Cykel på tåget

Hm hm...

På den gamla goda tiden, för 6-7 år sen... när jag fick för mig att cykla till sommarstugan på västkusten... men inte hade tid att cykla hem... då gick det bra att ta cykeln på tåget.... med resultatet en totalt demolerad cykel när jag hämtade ut den på sthlm central.... kanske såg dom sina begränsningar och inte tyckte det var viktigt att göra något åt det? Tyvärr så är det nog så uselt att man måste ta cykeln som handbaggage... jag skulle aldrig i min vildaste fantasi lämna över ansvaret för min cykel till varken sj eller connex igen...

Thomas

En fråga till er som är gamla :). Har det alltid varit omöjligt att ta med cykeln på tåget i Sverige? Såg man inte förr i tiden, typ 15-20 år sedan, cyklar stående på bagagevagnar på stationerna då och då?

...Johan... (som fraktat cykel med flyg t/r Dubrovnik, tåg från Villach till Kiel, och färja från Kiel till Göteborg utan några som helst problem.)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jd; sa:
En fråga till er som är gamla :). Har det alltid varit omöjligt att ta med cykeln på tåget i Sverige?
Det är bara tre-fyra år sedan möjligheten försvann. Själv använde jag mig av möjligheten sommaren år 2000 tror jag att det var.

Cykelfrämjandet har lobbat

Jag vet att Svenska cykelfrämjandet har agerat som lobbyister i detta fall och skickat namninsamlingar till SJ med mera, men inget har hjälpt. SJ har ju spolierat möjligheten för många att ens tänka på cykelsemester i vårt avlånga land eftersom transportmöjligheterna är så bedrövliga.

Långfärdsbussar?

Tyvärr så verkar cykelkulturen eftersatt bland tågbolagen i Sverige. Cykelsällskapet har också lobbat under mer än 10-talet år men möjligheterna att ta med cykel på tåg i Sverige är mycket begränsade. Pendeltåg i Stockholmstrakten utanför rusningstrafik går bra förutsatt att man undviker Stockholms central. Cykelkärror tillåts ej.

Hur är det med de danska tågen som rullar i södra Sverige t ex Köpenhamn - Göteborg?

Har någon av er erfarenhet av att ta med bussar på t ex Swebus långlinjer?

Thure
[Ändrat av thureb 2004-05-25 kl 15:35]

På länsbussarna på Gotland har man länge kunnat ta med cykel, men om det fortfarande gäller vet jag inte.

Annars är väl en stor kartong att rekommendera om man ska frakta cykeln på tåg etc.

/ G

Eftersom jag bor i Malmö, men kommer från Boden och ofta reser däremellan, så har jag påtagligt märkt försämringarna för att ta med cykel på tåget. För inte så länge sedan kostade det 100 kronor och nu är det som sagt omöjligt.
Några tipsar om bussgods, men jag vill utfärda en liten varning då regler och priser varierar länsvis. Bussgods i Skåne har ett enhetspris, 300 kronor, för cykel, men när jag förra sommaren gick in på bussgods i Boden så visade det sig att dom inte alls tog emot cyklar (ej heller emballerade) av någon konstig anledning.

/D

Re: Långfärdsbussar?

thureb; sa:
Har någon av er erfarenhet av att ta med bussar på t ex Swebus långlinjer?

[Ändrat av thureb 2004-05-25 kl 15:35]

Hej Thure,
jag antar att du menar att ta med cyklar, eller?
Hursomhelst, jag har inga personliga erfarenheter, men en av mina vänner har många erfarenheter med cykeltransport på Swebus-linjer.

Det är krångligt!
Kärnproblemet är att cyklar transporteras som vanliga gods, dvs med en helt annan logistik än persontraffiken. Vitsen är ju att cykeln borde transporteras i samma fordon som själva cyklisten, annars är det meningslöst och, som sagt, krångligt.

Han vännen berättade att han ofta väntade vid avlägsna godsmagasin i flera timmar, ibland halva dagen, tills cykeln äntligen inträffade. Godstransporter är lägre prioriterade och det finns ingen tidtabell för dem. Står man där så står man. I verkligen många timmar.
Det var bara undantagsvis att han fick ta med cykeln nere i bagageavdelningen på bussen.

/Georg

Utredning pågår

Rikstrafiken, som sköter upphandlingen av tågtrafiktjänster har fått regeringens uppdrag att undersöka cykel på tåg. Utredningen skall vara klar 30/6 -04

Maila dem och framför era åsikter så kanske de äntligen förstår att det finns ett behov av att kunna frakta en cykel på tåget.

http://www.rikstrafiken.se (maila via deras kontaktformulär)

/CGJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips