Cykel på tåget

Jag funderar på att cykla Uppsala-Narvik-Björkliden i sommar och tänkte sedan ta tåget tillbaka till Uppsala. Jag vet att SJ inte befattar sig med cyklar, men det är ju Connex som kör den aktuella sträckan och de kanske gör det? Är det någon som har något tips på hur jag kan få med mig cykeln hem, utan att behöva montera ner den och ta den i en väska?

/Erik
 
Nej...

Connex verkar ha anpassat sig till SJ:s regler. De har ju inte direkt någon konkurrens på linjerna... :-/
I Sverige så måste du ta av styre, pedaler och hjul och packa ner hojen i en cykeltransportväska så att den kan klassas som "handbagage". Sverige suger när det gäller cykeltransport...
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Varför är det så urkonstigt med cykeltransporten i ett så pass serviceinriktat och idrottsinriktad och kundvänligt samhälle som Svedala???
Det begriper jag inte!
Sverige är späckad med imponerande bra infrastruktur; nur pratar jag inte nedskärningar i sjukvården utan sådant som en verkligen rikstäckande spridning av handikappsutrustning i alla tänkbara och otänkbara sammanhang. Bara för att nämna ett slumpartat utvalt exempel. Det finns många andra lysande exempel! (obs, ej ironisk)
Och nu pratar vi cyklar. Att cykla. Det är som att andas. Normalitetens normalitet.
Men i Sverige är det minst sagt äventyrligt. Att transportera en cykel. Man kan transportera en basfiol, en get, en IKEA-bokhylla, en barnvagn, en rullator, en rullstol...men ingen cykel.
Får jag i all hövlighet släppa en liten fråga:
Varför?

Några tyska kompisar tänkte hälsa på mig i Sverige och de skulle ta med sig sina cyklar. När jag försökte beskriva hur de skulle bära åt sig -- då trodde de minsann att jag drev med dem.
När de fick reda på vad det kostade så fick de nästan tårar i ögonen.

Sverige, ett land med inbyggd totalförsörjning och runtomkringtrygghet...har ett cykeltransportsystem som Kongo-Zaire kring förförra sekelskiftet.

"Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden." (4.vers, nat.-sång)
Kanske blir det ett nytt cykeltransportsystem på köpet.

Tack för ordet.

;)

/Georg

P.S.:
Till alla som undrar om vi är så jävla bra själv då:
Säg vad ni vill om Tyskland, men transportera cyklar kan vi göra.
:cool:
Sådärja. Och tramsa nu inte sönder tråden, är ni snälla!
 
De som beslutar på SJ, Connex osv (även bussbolag och flygbolag) cyklar ju inte själva. Skall man få igenom något i Sverige så måste man bedriva lobbying, det gör ju handikapp organisationer, fackföreningar och andra organisationer. Svenska cykelorganisationer är helt enkelt alltför dåliga på att bedriva lobbying, men även turist organisationerna borde ju agera i sådana här frågor.
 
Tågservice

Möte på ett tågtrafikföretag i Sverige:

A: Titta på siffrorna för förra året, vi har tappat åtta procent av våra resenärer. Vad skall vi göra?

B: Jag vet!!! Vi tar bort all kringservice och satsar enbart på kärnverksamheten. Folk skall ju ändå bara ta sig från A till Ö.

ALLA (utom en): Braaa, jättebra idé!

C: Men hur är det med de som vill ta med sig cykeln?

A: Höhö, vad skall dom åka tåg för då, när dom ändå kan cykla...?

---------------

Tågtrafikföretagen i Sverige är bedrövliga i detta avseende. I de andra länder går det enkelt och billigt att få med sig cykeln på de flesta tåg.

Jag ser mig inte som någon stor kämpe i miljöfrågor. Men något måste ju vara galet om man skall behöva lasta cykeln på en stinkande lastbil när man själv åker miljövänligt tåg?
 
Jag blir ju chockad. Var säker på att något så simpelt som att ta med en cykel på tåget skulle gå smärtfritt, men det säjer ni att det inte gör. Nu ska jag e-maila till Connex o gnälla. Gör det ni också!
 
sachsaren; sa:
Sverige, ett land med inbyggd totalförsörjning och runtomkringtrygghet...har ett cykeltransportsystem som Kongo-Zaire kring förförra sekelskiftet.
:) Ja det är bara att erkänna. Helt enkelt genomruttet!

Så det är klart att vi ska göra något åt detta. Skicka mail till:

Connex vd: pelle.svensson@connex.se
SJs vd: jan.forsberg@sj.se
Ulrika Messing, infrastrukturminister:
registrator@industry.ministry.se

/aktivist javisst!
 
Stadan; sa:
Så det är klart att vi ska göra något åt detta. Skicka mail till:

Connex vd: pelle.svensson@connex.se
SJs vd: jan.forsberg@sj.se
Ulrika Messing, infrastrukturminister:
registrator@industry.ministry.se

/aktivist javisst!
Se till att skriva en tydlig rubrik så att det inte fastnar i deras spam-filter. Det kanske är en bra idé (eller också är det en dålig idé) om vi alla använder samma rubrik. Jag föreslår "Vi vill ta med cykeln på tåget!".
 
tiopepe; sa:
Se till att skriva en tydlig rubrik så att det inte fastnar i deras spam-filter. Det kanske är en bra idé (eller också är det en dålig idé) om vi alla använder samma rubrik. Jag föreslår "Vi vill ta med cykeln på tåget!".
Det är bra om alla skriver lite olika, för då verkar det inte vara en organiserad kampanj och då lyssnar de mer på varje person. Därför kopierade jag inte in de mail jag själv skrev, men det bör på ett artigt sätt innehålla ett missnöje med hanteringen och att det negativt påverkar miljö och folkhälsa.

/Staffan
 
Stadan; sa:
... det bör på ett artigt sätt innehålla ett missnöje med hanteringen och att det negativt påverkar miljö och folkhälsa.

/Staffan
Dessutom kan man ha litet konstruktiva förslag. Själv föreslår jag en vagn utan inredning. Det kan tolkas litet olika för lokaltåg och långfärdståg.
 
Det får bli flyg...

Ja, det ser ju helt klart mörkt ut på tågfronten. Så det blir väl att cykla till Kiruna och flyga hem i stället. I och med att jag är under 26 så flyger jag ju billigt, men jag skulle ändå hellre tagit tåget.
Jag kontaktade för övrigt bussgods och fick veta att deras närmaste terminal var Kiruna, att det skulle kosta 400kr att skicka cykeln till Uppsala och att cykeln måste ligga i kartong.

Jag hittade en motion från Miljöpartiet angående cyklar på tåg:
http://www.mp.se/default.asp?mainframe=templates/template_78.asp_Q_avdnr_E_11967_A_number_E_52482
(Endast sammanfattning, hela motionen finns som pdf en bit ner på sidan)

Motionen är från oktober 2003, och vad som sedan hände vet jag inte...

/Erik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips