Vakkotavare-Nikkaloukta

Vi planerar att vandra Vakkotavare-Nikkaloukta (Kungsleden) med start någon av dagarna 3-5 juli. För att spara tid och få en smidig logistik har vi kollat pris för helikoptertransport från Nikkaloukta till starten i Vakkotavare. Alternativet är att göra en ganska omständig bussresa, som vi inte ens har lyckats få till över en dag med befintliga tidtabeller. Här kanske någon har råd att ge!
Annars är vi intresserade av att dela helikopter, om det finns vandrare i samma situation som vi. (Totalpris 5500:)
 
Av din beskrivning gissar jag att ni åker bil till Nikkaloukta och tänkt att parkera där?
Om så, har ni funderat över att parkera någon annan stans på "cirkeln" (Gällivare, Kiruna etc) för att ta er smidigare runt med allmänna transporter till från bilen?
 
Ja, om jag listat ut det rätt kan man parkera i Kiruna och ta buss till Vakkotavare via Gällivare 6-12 (ungefär) och väl framme i Nikkaloukta går bussen till Kiruna (vid lunch). 1) Lång bussresa med byte, 2) hinner man passa bussen tillbaka i Nikka?
ELLER parkera i Gällivare och få bussbytet på avslutande bussresa.
Oerhört tacksam för svar och input! Tack!
 
Ja, om jag listat ut det rätt kan man parkera i Kiruna och ta buss till Vakkotavare via Gällivare 6-12 (ungefär) och väl framme i Nikkaloukta går bussen till Kiruna (vid lunch). 1) Lång bussresa med byte, 2) hinner man passa bussen tillbaka i Nikka?
ELLER parkera i Gällivare och få bussbytet på avslutande bussresa.
Oerhört tacksam för svar och input! Tack!

Jag hade valt att ta tåget mellan Kiruna-Gällivare och sedan buss till Vakkotavare resp Nikkaloukta.
Parkerar ni ex i Gällivare tar ni buss 93 mot Ritsem, går 2 turer dagligen (avgång 08.55 resp 13.15) de datum ni funderar på att starta:
http://ltnbd.se/tidtabeller_print4w...170616_170924/Fjallinjer_93_170616_170924.pdf

Nikkaloukta-Kiruna är linje 92, men kollar jag på SJ (valde 9/7 som exempel) kan ni kombinera buss+tåg och välja på att åka Nikkaloukta-Gällivae 11.30-15.20 resp 16.20-19.34.
Går även att hitta en likvärdig kombination om ni väljer Kiruna som parkering. Boka via SJ direkt till Nikkaloukta eller Vakktotavare så får ni resegaranti vilket kan vara bra om tåget är försenat.
 
Ja, om jag listat ut det rätt kan man parkera i Kiruna och ta buss till Vakkotavare via Gällivare 6-12 (ungefär) och väl framme i Nikkaloukta går bussen till Kiruna (vid lunch). 1) Lång bussresa med byte, 2) hinner man passa bussen tillbaka i Nikka?
ELLER parkera i Gällivare och få bussbytet på avslutande bussresa.
Oerhört tacksam för svar och input! Tack!

Det brukar gå en eftermiddagsbuss från Nikka också. Annars går det bra att hinna med lunchbussen om man bara sätter lite fart på morgonen.
 
... Boka via SJ direkt till Nikkaloukta eller Vakktotavare så får ni resegaranti vilket kan vara bra om tåget är försenat.

SJ var ju ett kanonbra tips, som jag helt förbisett!
Ingen som vill dela helikopter ...? :) Det år ju ändå också en fantastisk upplevelse i sig, speciellt om vädret är bra och i fjällmiljö.
 
Ni gör som ni själv tycker är bäst, i mina öron låter det lite krångligt att köra till Nikka för att flyga tillbaka till Vakkotavare.

Om ni vill flyga helikopter går det reguljära turer mellan Keb och Nikka, då hinner ni helt klart bussen som går vid lunch.
 
Ni gör som ni själv tycker är bäst, i mina öron låter det lite krångligt att köra till Nikka för att flyga tillbaka till Vakkotavare.

Om ni vill flyga helikopter går det reguljära turer mellan Keb och Nikka, då hinner ni helt klart bussen som går vid lunch.

Bra tänkt, men vi kommer norrifrån och ska vidare norrut efter vandringen. Och bara helikopter för flygandets skull är inte aktuellt, även om jag gillar att flyga helikopter. Tack för din input. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
pal2 Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages Fjällvandring 9
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Asgeír Nikkaloukta -> Skierfe Fjällvandring 3
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Klofver Abisko-nikkaloukta Fjällvandring 2
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.