Blus för vandring.

Är det någon här på forat som vet var man kan få tag på blusar (att dra över huvudet) för vandring. Inte skjortor med knäppning alltså.
Har en gammal blus från Haglöfs med nätventilation under armarna och blixtlåsförsedd ficka på framsidan och krage där blixtlåset går hela vägen upp.
Man kan säga att det är ett mellanting mellan lätta jacka och skjorta.

Tycker den är det bästa att ha på sig vid vandring men den börjar sjunga på sista versen. Men var hitta en ny/motsvarande?? Tycker jag letat både vitt och brett men inte hittat något liknande.

Tacksam för tips/Christoffer
 
Titta i racerboden, cykeltröjor är bra grejor. Jag har några gamla Regatta vandringsblusar med nät i ärmhålorna men senare års kataloger har inte uppvisat några ersättare.
 
Itab hade en för några år sedan i alla fall men den var i lite grövre tyg, motsvarande fjällrävens g1000, ska du ha lite tjockare tyg och vill komma billigt undan har du ju överdelen till kronans snödräkt också, som brukar gå att få för några tior och som är tacksam att textilfärga. Står emot vind bra samtidigt som den ventilerar bättre än det mesta.
 
Vet att det fanns liknade i byggbodarna ute på vischan i mörkblåa färger för bonden/skogshuggaren sent 70-tal och tidigt 80-tal, vet inte varför dom försvann!? För dom var slitstarka, billiga och praktiska! Har du tur hittar du någon i någon bortglömd bod...

P.S. du kanske kan hitta någon sommar anorak med liknade snitt... bara att offra huvan...

Mvh troswe
 
Tack för svar. Tror dock att den/det som liknar mest det jag redan har är cykeljackan från Länna sport.
Sen kan man ju som sagt undra över teflonbehandlade material. Om det är bomull som är behandlat och hur vettigt det är överhuvudtaget med Teflon. Miljö etc. Men det spåret ska jag i alla fall kolla upp.
Poängen är som sagt att det ska vara ett lätt plagg.

Men jag är fortfarande tacksam för fler uppslag.
 
Nu har jag suttit och ägnat en hel del tid på att kolla nätet en gång till. Noll resultat.
Ringde till slut upp Fjällräven i Ö-vik och tänkte höra om de kanske skulle kunna tänka sig att börja producera nåt som påminner om det jag söker och jag trodde inte mina öron när den trevliga kvinnan i telefon sa att det var precis vad de har gjort. Kommer i slutet av mars.

Kolla länken. http://www.fjallraven.se/anorak-shirt-no-1-w

Är förståss trevligt med andra uppslag så om någon på Utsidan vet ytterligare nåt så gärna det.
 
Golfare verkar gilla vindskjortor de också, men de tycks även gilla gälla färger och lite ventilation :)
Men du kan ta dig en titt iaf. Googla: golf+windshirt
 
Nu har jag suttit och ägnat en hel del tid på att kolla nätet en gång till. Noll resultat.
Ringde till slut upp Fjällräven i Ö-vik och tänkte höra om de kanske skulle kunna tänka sig att börja producera nåt som påminner om det jag söker och jag trodde inte mina öron när den trevliga kvinnan i telefon sa att det var precis vad de har gjort. Kommer i slutet av mars.

Kolla länken. http://www.fjallraven.se/anorak-shirt-no-1-w

Är förståss trevligt med andra uppslag så om någon på Utsidan vet ytterligare nåt så gärna det.

Jag missade att du sökte ett lätt plagg. Har du kollat Haglöfs Intense serie? Dom har ju bla oz eller om den heter ozo pullover som väger mellan 100 och 200gram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
Frystorkad Packlista vandring fem dagar Kläder 12
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
RE86 Cargopants för vardag/vandring Kläder 7
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
grodanbolle Vindbyxor för vandring? Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Bxiu Vandring/vardagsbyxor Kläder 15
kvalio Kvalitetsbyxor för vandring/vardagligt bruk Kläder 14
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
tlundberg Fotbeklädnad för svensk vandring Kläder 51
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
såg lätta skor för vandring Kläder 11
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
Snubblaren Köngor till vandring i italien? Kläder 12
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
LarsMagnus Skor för vandring (samt multisport) Kläder 7
Syltburk89 Rätt sko till rätt terräng? Kläder 3
Zwine Kläder för vandring i Malaysias djungel? Kläder 6
annieroos Vandring i Kroatien Kläder 1
larsbirg Chevalier för vandring? Kläder 5
K-9 Jacka för Grotta & Vandring Kläder 4
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
pelleponken Alround byxa för jakt och vandring? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.