Campingkök

Hej!

Är ute efter tips på vad ni andra har för campingkök.

Det jag är ute efter är ett bra kök för en veckas bilresandes som sedan ska kunna användas i fjällstugan, i båten och på kortare turer på fjället.

Jag har kikat på

https://www.primus.se/shop/primus-atle-P329083/
Fördelen är ett robust kök med bra vindskydd och snabbare koktid

https://www.primus.se/shop/primus-kinjia-stove-P350110/
Fördelen är ett lättare kök med möjlighet till "frilufts" gas så man kan få bort alla slattar

https://www.primus.se/shop/primus-tupike-stove-P350120/
Fördelen är "frilufts" gas och vindskydd
 
jag har ett helt skåp med olika friluftskökstillbehör så jag tar med det jag känner för på den turen. olika varianter av gas och spritkök, några esbit och vedkök.

På senaste kajakturen tog jag med min Uco mini flatpack grill eftersom jag tänkte grilla en köttbit. En Trangiabytta för kaffet får plats brevid på gallret. Fördelen med grill/vedkök är att man slipper ta bränsle med men nackdelarna är att saker blir skitiga, tar längre tid och att pinnarna inte får va blöta.

Annars är gas det snabbaste och renaste tycker jag. Att köpa ett färdigt kit med brännare och bytta är ju smidigt men jag föredrar att plocka ihop delarna själv. En mini Trangiabytta med stekpannelock och en firemaple spindelbrännare är det jag oftast använder.

https://www.ucogear.com/portable-grills/mini-flatpack-grill-gr--mfpg?returnurl=/portable-grills/

www.fire-maple.com/en/productsinfo.aspx?pid=8
 
Det jag är ute efter är ett bra kök för en veckas bilresandes som sedan ska kunna användas i fjällstugan, i båten och på kortare turer på fjället.

De kök du länkar till funkar säkert bra i bilen, båten och i stugan. Men för en tur på fjället (antar till fots eller per skidor) verkar samtliga rätt tunga. Ett Trangia komplett med två kastruller och stekpanna väger bara en bråkdel av de länkade köken. Ett Trangia är förvisso begränsad till en låga och tre, kanske fyra personer.
 
Det har hänt ett och annat sen Trangia kopierade Meta50.
Men enlågeköken gillar du nog mest att bära och bruka. Inbyggt vindskydd är utmärkt och sparar bränsle samt gör att matlagningen går fortare.
De kök du visar på är utmärkta bil, båt och stugkök men näppeligen de du vill bära. Vid bärning gäller det att skala av kilon och hekton så att färden blir trevlig och inte ett slit.

go tur
 
Hej!

Alternativ 2 har vi, Primus Kinjia Stove. Hög kvalitet! Främst för användning i vår segelbåt men också till bilcamping. Bra spis som verkligen kan rekommenderas. Jag tycker bättre om att hålla på med de små engångsflaskorna jämfört med de större som krävs för Atle.

En billig variant finns också, R-sonic gasspis. Köpte först ett sådant men lämnade tillbaks direkt. Kändes rappligt och dåligt, och det fanns funktionsbrister redan från början. Rekommenderas inte, men jag kanske fick ett måndagsexemplar.

I övrigt håller jag med,m Kinjia Stove är inget man bär med sig långa stäckor. Utöver köket tillkommer ju också kastruller. Orimligt att bära med sig.

Lycka till med jakten!

//Anders
 
Hej!

Alternativ 2 har vi, Primus Kinjia Stove. Hög kvalitet! Främst för användning i vår segelbåt men också till bilcamping. Bra spis som verkligen kan rekommenderas. Jag tycker bättre om att hålla på med de små engångsflaskorna jämfört med de större som krävs för Atle.

En billig variant finns också, R-sonic gasspis. Köpte först ett sådant men lämnade tillbaks direkt. Kändes rappligt och dåligt, och det fanns funktionsbrister redan från början. Rekommenderas inte, men jag kanske fick ett måndagsexemplar.

I övrigt håller jag med,m Kinjia Stove är inget man bär med sig långa stäckor. Utöver köket tillkommer ju också kastruller. Orimligt att bära med sig.

Lycka till med jakten!

//Anders

Tack för bra svar. Precis det jag är ute efter, ett rakt svar på frågan och inte några pekpinnar.

Om jag vill vandra med ett kök så köper jag ett för ändamålet 😁 Om jag vill vandra kortare tur med ett tungt så gör jag det..

Saknar du vindskydd på sidorna? Isf kanske Tupike är bättre..
 
Vore intressant att veta vad du har för båt och bil samt hur stora grytor/ pannor du tänker använda. Ett enlågigt kök eller två med olika totalvikter olika bränsle och toppeffekt ger ett större spann av användningsområden.

Ett gammalt tvålågigt fotogenkök Optimus 155 tycker jag är utmärkt i stuga och eventuellt i båt. Fotogenbrännarna har bättre effekt för stora grytor och pannor än de flesta gasolbrännare och därför bra i festsammanhang med många gäster. (Finns förstås ännu större gasolbrännare också om du skall laga mat för > 10 personer. ) Fotogenbrännare är inte lika bekväma som gasbrännare i och med att de kräver förvärmning.

Jag har konkat med mig enlågigt fotogenkök för just såna tillfällen där det gällt soppa till > 10 personer.

En bra firma för att kolla in olika alternativ är Fogas i södra Stockholm/ Älvsjö.

Thure
 
För upp till två pers hade jag valt ett trangia (eller motsvarande) med gas och kompletterat med en lättare (billig) topmonterad brännare. Då har du en väldigt flexibel uppsättning, från mycket lätt med bara toppmonterat och trangia kastrull, stadig trangia med vindskydd och tvålågigt för stugan.

Om fokus är båt/stuga hade jag kanske gått mer på tvålågiga. Toppmonterat är såklart uteslutet i en guppande båt

/Gustav
 
Har du tänkt använda köket under vintern är det större köket med påfyllningsbara propanflaskor en klar fördel.
 
Saknar du vindskydd på sidorna? Isf kanske Tupike är bättre..

Jag har inte använt det supermycket, köpte det i fjol. Men jag törs ändå säga att bristen på vindskydd inte är något problem för mig. I båten använder jag det i ruffen och på resa inne i tältet (tänk familjetält) om det blåser. Men jag tror också att det går bra även om det blåser lite. Det är så bra sprutt på brännarna. Men extra vindskydd är bra förstås.

Kan tillägga att vi använder vanliga kökskastruller. Gott om plats för familjens makaroner och lättare att använda. Ett tips är att välja kastruller med metallhandtag. Plasthandtag försvagas av värmen från lågan verkar det som, kan bli otäcka olyckor.
 
Jag har inte använt det supermycket, köpte det i fjol. Men jag törs ändå säga att bristen på vindskydd inte är något problem för mig. I båten använder jag det i ruffen och på resa inne i tältet (tänk familjetält) om det blåser. Men jag tror också att det går bra även om det blåser lite. Det är så bra sprutt på brännarna. Men extra vindskydd är bra förstås.

Kan tillägga att vi använder vanliga kökskastruller. Gott om plats för familjens makaroner och lättare att använda. Ett tips är att välja kastruller med metallhandtag. Plasthandtag försvagas av värmen från lågan verkar det som, kan bli otäcka olyckor.

Topp! Det står nog mellan det du har och Tupike.

Glad midsommar!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...