Måste man vada längs Kungsleden

Imbecill och okunnig fråga kanske, men hur är det med vad längs Kungsleden, med start från Hemavan. Får man räkna med att blöta ner sig, eller finns det broar och spänger om man håller sig till den markerade leden?
 
Jag gick från andra hållet, startade i katterjokk, och det var en del vadning, som djupast gick det precis upp till r**en (gick en väg som inte rekommenderas längre...), men hur mycket vatten det är beror på när man vandrar.
 
Vi kommer nog att gå i början av juli, när myggen lär ska vara som värst (tjoho!). Det är andra omständigheter som styr tidpunkten, dessvärre, annars hade jag gärna lagt den vandringen lite senare på året.
 
Jag gick från andra hållet, startade i katterjokk, och det var en del vadning, som djupast gick det precis upp till r**en (gick en väg som inte rekommenderas längre...), men hur mycket vatten det är beror på när man vandrar.

Leden från Katterjåkk söderut ingår väl inte i Kungsleden...?
(Jag antar att du menar de vad man måste göra mellan Katterjåkk och Sjangeli)

/M
 
Kungsleden var det!

Inte startar väl Kungsleden i Katterjokk??
Vad upp till rumpan, nej sådana finns inte efter Kungsleden, som f.ö.
börjar i Abisko.
Vadet längs led med start i Katterlåkk är något helt annat!
Jag har själv gått från Abisko till Kvikkjokk och längs den vägen är det
normalt beskedliga vad, ej över knäet, oftast betydligt mindre.
Rejält regniga perioder kan det förstås variera.
Från Kvikkjokk mot Hemavan har jag ingen erfarenhet av men säkert får Du fler svar på detta.
Grundstens böcker "Vandra Kungsleden" rekommenderas.
En ny kom 2008 och den beskriver hela leden, trevlig läsning.
Yvonne
 
Har vandrat hela kungsleden Abisko-Hemavan.
Det finns inga egentliga vad alls! Normalt finns det broar och spänger längs hela sträckan.
Vill minnas att det var någon mindre bro som hade kollapsat på något ställe men det gick att ta sig över ändå. Mindre bäckar klarar man sig över via uppstickande stenar eller liknande. Räcker långt med vanliga kängor.
Beroende på att den aktuella vattennivån kan variera lite så får man väl ändå ha en viss beredskap för att det kan bli något vad någonstans, men inget svårt.
Har du tänkt vandra hela vägen till Abisko så kommer du att behöva passera över (tror det var sammanlagt 5 större vattendrag) Finns att få båtskjuts mot betalning alternativt ro-själv-möjlighet på några platser. Första båtskjutsen blir i Jäkkvik om man kommer från söder, men detta hade ju inget med eventuella vad att göra......
God tur!
 
Senast ändrad:
Jag ska läsa Grundsten, men han fanns inte inne vare sig på mitt närmaste bibliotek eller närmaste bokhandel, så jag måste ge mig till tåls lite.

Det blir bara en liten tvånätters rundtur kring Hemavan. (Man vill inte slita för mycket på barnvakten.) Jag tror säkert att rutten är beskriven i någon tråd, för den verkar så lagom att den måste vara vardagsmat för vandraren som inte är ute så länge.
 
Första båtskjutsen blir i Jäkkvik om man kommer från söder, men detta hade ju inget med eventuella vad att göra......

Fortfarande inget med vad att göra, men det bör ändå nämnas: båtskjutsen över Hornavan upphörde under/inför sommaren 2008 och är ersatt med en kort roddled vid Tjårvekallegiehtje. En ny ledsträckning är under danande.
 
När jag var till Jäkkvik i höstas trodde dom att båtskjutsen skulle lösas till denna sommaren. En norrman var intresserad att ta över. Jag vet inte om det blivit så men det kan vara klokt att höra sig för innan man planerar sin tripp mellan Jäkkvik och Kvikkjokk. Det gick en del båtskjutsar redan i höstas men jag vet inte hur informationen om detta gått ut.

Dom som jobbar på Kyrkans Fjällgård i Jäkkvik lär veta mer för det är där båtskjutsarna utgår ifrån.
Det är dock inte dom som har ansvaret för båtskjutsen men bryggan finns i anslutning till deras mark.
http://www.kyrkansfjallgardjakkvik.com/
 
Fortfarande inget med vad att göra, men det bör ändå nämnas: båtskjutsen över Hornavan upphörde under/inför sommaren 2008 och är ersatt med en kort roddled vid Tjårvekallegiehtje. En ny ledsträckning är under danande.
Enligt mig blir denna förändring en förbättring! Tack för upplysningen!
 
På Kungsleden vid Hemavan finns inga vad alls. Broar/spänger över de lite djupare bäckarna, övriga små rännilar har uppstickande stenar att gå på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
BeatriceK Måste man springa Fjällvandring 10
qy Outdoorkartan - en del info måste vara med Fjällvandring 1
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
camoscio "på det där stället måste du ta av dig skorna" Fjällvandring 8
jägare84 Nu måste vi skärpa oss! Fjällvandring 58
grodanbolle Den här ryggan måste jag ha! Fjällvandring 0
Eka84 Måste... Fjällvandring 3
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.