Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta?

Hej!

Jag gick Abisko-Nikkaluokta förra året men skulle vilja ha lite variation i år. Går själv och har tänkt att man eventuellt skulle kunna gå Vakkotavare och via Nallo till NIkkaluokta.

Funderar på om man skulle kunna hoppa över Singi och så att det blir 6 dagars vandring. Alltså: Vakkotavare - Teusajaure - Kaitumjaure - Sälka - Nallo- Vistas -NIkkaluokta.

Blir relativt lång vandring mellan Kaitumjaure - Sälka (25 km), men minns att Sälka - Singi är lättvandrat.

Någon som vet hur det är mellan Kaitumjaure och Singi?
Vill också höra om någon gått Vistas- Nikka och hur vandringen är där? Ska man ta båten eller klarar man 34 på en dag?

Vore mycket tacksam för svar!
 
Hej!

Jag gick Abisko-Nikkaluokta förra året men skulle vilja ha lite variation i år. Går själv och har tänkt att man eventuellt skulle kunna gå Vakkotavare och via Nallo till NIkkaluokta.

Funderar på om man skulle kunna hoppa över Singi och så att det blir 6 dagars vandring. Alltså: Vakkotavare - Teusajaure - Kaitumjaure - Sälka - Nallo- Vistas -NIkkaluokta.

Blir relativt lång vandring mellan Kaitumjaure - Sälka (25 km), men minns att Sälka - Singi är lättvandrat.

Någon som vet hur det är mellan Kaitumjaure och Singi?
Vill också höra om någon gått Vistas- Nikka och hur vandringen är där? Ska man ta båten eller klarar man 34 på en dag?

Vore mycket tacksam för svar!

Hej!

För ett par somrar sedan gick jag Vakkotavare-Nikkaluokta med min far, då 67 år och i hygglig 67-åringsform. Vi gjorde då bl a Teusajaure-Singi på en dag och det var inga problem alls. Sträckan Kaitumjaure-Sälka borde vara ungefär likvärdig.

Ett annat alternativ om man nu vill "dubbla" etapper är att gå Singi-Nallo på en dag. Nallo är tillsammans med Tarfala en av mina favoritstugor, omgivningarna känns nästa surrealistiska och tiden liksom stannar till. Fast man missar ju den fina bastun i Sälka på det viset. Svårt att få allt här i världen! :)

Stigen är okej första halvmilen från Vistas för att sedan bli bra, men jag tycker det känns lite drygt att gå så långt i skog. Båtturen i Vistasvagge kan jag bara rekommendera. Roligt att se omgivningarna från ett nytt perspektiv.

häpp / Filiokus
 
Hej!

För ett par somrar sedan gick jag Vakkotavare-Nikkaluokta med min far, då 67 år och i hygglig 67-åringsform. Vi gjorde då bl a Teusajaure-Singi på en dag och det var inga problem alls. Sträckan Kaitumjaure-Sälka borde vara ungefär likvärdig.

Ett annat alternativ om man nu vill "dubbla" etapper är att gå Singi-Nallo på en dag. Nallo är tillsammans med Tarfala en av mina favoritstugor, omgivningarna känns nästa surrealistiska och tiden liksom stannar till. Fast man missar ju den fina bastun i Sälka på det viset. Svårt att få allt här i världen! :)

Stigen är okej första halvmilen från Vistas för att sedan bli bra, men jag tycker det känns lite drygt att gå så långt i skog. Båtturen i Vistasvagge kan jag bara rekommendera. Roligt att se omgivningarna från ett nytt perspektiv.

häpp / Filiokus


Tack för svar! Har varit i Nallo både på vintern och sommaren (gjorde en dagstur från Sälka förra året) och det är verkligen som om tiden står stilla där. Längtar redan! Tarfala sparar jag till nästa kebnekaise tur, blir i framtiden. :)
 
Tänker du ta med dig tält? I så fall kan Ritsem - Nikkaluokta vara ett trevligt alternativ. Då slipper du dessutom trängas med en massa andra fjällvandrare. Om det är en stugtur du är ute efter kan det bli lite långt mellan Hukejaure och Singi, men med lätt packning, lite flås och bra väder går det antagligen rätt bra.

Se dock bara till att ha med dig ett lätt tält/tarp om olyckan skulle vara framme... Tänk också på att området runt Hukejaure är rätt stenigt, så undvik gärna att gå där när det är mörkt...
 
Jag gick från Sälka - Kaitumjaure förra året och det borde inte vara något problem. Väldigt vackert att gå från Sälka till Nallo också.. go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pellonen Klinken - Skars via Tvärån? Fjällvandring 12
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.