Måste...

Jag passar på att tacka för responsen!

Läget är dock såhär att vi gör detta som vårat projektarbete i skolan. Vår planering har brustit och således "måste" vi upp nu om vi inte vill göra om hela projektet och starta någonting nytt - vilket inte är så populärt. (går ej att åka på våren)
Resan kommer med största sannolikhet att bli av. Möjligtvis inte det klokaste av beslut men om jag väljer att stanna hemma så kommer de andra att åka och jag får göra ett eget/nytt projekt.

Är det något som Ni rekomenderar mig att ta med upp? Något som kan komma väl till hands...?
*Klädsel?
*Säkerhetsutrustning?
*Kommunikationer?
m.m m.m !

Övernattning kommer att ske i tält då fjällstugan är stängd, mat&stormkök kommer att medföras. Helt enkelt det vi ska leva av, bär vi med.
Ett par nya kängor, Meindl Dovre 3000 + iläggssulor + sockor, införskaffades i veckan.

MVH ! // Erik Björkman
 
Tja...

Fyra grabbar som aldrig varit i fjällen, ska upp på Keb nu? Friska tag...

Eftersom ni inte vill ta rådet att stanna hemma svarar jag kortfattat.

Kläder: Tänk vinter. Mössa, vantar, underställ, hela köret. Riktigt goretexställ, inga tunna regnkläder. Innan man börjar gå ska man gärna småfrysa lite, ni får upp värmen vad det lider, men måste ha ordentligt att på vid rast. Det blir förmodligen KALLT. Släng ut allt som är av bomull, det ska vara syntet eller ull.

Utrustningen: Tältet ska vara ett riktigt fjälltällt. Det finns en uppsjö av hyggliga märken som tål hårt väder, men pappas gamla från 60-talet duger inte. Slå upp tältet ordentligt, använd alla snören och spikar varje kväll - vädret växlar fort under natten. Ordentliga sovsäckar som pallar några minusgrader. Sover man inte blir man snabbt grinig. Ryggsäckar får väl bli dom ni har, men ryck och slit lite i dem innan ni drar - om en axelrem pajar när ni väl står där blir det svårt. Eld - förvara tändstickor / tändare vattentätt. Trillar killen som har de enda tändstickorna i en bäck och blöter ner dem är man rökt. Mat: lev på frystorkat. Ni kommer hata vartenda kilo innan ni är hemma. Kartor: ha flera stycken. En blåser lätt iväg. Skor: Ordentliga kängor för samtliga - det är viktigare än en bekväm ryggsäck. Blöta fötter i minusgrader är inte att leka med. Tejpa fötterna INNAN ni börjar gå. Om ni vet hur, leta på nån som vet och lär er.

Som sagt, Västra / Södra leden ska ni gå. Jag var på Keb för ett par veckor sen, den veckan gick två killar den östra utan guide. Den ena dog.

Kan ni inte uppfylla dessa utrustningskrav tycker jag allvarligt talat inte att ni ska åka, betyg eller inte betyg. Lycka till.

mvh
Stefan

PS. Kebnekaise fjällstation är nog inte att betrakta som en "fjällstuga"...
 
Eka84; sa:
Jag passar på att tacka för responsen!

Är det något som Ni rekomenderar mig att ta med upp? Något som kan komma väl till hands...?
*Klädsel?
*Säkerhetsutrustning?
*Kommunikationer?
m.m m.m !

Övernattning kommer att ske i tält då fjällstugan är stängd, mat&stormkök kommer att medföras. Helt enkelt det vi ska leva av, bär vi med.
Ett par nya kängor, Meindl Dovre 3000 + iläggssulor + sockor, införskaffades i veckan.

MVH ! // Erik Björkman

Jag rekommenderar att du har på dig kängorna konstant den närmaste veckorna och försöker gå till skolan o.s.v. Hur vana är ni att bära packning? Iaf tycker jag ni far ut på en helgtur denna helg och går med runt 10-15 kilo packning. Kolla igenom packningen ordentligt och lämna allt onödigt. Men spara inte på maten för då orkar ni kanske inte.

Sträckan mellan Nikka-Kebne är 18 km. Det är första dagsetappen. Gå förbi stationen några km och tälta där. Jag förutsätter att ni har tillgång till ett riktigt fjälltält.

Sedan tar ni den västra leden som går över Virrenvarri (ev felstavat). Den tar ca 8 timmar från fjällstationen. Gå inte upp om sikten är minimal eller det blåser kraftigt. Förhoppningsvis är vädret hyfsat och ingen av er får problem med knän eller vrickar er. Det finns en toppstuga en bit från toppen som man kan övernatta i om så krävs.

Sista dagen är ni förmodligen rätt trötta, men då har ni 18-20 km att gå tillbaka till Nikka. Den tidiga bussen går 12 tror jag så ni bör starta rätt tidigt, kl sju om ni går i rask takt.

Nu har jag hört att det är barsmält på toppen, så ett par broddar kan ju vara bra att ha.

Notera att två stycken har dött i år när de besteg Kebne så var försiktiga och hetsa inte varann att gå upp bara för att ni måste!

/Jonas U
 
Tillägg

Känner mig lite skyldig att jag inte avrått tillräckligt i mitt inlägg.

Eftersom det bara rör sig om en helg så bör ni titta på väderleksrapporten innan och säger de att vädret skall bli dåligt får ni helt enkelt skippa det. Eller inte gå upp på toppen. Jag har svårt att förstå hur ett arbete skall stå och falla med att man måste gå upp på toppen. Det luktar snarare kompistryck av det hela.

Jag skulle i alla fall bli hemskt olycklig om ni råkade ut för en olycka bara för att någon på internet gav råd att ni skulle gå upp.

Livet är för kort för att slängas bort bara för att man "MÅSTE" göra något. Eller som Ronny Eriksson brukar säga: "Det är aldrig för sent för att ge upp"

/Jonas U
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.