Skor för vandring (samt multisport)

Försökte ta upp frågan i en annan tråd men insåg att det var dumt när min rubrik där var en annan.

Jag efterlyser tips på bra modeller! Produktnamn och era personliga erfarenheter av skon.

Jag är ute efter en relativt lätt sko att vandra i, som torkar fort och är väldigt luftig. Jag blir lätt varm och svettig om fötterna. Jag vill gärna använda dom för ren multisport också.

Jag har funderat på Salomons GTX 3D Pro (eller vad tusan den heter) samt Haglöfs Escape Ventilator. Jag vet att Jörgen gillar TechAmphibian men dom känns lite väl luftiga för min smak.

Låt tipsen hagla, men snälla - försök undvika diskussionen "kängor" kontra "multisportsko".

Tacksam,
m.
 
Salomon XA Pro 3D Ultra

Kan rekommendera Salomon XA Pro 3D Ultra. Avänder dem i nästan alla sammanhang utom på fjällvandring. När jag cyklar, lufsar omkring i skogen, på fisketurer m.m. Nu är ju alla fötter olika så man bör alltid prova sig fram, men de passar mina fötter mycket bra! Kan säkert fungera på vissa fjällvandringar också om man vill. Det är väl i mångt och mycket en inställningsfråga.

Varför jag inte använt mina Salomon XA Pro 3D Ultra på fjällvandring beror främst på att jag(är lyckligt lottad och) har ett par mycket sköna kängor som jag hellre föredrar på fjällturerna.
 
Senast ändrad:
Jag testar för tillfället ett par Inov-8 Terroc 330 som jag hittills tycker är ganska trevliga. Jag beställde i och för sig mina från England eftersom den svenska agenturen inte riktigt verkar ha vaknat.

Jag skulle undvika alla skor som har GTX i namnet. Salomons skor finns ju ofta med och utan.
 
Senast ändrad:
GTX - no no

Jag har tänkt i samma banor.

Ingen Gore-Tex.

Svårt med skor som inte finns i butik i Göteborg, jag vill helst prova ut storlek först.
 
Gore-tex i skor?

Hej!
Först av allt - "hoggar" tråden lite för en fråga, ber om ursäkt för det...

Men, såg att Martin skrev att man (du) skulle undvika allt som heter GTX i skor, får man fråga varför?

Är ganska grön på det här med multisport/vandringsskor, och har försökt läsa mig till en del om tips och tricks, och det är väl som vanligt att vissa föredrar Gore-tex medans vissa inte alls vill ha det...

Så, Martin och LarsMagnus, varför ingen Gore-Tex i skor?
//Milan :)
 
Varför ingen GTX?

Jag väljer bort GTX för min intention är att låta skorna bli blöta då det verkligen är blött (regn, korsa vattendrag etc). Jag vill sedan att skorna ska torka snabbt och vill därför ha tunna och välventilerade skor.

Därför väljer jag bort Gore Tex som (förmodar jag) kommer lyckas dåligt att hålla mina skor torra utifrån då det är mer än fuktigt på marken, och i sämsta fall kommer skapa mer fukt inifrån (svett).

Därmed inte sagt att jag kommer bli nöjd med mitt val när jag om en vecka traskar runt i Norge, men detta är min plan och lite av ett test. har själv trådar igång där jag söker tips på specifika modeller. Ska kolla på skor idag efter jobbet och framförallt lukta på ett par Ecco. :)
 
Det räcker att man går i gräs med dagg för att man skall få ner vatten i skon även om man har GTX , om man inte har damasker eller liknande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Pacta Lättare skor/sandaler för vandring etc. Kläder 9
bergholm Bra skor för snabb vandring Kläder 5
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.