Det är en myt som omhuldas av de som vill cykla på vandringaleder att cykling inte sliter mer än vandrare. Vi som ofta rör oss o strövområden vet att det är strunt, det ser vi med egna ögon.
Exakt mitt i prick.
Det är en myt som omhuldas av de som vill cykla på vandringaleder att cykling inte sliter mer än vandrare. Vi som ofta rör oss o strövområden vet att det är strunt, det ser vi med egna ögon.
Hmm, hur står det till med logiken idag Tango? Håller med om att 2 fötter bär upp kroppsvikten när vandraren står stilla, men när hen går bär en fot hela kroppsvikten. Dessutom landar tyngden på foten med kraft.
Terrängcyklingen har utvecklats de senaste åren med större och bredare däck som kan köras med lägre lufttryck. Förr var 26x2.0 vanligt, nu kör många med 29x2.3 eller bredare. Lägre marktryck och bättre grepp.
Jag vill nog påstå att en cykel lämnar grundare avtryck än vandrare. De flesta vandrare undviker att gå i pölar, medan cyklister inte alltid kan undvika dem och lämnar också spår i leran.
Kan man anta att en cyklist accelererar och retarderar mer än en vandrare gör (min gissning ja) och påverkar det spår (Jag gissar än en gång ja).
Hmm, hur står det till med logiken idag Tango? Håller med om att 2 fötter bär upp kroppsvikten när vandraren står stilla, men när hen går bär en fot hela kroppsvikten. Dessutom landar tyngden på foten med kraft.
Terrängcyklingen har utvecklats de senaste åren med större och bredare däck som kan köras med lägre lufttryck. Förr var 26x2.0 vanligt, nu kör många med 29x2.3 eller bredare. Lägre marktryck och bättre grepp.
Jag vill nog påstå att en cykel lämnar grundare avtryck än vandrare. De flesta vandrare undviker att gå i pölar, medan cyklister inte alltid kan undvika dem och lämnar också spår i leran.
Men det är samma problem med flanörer och längdskidåkare. Varför är det inte förbjudet att åka skidor i skogen?
Varför skall flanörer ha ensamrätt till skogen?
Om Kinda vet jag inget.
Kolla Hallands väderös naturreservat. Ön ägs av svenska kyrkan. Naturreservat finns sedan många år. Reservabestämmelserna stipulerar landstigningsförbud på stränder, ingen eld över huvud taget inte ens med trangiakök, tält eller annan övernattning är förbjuden utom i stugor som kan "hyras" Under förutsättning att du är med i svenska kyrkan!
Cyklar du genom Sverige och tänker stanna vid någon av de otaliga kommunala badplatserna med sopmaja och toa, möts du hela året av skylta med tältförbud, detta trots de fåtal dagar som batplatsena är belagda med badare i synnerhet mella 18 till 9 på morgonen.
Det finns nog många fler exempel på där länsstyrelser och kommuner skulle behöva uppdatera inte bara sin egen kunskap om allemansrätten utan även konkret i sina respektive ordningsregler för dessa områden
Vad är problemet att det bildas några stigar i skogen, dör den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk