Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Rätt i sak och visst skall man kunna förvänta sig all det där. Praktiken är dock annorlunda - utfallet kan bli allt annat än trevligt i de exemplen.
Där kommer riskmedvetenheten och omdömet in i bilden. Den är som tur med inpräntad i våra gener tillsammans med överlevnadsinstinkten. Går man emot den finns det nåt som kallas Darwinpriset.

Jo, det var ju självklart min poäng. Kanske borde ha avslutat med en smiley, men de är så erbarmligt fula här på Utsidan...
 
Mest osaklig tycker jag... nu är jag bara en av dessa "lagomcyklist", men en snabb googling gav vadderade cykelbyxor för under 200. Känns mest som att hon skriver ur positionen "bilist som är irriterad på att andra grupper också använder vägarna".
 
Och antag att cykling för vissa är ett slags beroende och kanske tom har en ångestdämpande funktion. Än sen? Det är bättre än cigaretter och droger, och det skadar ingen. Den som mår bra av att rosta müsli kan göra det, vad är problemet?
 
"Det skjuts för få kassa amatörkrönikörer" känns som lika roligt och uppenbart ironiskt som hennes skrivelse om att hon ville pricka någon cyklist med bilen. Jag är inte träffad då jag inte tillhör den gruppen men jag cyklar till och från jobbet som träning och känner av den dåliga attityden mot cyklister rent allmänt.
 
Och antag att cykling för vissa är ett slags beroende och kanske tom har en ångestdämpande funktion. Än sen? Det är bättre än cigaretter och droger, och det skadar ingen. Den som mår bra av att rosta müsli kan göra det, vad är problemet?

Problemet? Spontant känns det som om en flykt från att möta det verkliga problemet sällan eller aldrig är en lösning. Man blir aldrig av med ångest genom substitut, det endast dämpar känslan. Typ att ringa barnen hemma på kvällarna när man är på tjänsteresa motsv. När det man egentligen vill är att träffa och krama dem.
 
Problemet? Spontant känns det som om en flykt från att möta det verkliga problemet sällan eller aldrig är en lösning. Man blir aldrig av med ångest genom substitut, det endast dämpar känslan. Typ att ringa barnen hemma på kvällarna när man är på tjänsteresa motsv. När det man egentligen vill är att träffa och krama dem.
Att dämpa känslan är inte att förakta alla gånger. Det är inte alltid det man mår dåligt av är något man kan påverka.
 
Eftersom jag sedan flera år tillbaka cyklar i motionärsfart blir jag uppkommen av dem som håller fart.

Påkörd bakifrån ett par gånger av dem som inte pinglat eller ropat. Mycket dåligt uppförande av de som kört på. Klart att havererar hojen blir de besvikna, men det är aldrig den påkördes fel.

Roligt att se att fler och fler tränande både ropar och pinglar i god tid.
Vi nyttjar alla cykelvägen.
go tur
 
Cykelpendlar varje dag i stockholm och kan väl konstatera att cyklister är som folk är mest. Vissa saknar omdöme, andra förmåga men de allra flesta sköter det någorlunda. Är lite tveksam till att man ständigt vill dela in de olika trafikanterna i läger där det framstår som om det råder något slags klan-krig mellan bilister, cyklister och gångtrafikanter.

Jag är nog en av de som håller lite högre fart och även om jag suckar tungt ibland när någon hastigt vinglar ut vid en omkörning trots att man plingat (eller just därför) så är det saker jag kan ta, det finns andra saker att hetsa upp sig på.



Viss känner jag igen vissa av nidbilderna speciellt sen jag flyttade till Stockholm, där en hel del dämpar åldersnojan med trikå i lycra eller en fixie-bike (brukar försöka retas lite genom att cykla om i finskor och kostym ;)). De flesta använder dock hjälm och följer trafikreglerna.

Trafiksituationen i Stockholm är dock inte helt optimal och även om man inte kan skylla dåligt trafikvett på förutsättningarna skulle olyckor och den tidvis hetsiga stämningen kunna mildras ordentligt om cykelvägarna förbättrades. Det skulle nog även göra cyklingen lite mer tillgänglig, det är nog en hög tröskel för någon att börja cykla i Stockholmstrafiken. Det gäller framförallt innanför tullarna, utanför är det ganska skapligt.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.