Nu måste vi skärpa oss!

Jag gick sträckan Abisko-nikkaluokta för några veckor sedan och jag har aldrig sett maken på nedskräpning, inte så mycket på själva kungsleden men lite utanför fanns det gott om frystorkatpåsar undet stenar(även många påsar som folk har försökt elda upp), , avbrytna gåstavar, ölburkar och massor med annat skit.

Men mest skräp var det på toppturen upp på kebnekaise(västra leden), om man nu kämpar sig upp dit ska man väl ha så mycket krafter kvar att ta med sig sitt skräp ned från berget, eller vad tycker ni?

Är det någon som känner igen sig?

Det är förbannat tråkigt att ett av våra finare fjällområdenområden i sverige börjar utveckla sig till en mindre soptipp!

Men det man också såg var att det var väldigt mycket folk centrerat just vid Keb och då kanske man inte ska vänta sig något annat......?

Jag tror att alla på den här sidan tar med sig sitt skräp från naturen men jag tror att det är nödvändigt att påminna sina vänner och alla andra att det man tar ut i naturen som man inte kan elda upp ska man ta med sig hem!

Och i nationalparkerna ska allt skräp med hem!

/ Förbannad naturnisse
 
detta hade vi sluppit om vi gjort nationalparkerna till dom turistattraktioner dom bör vara, med stora hotell, parkvakter och guidade turer.. det skapar dessutom ett mervärde för dom boende som plötsligt för... jobb.. nä, bort med snyltturisterna och dit med rika japaner och tyskar som vet hur man betalar för sig!!
 
Speciellt Kaffedalen gjorde mig riktigt bedrövad. Konservburkar och annan skit i massor. Men även toppstugorna där man t o m brutit loss inredning och snott dörren.
 
Speciellt Kaffedalen gjorde mig riktigt bedrövad. Konservburkar och annan skit i massor. Men även toppstugorna där man t o m brutit loss inredning och snott dörren.
Vad är det för puckon som överhuvudtaget tar med sig konservburkar på en fjällvandring?

Det enda i skräpväg jag såg runt Helags förra helgen var faktiskt ett lock från en snusdosa. Lite skumt med tanke på att det antagligen är södra fjällens mest trafikerade område. Fast det kanske är ett annat klientel än runt Kebnekaise.

Eller nej, det största jag såg i skräpväg var en halvt förmultnad ren i en av Handölans grenar uppströms stugorna. Fast den hade nog ingen vandrare slängt där.
 
Eller nej, det största jag såg i skräpväg var en halvt förmultnad ren i en av Handölans grenar uppströms stugorna. Fast den hade nog ingen vandrare slängt där.
Den som på sikt vill ha Handölan för sig själv... En död ren i vattnet uppströms är ju en kombination av biologisk krigsföring och ett varningsskott, ungefär som ett avhugget hästhuvud i sängen...
 
De delar av Kungsleden vi gått på har inte varit de minsta skräpiga. Skönt att se.
Misstänker att "hypen" kring Kebnekajse tex,och naturligtvis antalet besökare som inte har nån större fjällvana eller naturvett spelar stor roll.
Typ"öh,vi ska bestiga Sveriges högsta berg för det är häftigt".
 
Kom hem från turen Abisko-Nikkaluokta igår och kan inte annat än hålla med jägare84. Vi tog oss upp i kaffedalen via Sinnijohka och i den dalen började det.. Kamraten som gick först plockade godispapper snart var 10:e meter uppför Kebnekaise, uppför Vierranvarri och nedför densamma. Det blev en rejäl hög när vi till slut kom ner till Kittelbacken... Hur tänker folk egentligen?

Angående att ha med sig konservburkar - pröva äggnudlar/pasta + pastasås + två burkar tonfisk. Då blir det värt det :) Skämt åsido, så länge man bara bär med sig burkarna en dag eller två så är den extra vikten inget som stört oss.
 
?

Angående att ha med sig konservburkar - pröva äggnudlar/pasta + pastasås + två burkar tonfisk. Då blir det värt det :) Skämt åsido, så länge man bara bär med sig burkarna en dag eller två så är den extra vikten inget som stört oss.

Nja, det är väl det som är problemet, att man bara bär burkarna en dag eller två och sen lägger dem ifrån sig. :)
Och det här med att elda sina sopor är jag tveksam till, väldigt många verka tro att både ölburkar, frystorkatpåsar och glas brinner i en vanlig eld. Bär hem det ni bär ut.

Mikael
 
Likadant längst ut i skärgården....

Det är lika i skärgården... Skulle vilja skylla på båtnissarna och barnfamiljerna de oriktigafrilufsarna ;) Men det håller inte för där det endast går att ta sig med kajak ser det lika jävligt ut. Spelar ingen roll om det rör sig om erfarna paddlare eller nybörjare. För det eldas på klippor och skräpas ner där man kan tyckas att här tar sig bara de riktiga frilufsar och natur vännerna Men jag tror att idag skiter man i miljön. Man pratar om den men man bryr sig inte.
Å vad jag skulle vilja ta någon sådan på bargärning...

Och -Patric- är lustig och kvick i käften, Men ibland är han för snabb och det glädjer mig att han denna gång nonchalerades. Och förlåt att jag inte gjorde desamma.
 
Nja, det är väl det som är problemet, att man bara bär burkarna en dag eller två och sen lägger dem ifrån sig. :)
Och det här med att elda sina sopor är jag tveksam till, väldigt många verka tro att både ölburkar, frystorkatpåsar och glas brinner i en vanlig eld. Bär hem det ni bär ut.

Mikael
Haha, jo - inte blir burkarna mindre miljövänliga efter lagring ;-) På sträckan Abisko-Nikkaluokta finns det ju daglig tillgång till sopsortering, så det problemet borde ju inte uppstå (om man nu tar en svängom inom stugorna).
Nej, en del människor verkar ha en ganska skev bild av eldens förmåga att trolla bort det smutsiga..
 
För att få ett perspektiv vill jag berätta att utövare av paddling, långfärdsskridsko,bergsklättring, bouldering, cykling,dykning, etc, ja ni vet allt som går o göra i naturen, inte automatiskt är Miljömedvetna, och inte skräpar ner.

Ett tråkigt faktum är att exempelvis människor som har hundar, man kan tycka att: jaa, då är dom automatiskt djurvänner, eller hur?, näe inte alltid, varenda år så dör hundar instängda i värmen i bilar utanför utställningar, tävlingar.

Summa sumarum : tro inte att en väderbiten kajakpaddlare med tjocka valkar i händerna och 30 års erfarenhet, och svamlar om långfärder utmed östersjöns kuster,samt med fullt med guldpokaler i hyllan hemma är miljömedveten, det är en helt annan sak, vilket kan lysa igenom i vissa inlägg o diskussioner även på Utsidan tyvärr.
Det ovanstående med paddlare var ett exempel, kúnde vara vilken kategori som helst...
Man tycker att det automatiskt skulle vara så att saker hänger ihop , men det gör de inte alltid, gäller även andra företeelser i samhället....
peter1959
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.