävarfest för att vifta med sin djurgårdsflagga. Precis som en transvestit har rätt att besöka vilken skinhead- & raggarfestival de önskar besöka.

Det gäller att bevaka och tillvarata sina rättigheter.

Rätt i sak och visst skall man kunna förvänta sig all det där. Praktiken är dock annorlunda - utfallet kan bli allt annat än trevligt i de exemplen.
Där kommer riskmedvetenheten och omdömet in i bilden. Den är som tur med inpräntad i våra gener tillsammans med överlevnadsinstinkten. Går man emot den finns det nåt som kallas Darwinpriset.
 

Intill denna artikel fanns ju en film som får mig tänka tillbaka på då tråden var som hetast, med mig som en flera flitiga skribenter:
http://www.sydsvenskan.se/kultur--n..._medium=widget&utm_content=www.sydsvenskan.se

Tänkte hålla mig från tråden för jag jag vill veva igång trådens då två heta frågor då jag inte tror någon ändrat uppfattning eller har några nya argument.

Men det ska bli spännande vad motionen i riksdagen säger - ska cykelbanor bara vara rekommende för cyklister numera, förutom för barn under 15 år då det ska var tvingande? Så antyder ju artikeln.

Jag begriper inte hur något i Motion 2014/15:1985 har med cykla på väg där det finns cykelväg att göra (och inte heller ser jag detta i någon av hennes andra motioner):
http://www.riksdagen.se/sv/ledamote...Ledamoter/Svensson-Smith-Karin-0457308547314/

Jag förstår att hon vill andra saker för cyklister men inte just ta bort den omdiskuterade skyldigheten att använda cykelbana, utom då det är lämpligare med hänsyn till den fortsatta färden.

Någon som kan förtydliga?

/Patrik, cyklist och bilist
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.