Måste man springa

Jag och en kompis snackar lite löst om Malmtåget på BAMM, dvs dag 2 på 30 km sträckan. Man måste ta sig i mål på ~10 timmar, det borde man väl hinna om man inte går helt vilse.
 
Exakt, det är inte löpningen utan orienteringen som avgör hur fort det går, grovt sett. Sist jag var med sprang vi som f-n men låg ändå efter ett par gående gentlemän på flera kontroller, eftersom de var mycket vassare orienterare. Med reservation för att jag inte vet hur dag2 på 30km ser ut, men så illa kan det absolut inte vara. Ställ upp, ni kommer inte att bli besvikna. Och så ses vi där!

/A.
 
Go for it - alltså bokstavligt talat. Klart ni fixar det. Och några 10 timmar behöver ni nog inte vara oroliga för. Ni kan väl ta Bamm 30 istället, så får ni två underbara dagar ute på fjället, men kan övernatta i Björkliden. Orienteringen verkar ju inte vara några problem, eftersom du redan hittar från Kårsavagge till Låkktatjåkka. I dom här trakterna har Bamm passerat många gånger!

/Krister
 
Go for it - alltså bokstavligt talat. Klart ni fixar det. Och några 10 timmar behöver ni nog inte vara oroliga för. Ni kan väl ta Bamm 30 istället, så får ni två underbara dagar ute på fjället, men kan övernatta i Björkliden. Orienteringen verkar ju inte vara några problem, eftersom du redan hittar från Kårsavagge till Låkktatjåkka. I dom här trakterna har Bamm passerat många gånger!

/Krister

Vi kan tyvärr inte vara med 2 dagar, kan inte ta ledigt från jobbet så det passar (börjar nytt jobb 11 aug och måste nog börja med att ta ledigt första dagen för att ta mig hem från Abisko efter Classic tror inte det faller i så god jord att begära att få vara ledig 2 dagar till så där i början fast lockande är det). Men vi har sagt att nästa år får det bli BAMM30 helt klart. Låter bra att ni tror att det inte skall vara några problem att gå. Nu måste jag bara övertala polaren att vi faktiskt skall göra det oxå. Polaren är mer van än mig att gå i fjällen medan jag är nog mer van orienterare så kombinationen borde göra att vi tar oss fram till rätt ställen i alla fall utan att irra bort oss på en fjälltopp.

Någon har ju varit snäll och rösat stora delar av Kårsavagge-Låkkatjåkka så den vägen är ju inga problem så länge man vet att det är rösat och man inte bara blir totalförvirrad av det som ett annat blåbär blev ;-)
 
Jag och en kompis snackar lite löst om Malmtåget på BAMM, dvs dag 2 på 30 km sträckan. Man måste ta sig i mål på ~10 timmar, det borde man väl hinna om man inte går helt vilse.

Tiden är väl tilltagen, skulle vilja säga mest pga höjderna och inte orienteringen vilken är mycket enkel i fjällvärlden. Med fördel ta med stavar om det är dåligt väder el om man nu tänker gå endel. Brant uppför ibland, jogga nedför och jogga, nog hinner ni det.
Backar känns i framsida lår, som många reps med lite vikt eller drop-set.. Träna det eller backar innan.

Otroligt fin omgivning, eda stället jag skulle spela golf på.
 
Backträning får det bli med andra ord. Lite lär jag väl få under Classic några veckor innan och här i Boden har jag gott om berg att knata upp och nedför. Tackar för tipset.
 
Orientering

Underskatta inte orienteringen. Det kan vara dålig sikt, fast statistiken talar emot det de sista åren.
Träna att orientera hemma med karta och kompass på egen hand.

Att färdas 15 km på 10 timmar är ingen svårighet över huvudtaget om man någotsånär kan orientera.

Jag startar mitt 14 BAMM i augusti, elitbanan som är 70km fågelvägen. De tidskrävande 'förluster' vi gjort genom åren är missar i orienteringen.

/Janne
 
Underskatta inte orienteringen. Det kan vara dålig sikt, fast statistiken talar emot det de sista åren.
Träna att orientera hemma med karta och kompass på egen hand.

Att färdas 15 km på 10 timmar är ingen svårighet över huvudtaget om man någotsånär kan orientera.

Jag startar mitt 14 BAMM i augusti, elitbanan som är 70km fågelvägen. De tidskrävande 'förluster' vi gjort genom åren är missar i orienteringen.

/Janne

Det jag funderade på mest var väl hur nära de där 15 km man kan komma, om det alltid går att ta sig fram fågelvägen eller om det krävs att man knallar runt ett berg en halvmil eller så för att ta sig till andra sidan. Då drar ju tiden iväg lite snabbare så att säga. Orientering är något jag praktiserar lite då och då-. Försöker ha med mig både karta och kompass ut i skogarna när jag kan. Här i Bodenområdet finns det gott om avspärrade områden med staket och taggtråd så jag vill veta att den väg jag börjar gå på inte kommer sluta en mil in i skogen med ett staket :)
 
Otroligt fin omgivning, eda stället jag skulle spela golf på.
Lite stenigt kanske? Whack-Ptwoeennnnng!

Det jag funderade på mest var väl hur nära de där 15 km man kan komma, om det alltid går att ta sig fram fågelvägen eller om det krävs att man knallar runt ett berg en halvmil eller så för att ta sig till andra sidan. Då drar ju tiden iväg lite snabbare så att säga. Orientering är något jag praktiserar lite då och då-. Försöker ha med mig både karta och kompass ut i skogarna när jag kan. Här i Bodenområdet finns det gott om avspärrade områden med staket och taggtråd så jag vill veta att den väg jag börjar gå på inte kommer sluta en mil in i skogen med ett staket :)
Det enda man säkert kan säga är att det förstås blir mer än 15 kilometer. Men problemet är inte längden utan höjdmetrarna och terrängen, där det senare i viss mån är beroende av era vägval. Du ska inte känna det som nån förlust att ni inte springer hela vägen; det gör inte eliten heller. Man kan inte springa i stenskravel eller branter eller myr eller, ja du fattar.

Och som sagt, tio timmar är mer än väl tilltaget, det blir inga som helst problem.
 
Det jag funderade på mest var väl hur nära de där 15 km man kan komma, om det alltid går att ta sig fram fågelvägen eller om det krävs att man knallar runt ett berg en halvmil eller så för att ta sig till andra sidan.
Poängen med orientering är ju att göra det SNABBASTE vägvalet. Det är så gott som aldrig detsamma som det kortaste.
 
Strykarräven;366202 sa:
Lite stenigt kanske? Whack-Ptwoeennnnng!

Coolt jag vet att det finns en fin bana där men inte på stenarna. Golf är ju väderberoende men varmt och jättesegt varenda dag kan inte vara roligt, jag har provat. Men snart är vi bara bra på golf och lerduveskytte. Skulle vilja springa på BAMM men tror inte att jag kommer ha tid. Åker söderut en vecka snart också. Prios.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
camoscio "på det där stället måste du ta av dig skorna" Fjällvandring 8
jägare84 Nu måste vi skärpa oss! Fjällvandring 58
grodanbolle Den här ryggan måste jag ha! Fjällvandring 0
Eka84 Måste... Fjällvandring 3
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.