Cyklister i naturreservat!

Är ute i Kindlahöjdens naturreservat just nu. Stötte på fyra MTB-cyklister som av spåren att döma kör runt i hela reservatet. Cykelförbud råder, vilket också står på skyltar vid alla ingångar samt vid rastplatser i reservatet. Om någon ser dem vore det fint om ni påverkar gällande regler för dem!
 
Hjulsjö MTB

Du skulle kunna kontakta Hjulsjö MTB och höra om de kan tänka sig att hjälpa till med informationen att cykling inte är tillåten i naturreservatet. Det kanske hjälper lite i framtiden. Många åkare utgår troligen från Hjulsjö. http://www.mtbhjulsjo.se
 
Cykling i naturen

Cykling i naturen ingår i allemansrätten. I Naturvårdsverkets föreskrifter påpekas det att "alla inskränkningar i allemansrätten endast får ske om det är till för att uppfylla målet med reservatet" Allemansrätten trumfar över Länsstyrelsernas klåfingrighet att begränsa allemansrätten.
Kontakta i stället Länsstyrelsen och ifrågasätt förbudet mot cykling enligt ovan!
 
Cykling i naturen ingår i allemansrätten. I Naturvårdsverkets föreskrifter påpekas det att "alla inskränkningar i allemansrätten endast får ske om det är till för att uppfylla målet med reservatet" Allemansrätten trumfar över Länsstyrelsernas klåfingrighet att begränsa allemansrätten.
Kontakta i stället Länsstyrelsen och ifrågasätt förbudet mot cykling enligt ovan!


http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/

Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.

Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat
I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.

På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.
 
Lite utanför tråden, men finns det några regler för cykling direkt i terrängen, alltså utanför leder/stigar, och på mark som inte är naturreservat? Jag bara undrar, för det har varit nån tävling här i Skellefteå där man har dragit rutter genom oledad terräng med fula spår som följd.
(Edit. Det är kommunens mark i ett populärt rekreationsområde i Anslutning till stan med gott om vanliga stigar.)
 
Polisen


Det hör nog till ovanligheterna att polisen meddelar förbud - det sker endast om man inte kan avvakta beslut från länsstyrelsen/kommunen och så akut bedöms nog inte situationen att vara i vanliga fall (möjligen vid någon olycka).

Bemyndigande finns också för länspolismyndigheten att meddela särskilda trafikregler genom lokala trafikföreskrifter, om det skulle innebära stora olägenheter att avvakta ett beslut av kommun eller länsstyrelse.
 
skidspår

I min kommun har just kommunen skrivit in i kommunala ordningsstadgan att man inte får gå i anlagda skidspår. DÅ jag ertappade några med det och de inte slutade trots mitt vänliga påpekande roade jag mer med att kontakta kommunens jurist om vem som strikt följer upp dessa regler. Formellt sett är det polisen som beivrar brott mot kommunala ordningsstadgan, även om jag tror och hoppas polisen beivrar dessa brott med lägre prio än andra. Dock kan man påpeka detta för de brottslingar man möter i skogen för att lägga tyngd bakom sin argumentation.

/Patrik
 
Cykling i naturen ingår i allemansrätten. I Naturvårdsverkets föreskrifter påpekas det att "alla inskränkningar i allemansrätten endast får ske om det är till för att uppfylla målet med reservatet" Allemansrätten trumfar över Länsstyrelsernas klåfingrighet att begränsa allemansrätten.
Kontakta i stället Länsstyrelsen och ifrågasätt förbudet mot cykling enligt ovan!

Dock är lagen rätt luddig när det gäller vilka mål man kan ha med ett reservat så det finns gott om utrymme för "klåfingrighet".

I detta fall verkar målet med reservatet vara att bevara naturmiljön. Man har även regler som säger att man inte får göra åverkan på markytan, bara det faktum att TS kunde se att cyklisterna gjort spår i hela reservatet visar ju på att de har gjort åverkan. Det verkar alltså finnas fog för att förbjuda cykling i detta fallet.

Innan man ifrågasätter beslut bör man ju åtminstone läsa beslutet och bedöma ifall inskränkningarna är rimliga...
 
Lite utanför tråden, men finns det några regler för cykling direkt i terrängen, alltså utanför leder/stigar, och på mark som inte är naturreservat? Jag bara undrar, för det har varit nån tävling här i Skellefteå där man har dragit rutter genom oledad terräng med fula spår som följd.
(Edit. Det är kommunens mark i ett populärt rekreationsområde i Anslutning till stan med gott om vanliga stigar.)

Ja, kolla t.ex. trafikförordningen. Mycket av reglerna är sunt förnuft.

Jag tycker nog det är tveksamt att anordna en tävling där man orsakar fula spår i terrängen, bland annat står där "En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks." (det gäller iofs varje enskild deltagare, men som arrangör bör man nog se till andemeningen i lagen och inte bara dess lydelse).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.