Cykla/springa till Keb

Har planer på en tur till Keb i Juli. Funderar på att cykla från Kiruna elr alt Abisko? Läste här på forumet att kungsleden kan vara lite väl stenig att cykla? Jag tränar väldigt mkt både MTB och löpning så konditionen är inget problem. Finns det någon bra väg att cykla direkt Kiruna-Keb? Ett alternativ jag funderade på var att cykla Kiruna-Abisko och sen springa Abisko-Keb. Finns d ngn fin cykelväg Kiruna-Abisko? Helst vill jag cykla, men jag tar tacksamt emot förslag på olika kombinationer och även andra utgångpunkter.
 
ChalleB; sa:
Har planer på en tur till Keb i Juli. Funderar på att cykla från Kiruna elr alt Abisko? Läste här på forumet att kungsleden kan vara lite väl stenig att cykla? Jag tränar väldigt mkt både MTB och löpning så konditionen är inget problem. Finns det någon bra väg att cykla direkt Kiruna-Keb? Ett alternativ jag funderade på var att cykla Kiruna-Abisko och sen springa Abisko-Keb. Finns d ngn fin cykelväg Kiruna-Abisko? Helst vill jag cykla, men jag tar tacksamt emot förslag på olika kombinationer och även andra utgångpunkter.
Kiruna - Keb är bara att jonna på. När du kommer fram till Nikkaluokta behver du inte stanna, håll till vänster om Sarris paviljong och fortsätt till Láddjujávri. Där kan du äta en renburgare på Lapdonald innan du drar vidare mog Keb, stigen till är bred som en väg på sina ställen men håll till höger för att inte cykla över den jämna flod av folk som går till och från Keb. Blir det för stenigt så är det bara att bära cykeln.
Nog finns det en liten cykelväg mellan Kiruna och Abisko. Den kallas E10 och i folkmun så kallas den för norgevägen. Någon annna cykelväg till Abisko finns inte. Från Abisko är det bara att kuta till Keb och Nikka å ta kvällsbussen till Kiruna där man kan ta in på vandrahem om inte tågtiderna till Abisko passar. Go tur! // RJ
 
Asfalt!!

Kiruna - Abisko: Sträckan kan cyklas längsmed E10 vilket innebär asfalt hela vägen. Sträckan är cirka 10 mil lång. Vet inte om det finns andra vägar där du slipper asfalten men bitvis är det säkert möjligt. Från Torneträsk till strax innan Abisko Ö tror jag dock inte att det finns fler alternativ än E10.

Kiruna - Keb: Även den här sträckan kan cyklas på asfalt, vägen mellan Kiruna och Nikkaloukta. Tror den är drygt 6 mil om jag inte minns fel. Från Nikka till Keb blir det sedan vandringsstig (2mil) som är cykelbar men bitvis mycket stenig.
 
Det var någon som skrev tidigare här om att de mött några med MTB längs Kungsleden, men att de var ganska less eftersom de fått bära cyklarna mer än cykla på dem. Det rekommenderas nog att man gör som Kropp vid Mount Everest: att man ställer cykeln där vägen tar slut och tar sig fram till fots i stället. I Kropps fall var det väl Jiri vilket är närmare ett par veckors marsch från Everests basläger om jag minns rätt. Från Nikkaloukta är det bara en knapp dagsmarsch till fjällstationen vid Keb.

Springa går naturligtvis. I diskussionen om bestigning av Keb kan man bl a läsa:

skogenskonung; sa:
Jag jobbade i Keb i somras och var uppe på toppen bra många gånger både via västra och östra leden. Jag hade som grej att springa västra upp och östra ner varje måndag och slog i slutet på säsongen ett rekord på 2 timmar 32 minuter.

En mycket imponerande tid med tanke på terrängförhållandena. (20 km stenskravel och en bit över 1000 höjdmeter upp och ner) Och letar du sådana utmaningar kan du ju ge dig på ett rekordförsök ...
 
ornskar; sa:
Det var någon som skrev tidigare här om att de mött några med MTB längs Kungsleden, men att de var ganska less eftersom de fått bära cyklarna mer än cykla på dem. Det rekommenderas nog att man gör som Kropp vid Mount Everest: att man ställer cykeln där vägen tar slut och tar sig fram till fots i stället. I Kropps fall var det väl Jiri vilket är närmare ett par veckors marsch från Everests basläger om jag minns rätt. Från Nikkaloukta är det bara en knapp dagsmarsch till fjällstationen vid Keb.

Om jag hakar på detta sidospår så när jag var där samtidigt som kroppen så träffade jag en finne (säkert känd) som "cyklade" upp mot bascamp. Jag har för mig att han funderade på att dumpa cykeln dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Cykla med cykelvagn Sitoälvsbron- Laidaure Fjällvandring 3
meringa Cykla Ramundberget-Fjälljägaren Fjällvandring 2
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
nielsjonas Cykla vildmarksleden? Fjällvandring 3
Silverfox Springa i Hardangervidda Fjällvandring 4
daniel82 Springa en fjällvandring.... Fjällvandring 6
method Springa runt kring Sylarna Fjällvandring 1
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Måste man springa Fjällvandring 10
Fibbla E-tuna Springa i fjällen Fjällvandring 7
Springa Abisko-Nikkaluokta ? Fjällvandring 9
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 12
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.