Vakkotavare-Kebne?

Hej!

Under våren drev jag och en kollega ett Hälsoprojekt på högstadiet där jag arbetar som kurator. I somaras var vi och vandrade med den gruppen runt Kebnekaise. Vi gick Nikkaloukta-Tarfala-Kebne fjällstation-Nikkaloukta. Vi låg ett par nätter vid fjällstationen och gick den guidade turen till toppen.

Denna resa var helt fantastisk och detta läsår har vi fått möjligheten att göra det igen. Vi har startat en grupp där vi kommer förbereda oss inför en vandringsresa till sommaren. Men vi hade tänkt gå en annan tur. Första tanken var att åka till Abisko och gå därifrån till Nikkaloukta via Kebne men det skulle ta för lång tid.

Vårt förslag nu är att gå från Vakkotavare och till Kebne, stanna där några dagar och sen vidare till Nikkaloukta.

Min undran nu är om någon här har erfarenhet av den sträckan? Hur ser det ut? Något speciellt man bör se? Beräknad tid till fjällstationen vid Kebne? Andra tips/idéer?

Hoppas någon tar sig tid att läsa och svara!

Mvh
Sedis
 
Tack för att du länkade till min dagbok, Thure! :)

Sträckan mellan Vakkotavare och Keb är lättvandrad för det mesta. Det finns några branta stigningar, en alldeles i början vid Vakkotavare och en norrut från Teusajaure. Annars är det mestadels ganska flackt.

Finaste partierna är de kring Teusajaure, Kaitumdalen och i passet som leder från Singi till Keb. Fantastiska vyer! Vi hade ju iofs oförskämd tur med vädret i somras, men det är säkert lika storslaget även vid sämre väder.

Lagom dagsetapper på mellan 9 och 16 km och bra boende i stugorna. Vi gick sträckan på fyra dagar efter att ha legat två nätter på fjällstationen vid Keb (toppbestigning). Jag kan verkligen rekommendera den här vandringen!
 
Bra val!

Hej,
jag gick sträckan Nikkaloukta-Kebne-Vakkotavare i somras och det är en underbar rutt. Vilket håll man går tror jag är en smaksak. Jag ångrar inte att vi gick söderut. Avslutet gjordes förvisso inte i Vakkotavare utan i Saltoloukta med trerättersmiddag och bastu!
Men det är många som vänder på klacken och gå stäckan du funderar på. Hur som helst kommer du att få en trevlig tur.

Hälsningar
Maggan
 
Tack för alla svar. Vi kommer att planera för att gå den sträckan. Jag kommer säkert återkomma med fler frågor under våren när resan närmar sig!

Sedis
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Fabrikörn Reservdagar kebne? Fjällvandring 2
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Martinnn Kiruna till Kebne sydtopp Fjällvandring 8
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Noahspappa Abisko Kebne light? Fjällvandring 9
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
xaret Tips på 5-6 dagar kring Kebne Fjällvandring 10
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.