Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag?

Hej,
Vandringen närmar sig med stormsteg och när jag nu skulle kolla med busstiderna upptäcker jag ett problem, nämligen att det inte går att komma till Kvikkjokk på en söndag.
Jag avslutar Trepassleden lördag den 25. Augusti (går inte ensam och tiden är anpassat till min medvandrare) och skulle ta bussen vid 16.55 från Nikka till Kiruna. I Kiruna hade jag tänkt att övernatta och på söndagen skulle jag ta tåg & buss till Kvikkjokk. Tåg från Kiruna till Mjurek är inget problem men från Mjurek går inget buss på en söndag (den slutar att gå från 19. Augusti). Det betyder att jag måste övernatta i Mjurek också.

Nåväl jag testade ett annat alternativ, Buss 52 från Kiruna till Gällivare,
buss 45 Gällivare till Jokkmokk och buss 47 Jokkmokk till Kvikkjokk. Men det faller på grund av buss 52 från Kiruna till Gällivare ej trafikeras på L/S.
Hur jag än kollar så kommer jag inte vidare och måste övernatta en gång till. Att övernatta i Mjurek är inte det roligaste. Har jag missat något?
Jag skulle kunna övernatta i Nikka och ta morgonbussen till Kiruna och övernatta i Kiruna och på måndag morgonen tar bussen till Gällivare osv. Bortsett att jag missa en hel dag så är det omständlig. Har någon tips på en bra lösning?
Mvh Veni
 
Vi åkte hem till södern via Älvsbyn från Kvikkjokk och Jokkmokk häromdagen. Kolla om det går en buss från Älvsbyn till Jokkmokk som passar på söndagen. Litet omväg, men det kanske går.

Annars kan du ju övernatta två nätter i Kiruna, kolla på kyrkan, Hjalmar Lundbomsgården, kanske en guidad tur i gruvan. Det finns sämre saker att slänga bort en dag på än att upptäcka Kiruna. Hoppas du hittar en lösning.
 
Du verkar kunna ta dig till Jokkmokk på söndagen, men du missar bussen till kvikkjokk med en halvtimme. Såvitt jag kan se får vänta till måndag eftermiddag, om du inte vill betala för taxi eller kan hitta en någon hjälpsam jokkmokkare som kan skjutsa er.
 

Bilagor

  • Screenshot_2018-08-03-23-46-13-269_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2018-08-03-23-46-13-269_com.android.chrome.jpg
    80.6 KB · Visningar: 543
  • Screenshot_2018-08-03-23-52-16-014_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2018-08-03-23-52-16-014_com.android.chrome.jpg
    75 KB · Visningar: 527
Tack Picea, allt du nämner om Kiruna har jag sett tidigare. Jag ska kolla förbindelsen med Älvsbyn.
Mvh Veni
 
Tack Skogsbaronen, det verkar vara den bästa lösningen med buss 10 från Kiruna via Gällivare till Jokkmokk. Synd att förbindelsen inte är anpassat till buss 45. Jag stannar nog hellre i Jokkmokk en natt än 2 nätter i Kiruna. Får se kanske jag liftar från Jokkmokk till Kvikkjokk.
 
Det blir nog bra. Vi bävade för 4 timmars byte i Jokkmokk, men när de var slut önskade vi att vi hade haft mer tid där. Hoppas att du har sevärda saker kvar att se där! :)
 
Om någon har samma problem att ta sig söndagen den 26. Augusti från Jokkmokk till Kvikkjokk hör gärna av dig. Jag delar gärna taxi.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
Igelkotte Hur tar man sig från Stockholm till Kiruna billigast? Fjällvandring 21
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.