Bra tips om Ao Nang/Railey?

Tjallå du som klättrat i Ao Nang/Railey!

Har du några konkreta tips vad gäller klippor, utrustning, skolor/guider osv.? Ska dit över jul (22/12-5/1) - kanske någon som är där samtidigt?

Ola Karlsson

Klättring Railey

Hej Ola, jag åker ner den 28/12. Har aldrig varit där förut
men det ska bli ascoolt. Maila gärna mig om du får någon
info.
Vi kanske syns där nere...i solen och värmen...hatar regn.

/Anders Grawin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad jag har hšrt Šr det bultat i princip šverallt. SŠkringarna lŠmnar man alltsŒ hemma. Lederna Šr ofta 25-35 meter, sŒ ett gŠng expresslingor, svettband (puh!) och en massa krita rŠcker lŒngt. Kolla in Simon Foleys otroligt schyssta webbsidor pŒ <http://simonfoley.com/climbing>./Ola

Så du tål inte lite väta?

Så du tål inte lite väta? :)
Isklättringen får vi inte missa, då isen väl kommer...

Ha'de' bra så hörs vi då du kommer hem!

/
Hasse

p.s. Akta dej för innebandy, det verkar farligt! ;-)

Hej,

jag var i Rai Leh i somras och klättrade. Då var det rätt lagom med folk och lätt att få rum till lägre priser. Räkna med att det kan vara svårt att få tag på nån stans att bo i Rai Leh över jul-nyår. Boka i förväg om du kan, annars kan man alltid bo i Ao Nang men då får man åka båt till Rai Leh om dagarna men det går ju det oxå. Info om hotell finns i Lonely Planets Thailandsguide, och på nätet. Vi bodde på Railey Village som var helt OK, priset var 450 baht för 3 personer (OK 2 och en halv, lillgrabben är fyra år). Andra vi träffade bodde på YaYa och Diamond Village på ostsidan för ca 150-200 baht och dom ställena håller normal backpacker standard, alltså ganska basic men fullt dugliga. Räkna med betydligt högre priser i högsäsong.

Det finns 4-5 klättershopar som har kurser, guider och utrustning att hyra. Kolla runt och jämför priser, av nån anledning är Tex shop dyrare än andra.

Förare finns att köpa på plats och beskriver 400+ leder, vet ej om den går att köpa nån annanstans. Sök på nätet.

Klättringen är huvudsakligen på bult, klippans beskaffenhet gör det mycket svårt att lägga egna säkringar. Allt som behövs går att hyra på plats men jag föreslår ta med egna prylar om du orkar släpa på't. Det kan ju vara uthyrt, det lär vara många klättrare dår över jul-nyår. Ta med nån matta att lägga repet på för att undvika sand. Myggmedel, det är träligt att stå och säkra bland myggen. Det var en del mygg i somras, vet ej hur det är i december.

Det går att klättra på Phi Phi Island också, ca 2-3 timmars båtresa från Krabi. Kan vara värt att pröva. Det finns en shop, Phi Phi Climbers, som öppnade i mars i år och killarna där håller på att byta bultar på Phi Phi. Bultarna på Phi Phi har haft dåligt rykte. Shopen ligger bredvid Apache Bar på Ton Sai beach.

Mors

Olle (som är avundsjuk men åker tillbaks i mars).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips