Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen?

Hej Utsidan, fick plötsligt en käpp i planeringshjulet och tänkte diskutera med er om min plan ö.h.t. fortfarande är hållbar.

Kortfattat undrar jag om det är rimligt att försöka hinna med att ta båten från Teusajaure klockan 07 och hinna med bussen 11:05 från Vakkotavarre. Gjorde detta 2013 men misstänker att bussen gick senare då eftersom det låter som en tidsplan jag inte hade vågat sikta på som novis. Har inte passerat denna etapp sedan -13 så kommer inte ihåg mer än att det var kraftigt uppåt och neråt i början och slutet, vilket ju låter lite farligt om man dessutom är lite stressad... Antar det inte är möjligt att stugvärden ibland kan tänka sig köra ännu tidigare än 07?

Skulle kalla mig i okej form, har alltid hamnat under STFs tidsrekommendationer tidigare stugvandringar men kommer inte ihåg med vilka marginaler.

MVH
 
Gick där senast 2013 (omvänd riktning), och om jag kommer ihåg rätt är det drygt 16km vandring från stranden av Teusajaure och Vakkotavara och som du beskriver uppför I början och brant ner på slutet. Har du extra otur kan det vara omöjligt att ta dig över Teusajaure vid kraftig sidvind (det hände oss och inte heller stugvärfen kunde köra, så vi fick använda en av våra planerade extra dagar innan vi kunde ta oss över sjön).
Så drygt 3 timmar att klara av den sträckan efter du är över sjön känns inte realistiskt.
 
Hej Utsidan, fick plötsligt en käpp i planeringshjulet och tänkte diskutera med er om min plan ö.h.t. fortfarande är hållbar.

Kortfattat undrar jag om det är rimligt att försöka hinna med att ta båten från Teusajaure klockan 07 och hinna med bussen 11:05 från Vakkotavarre. Gjorde detta 2013 men misstänker att bussen gick senare då eftersom det låter som en tidsplan jag inte hade vågat sikta på som novis. Har inte passerat denna etapp sedan -13 så kommer inte ihåg mer än att det var kraftigt uppåt och neråt i början och slutet, vilket ju låter lite farligt om man dessutom är lite stressad... Antar det inte är möjligt att stugvärden ibland kan tänka sig köra ännu tidigare än 07?

Skulle kalla mig i okej form, har alltid hamnat under STFs tidsrekommendationer tidigare stugvandringar men kommer inte ihåg med vilka marginaler.

MVH

Hej, om du inte har fler dagar, försök hellre gå en längre sträcka dagen före; du kan ju t ex hoppa över Kaitumjaure även om detta är en fin stuga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
larvik line Teusajaure Fjällvandring 0
9219 Teusajaure och Stora Sjöfallet Fjällvandring 4
hdn Båt vid Teusajaure Fjällvandring 5
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
nonsense Hinner man Nikkaloukta-Abisko på 6 dagar? Fjällvandring 7
asa82e Hur långt hinner man på en dag? Fjällvandring 69
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.