Vakkotavare-Kebne?

Hej!

Under våren drev jag och en kollega ett Hälsoprojekt på högstadiet där jag arbetar som kurator. I somaras var vi och vandrade med den gruppen runt Kebnekaise. Vi gick Nikkaloukta-Tarfala-Kebne fjällstation-Nikkaloukta. Vi låg ett par nätter vid fjällstationen och gick den guidade turen till toppen.

Denna resa var helt fantastisk och detta läsår har vi fått möjligheten att göra det igen. Vi har startat en grupp där vi kommer förbereda oss inför en vandringsresa till sommaren. Men vi hade tänkt gå en annan tur. Första tanken var att åka till Abisko och gå därifrån till Nikkaloukta via Kebne men det skulle ta för lång tid.

Vårt förslag nu är att gå från Vakkotavare och till Kebne, stanna där några dagar och sen vidare till Nikkaloukta.

Min undran nu är om någon här har erfarenhet av den sträckan? Hur ser det ut? Något speciellt man bör se? Beräknad tid till fjällstationen vid Kebne? Andra tips/idéer?

Hoppas någon tar sig tid att läsa och svara!

Mvh
Sedis
 
Tack för att du länkade till min dagbok, Thure! :)

Sträckan mellan Vakkotavare och Keb är lättvandrad för det mesta. Det finns några branta stigningar, en alldeles i början vid Vakkotavare och en norrut från Teusajaure. Annars är det mestadels ganska flackt.

Finaste partierna är de kring Teusajaure, Kaitumdalen och i passet som leder från Singi till Keb. Fantastiska vyer! Vi hade ju iofs oförskämd tur med vädret i somras, men det är säkert lika storslaget även vid sämre väder.

Lagom dagsetapper på mellan 9 och 16 km och bra boende i stugorna. Vi gick sträckan på fyra dagar efter att ha legat två nätter på fjällstationen vid Keb (toppbestigning). Jag kan verkligen rekommendera den här vandringen!
 
Bra val!

Hej,
jag gick sträckan Nikkaloukta-Kebne-Vakkotavare i somras och det är en underbar rutt. Vilket håll man går tror jag är en smaksak. Jag ångrar inte att vi gick söderut. Avslutet gjordes förvisso inte i Vakkotavare utan i Saltoloukta med trerättersmiddag och bastu!