Kan man förlita sig på STFs platsgaranti

Hej allihop!

Jag sitter och knåpar på planer för en påsktur runt jämtlandstriangeln. Vanligtvis brukar jag förlägga mina turer utanför högsäsongen, men av olika skäl blir det nu en tur under påskhelgen. Jag såg dock att både Storulvån och Blåhammaren är helt fullbokade några av datumen. Min fråga är därför, vad händer om man bara "dyker upp" vid en av dessa stationer utan bokning? Blir man utskickad att sova i snön? :)

Du kan få sova på golvet på en madrass. Jämtlandstriangeln är rätt populär. Finns andra rutter att välja.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är nog säkrast att kolla med dom. Förr om åren var man alltid lovad en plats på åtminstone golvet. Men nu för tiden känns det som att de kräver en bokning under högsäsong på Fjällstationerna.

Fjällstugorna funkar platsgarantin fortfarande alla fall

Det är nog säkrast att kolla med dom. Förr om åren var man alltid lovad en plats på åtminstone golvet. Men nu för tiden känns det som att de kräver en bokning under högsäsong på Fjällstationerna.

Fjällstugorna funkar platsgarantin fortfarande alla fall

Jag sov på golv på fjällstation senast i somras. Det är ingen som blir utslängd i snön. Möjligen kan det bli lite trångt.

En påsk för länge sedan har jag på Sylarnas fjstn fått sova i bastun på träbänkarna - fick såklart vänta med att gå och lägga mig tills bastutiden var över och det var städat och vädrat, men ändå helt ok. Prisvärt för en student som jag var då.

/Patrik

Hur är det i fjällstugorna, om jag har bokat är jag ändå inte garanterad en plats i säng? Det kan vara så att den är upptagen av någon som inte bokat men ändå kom fram tidigare. Stämmer det?

Hur är det i fjällstugorna, om jag har bokat är jag ändå inte garanterad en plats i säng? Det kan vara så att den är upptagen av någon som inte bokat men ändå kom fram tidigare. Stämmer det?

Man kan ju tycka att en bokad sängplats hålls fram tills en viss tid på kvällen, sedan släpps den till köande på plats. Har du bokat säng och kommer sent så får du istället en madrass på golvet.
Men jag vet inte om det är så.

"Vanliga" hotell håller ju oftast en bokning fram till en viss tid om man inte i förväg anmält sen ankomst, brukar oftast kräva "deposition" i form av kreditkortsnumer eller förskottsbetalning.

Varför inte fråga i STF-forumet här på utsidan - de borde kunna ge korekta svar om sin verksamhet.

/Patrik

Det går inte att boka fjällstugor. Du kan förhandsbetala din vistelse men sängarna delas ut i den ordning man kommer. Det finns många extra madrasser så du får alltid en madrass på golvet åtminstone. Är det extremt mycket folk så brukar de som vill och kan få dela säng.

Det är lite av charmen med fjällstugorna, man vet aldrig hur man får sova.
Går man med mindre barn får man "alltid" frågan om man kan dela säng. Det är ju ganska stora sängar, så det är inga problem.
Sovit en natt i tvättrummet i Viterskalsstugan med familjen. Sov fantastiskt bra, tyst och kolsvart.

Är Stf medlem och förbetalar alltid. Smidigt att bara visa upp kvittot och så blir det ju lite billigare också.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Det går inte att boka fjällstugor. Du kan förhandsbetala din vistelse men sängarna delas ut i den ordning man kommer. Det finns många extra madrasser så du får alltid en madrass på golvet åtminstone. Är det extremt mycket folk så brukar de som vill och kan få dela säng.

Du får tak över huvudet. Även madrasser kan ta slut om det kommer många som vill övernatta. Så länge gästerna anländer när övriga är vakna går det att lösa genom att alla hjälps åt och makar ihop sig.

Det är lite av charmen med fjällstugorna, man vet aldrig hur man får sova.
Går man med mindre barn får man "alltid" frågan om man kan dela säng. Det är ju ganska stora sängar, så det är inga problem.
Sovit en natt i tvättrummet i Viterskalsstugan med familjen. Sov fantastiskt bra, tyst och kolsvart.

Är Stf medlem och förbetalar alltid. Smidigt att bara visa upp kvittot och så blir det ju lite billigare också.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Och för mig är det tvärt om. Lite av det ocharmiga med att just bo i STFs stugor. Därför vi inte går mellan stugor när vi har barnen med utan isf tältar eller har en stuga som vi gör dagsturer ifrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips