Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen?

Hej Utsidan, fick plötsligt en käpp i planeringshjulet och tänkte diskutera med er om min plan ö.h.t. fortfarande är hållbar.

Kortfattat undrar jag om det är rimligt att försöka hinna med att ta båten från Teusajaure klockan 07 och hinna med bussen 11:05 från Vakkotavarre. Gjorde detta 2013 men misstänker att bussen gick senare då eftersom det låter som en tidsplan jag inte hade vågat sikta på som novis. Har inte passerat denna etapp sedan -13 så kommer inte ihåg mer än att det var kraftigt uppåt och neråt i början och slutet, vilket ju låter lite farligt om man dessutom är lite stressad... Antar det inte är möjligt att stugvärden ibland kan tänka sig köra ännu tidigare än 07?

Skulle kalla mig i okej form, har alltid hamnat under STFs tidsrekommendationer tidigare stugvandringar men kommer inte ihåg med vilka marginaler.

MVH

Gick där senast 2013 (omvänd riktning), och om jag kommer ihåg rätt är det drygt 16km vandring från stranden av Teusajaure och Vakkotavara och som du beskriver uppför I början och brant ner på slutet. Har du extra otur kan det vara omöjligt att ta dig över Teusajaure vid kraftig sidvind (det hände oss och inte heller stugvärfen kunde köra, så vi fick använda en av våra planerade extra dagar innan vi kunde ta oss över sjön).
Så drygt 3 timmar att klara av den sträckan efter du är över sjön känns inte realistiskt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej Utsidan, fick plötsligt en käpp i planeringshjulet och tänkte diskutera med er om min plan ö.h.t. fortfarande är hållbar.

Kortfattat undrar jag om det är rimligt att försöka hinna med att ta båten från Teusajaure klockan 07 och hinna med bussen 11:05 från Vakkotavarre. Gjorde detta 2013 men misstänker att bussen gick senare då eftersom det låter som en tidsplan jag inte hade vågat sikta på som novis. Har inte passerat denna etapp sedan -13 så kommer inte ihåg mer än att det var kraftigt uppåt och neråt i början och slutet, vilket ju låter lite farligt om man dessutom är lite stressad... Antar det inte är möjligt att stugvärden ibland kan tänka sig köra ännu tidigare än 07?

Skulle kalla mig i okej form, har alltid hamnat under STFs tidsrekommendationer tidigare stugvandringar men kommer inte ihåg med vilka marginaler.

MVH

Hej, om du inte har fler dagar, försök hellre gå en längre sträcka dagen före; du kan ju t ex hoppa över Kaitumjaure även om detta är en fin stuga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips