Cykla västergötland-jotunheimen

hej på er!

Funderar på att göra en "mini kropp" på semestern...cykla från mitt hem mitt i västergötland till Galdhöpiggen i jotunheimen och sen klättra upp till toppen och sen cykla hem igen! Hur lång tid tror ni detta ska ta? Är klättringen upp till toppen svår? Vilken väg ska jag cykla? Vart kan jag få tag på cykelkartor för det här området? sevärdheter på vägen? Alla tips välkommet!

Mvh lars

Jag tror det blir betydligt roliga om du gör en liten omväg runt Tibet på vägen dit... Så börja med att cykla österut mot Finland
/Stellan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Guest

Gäst
Cykeltips

Cykelbiten,

När det gäller val av cykelvägar o s v så vill jag hänvisa till Svenska CykelSällskapet. De har kartor, de har också kontakt med systerorganisationer i Norge. Du hittar dem på nätet.

Det finns förresten en fin cykelled i Västergötland som heter Västgötaleden.

Otto

Lätt

klättringen är lätt... det är snarare vandring det handlar om...
cykelvägar dit har jag ingen aning om... men den lugnaste bilvägen efter Oslo är Sandvika - Fagerness - Beitostölen - men det är våldsamt kuperat

Tips: Sväng av vid Glitterheim och ta både Glittertind och Galdhöpiggen, xtra krydda på turen - de två högsta topparna i norden :)

Om du inte har glaciärvana så går det guidade turer från Spiterstulen till Galdhöpiggen

allt har sin tid!

hej!

ska cykla till kashi i nordvästra kina nästa vår. Jag får väl försöka hinna med en sväng runt Tibet då, enbart för din skull, Stellan!

mvh Lars

tänk på att vägarna i norge är krokiga och kuperade, så lägg på lite i tid mot vad du är van vid. sen är det 30, 40 och 50 km/h vissa sträckor så åk inte dit för fortkörning...

Re: Lätt

ruha; sa:
klättringen är lätt... det är snarare vandring det handlar om...
Jo, det *är* vandring.

Tips: Sväng av vid Glitterheim och ta både Glittertind och Galdhöpiggen, xtra krydda på turen - de två högsta topparna i norden :)
Det är från Spiterstulen man har Glittertind åt ena hållet och Galdhöpiggen åt andra, inte från Glitterheim.

Om du inte har glaciärvana så går det guidade turer från Spiterstulen till Galdhöpiggen
Guidade turerna går från Juvasshytta dit det också går väg. Det är dock till Spiterstulen du bör cykla och därifrån går man inte över glaciär upp mot Galdhöpiggen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips