Hållbara skor sökes!

Har haft problem med att hitta skor som passar mina fötter. Men i våras köpte jag ett par Keen Gypsum som jag varit mycket nöjd med. Dessvärre har dom redan börjat bli ganska slitna. Var i april/maj som jag köpte dom och sulan har redan börjat gå sönder på vissa ställen, då den har blivit så nött. Jag går ungefär 4-5 mil/vecka och varierat mellan asfalt och grusväg.

Finns det några skor som håller en längre tid, dvs iaf ett år?

Ska jag satsa på något speciellt material?

Något märke som kan sula om skor man köpt, eftersom det oftast är sulan som blir sliten först?

Dom ska vara ganska låga i skafthöjd, dvs typ till ankelknölarna. Helst inte gore-tex. Funka på sommaren utan att fötterna simmar i svett efter 10 minuter, men även då det är lite kallare.

Finns dom skorna?
 
Satt och räknade nu, mina Keen är bara...

...4 månader gamla. Och redan slut. Jag köper gärna dyra skor OM jag vet att jag kan ha dom ett tag, dvs gärna några år.

Ang Salomon- Är textil ett bra val om man vill att dom ska hålla några år eller är det bättre att köra på läder?
 
Det gick beställa från altberg.co.uk förut de har bra skor till ok pris. Några modeller utan -tex

Skickat från min HTC One S med Tapatalk 4
 
Någon som har bra tips??

Och det kan även vara herrmodeller, då jag har välsignats med båtar á storlek 40 =P
 
Senast ändrad:
Också storfotad, 40 i svenska storlekar, blir lätt 41 2/3 i vissa märken!
Mina Scarpa Zen var första sko på typ 10 år som mina hälar inte gnager upp fodret på inom mindre än ett år! Nu är de typ 4 år och gick väldigt långt första åren.
Inte slut än, men jag köpte även ett par Haglöfs Crag som ska få vandra i Nepal istället för kängor nu i oktober. Kan inte bedöma.dem riktigt än, men jag har långsmala låga fötter, så italienare som Scarpa och Garmont passar väldigt bra för.mig. Men som sagt, Scarpa har varit grymt slitstarka för mig!
Lycka till och recensera gärna det du hittar/köper/provar såsmåningom!
 
Också storfotad, 40 i svenska storlekar, blir lätt 41 2/3 i vissa märken!
Mina Scarpa Zen var första sko på typ 10 år som mina hälar inte gnager upp fodret på inom mindre än ett år! Nu är de typ 4 år och gick väldigt långt första åren.
Inte slut än, men jag köpte även ett par Haglöfs Crag som ska få vandra i Nepal istället för kängor nu i oktober. Kan inte bedöma.dem riktigt än, men jag har långsmala låga fötter, så italienare som Scarpa och Garmont passar väldigt bra för.mig. Men som sagt, Scarpa har varit grymt slitstarka för mig!
Lycka till och recensera gärna det du hittar/köper/provar såsmåningom!

Jag har haft tre par Haglöfs Crag; två par vanliga och ett par med högre skaft. Så, ja jag tyckte mycket om dom =) Dom räckte ganska länge, längre än vad mina Keen har gjort iaf. Men jag tyckte att dom var lite trånga (har platta och breda fötter med hallux valgus och behöver ha specialsulor), eler rättare sagt; den nya modellen var annorlunda än den gamla och dom tryckte lite här och där. Synd att Scarpa verkar bli lite för smala för mina fötter...

Jepp, jag kommer definitivt att recensera det jag köper =) tack för tips!
 
Om du tyckte om keen-skor så skulle det kunna vara läge att titta på Teva-skor. Deras sandaler har rätt gott rykte men dom gör skor också. Med ungefär lika bred läst som keen fast ganska mycket bättre sula.
Sen kan man ju fundera på det här med att slita skor vilka vissa gör mycket och andra knappt alls. Två tankar slår mig.
- Om man har väldämpade skor och springer i så blir det lätt att man sätter i hälen hårdare, dvs man sliter också mer på sulorna. Medans om man springer i 'barfota'skor så måste man vara mycket mer noggrann med fotisättningen för att inte få ont i fötterna, och sliter då mindre på skorna. Samma bör gälla även för promenerande.
- När jag gick i mellanstadiet fick vi en gång se en film gjorde intryck på mig. Den handlade om munkar som mediterade genom att promenera fram och tillbaka över en gårdsplan. Målet var att få en medveten flytande rörelse i steget istället för den ryckighet som vanligt folk vanligtvis använder sig av.
Det här gjorde att när jag var runt 30 och hade ett jobb på promenadavstånd så övade jag gå-teknik i ett par års tid. Lite knäpp är man.:)
Kjell
 
Om du tyckte om keen-skor så skulle det kunna vara läge att titta på Teva-skor. Deras sandaler har rätt gott rykte men dom gör skor också. Med ungefär lika bred läst som keen fast ganska mycket bättre sula.
Sen kan man ju fundera på det här med att slita skor vilka vissa gör mycket och andra knappt alls. Två tankar slår mig.
- Om man har väldämpade skor och springer i så blir det lätt att man sätter i hälen hårdare, dvs man sliter också mer på sulorna. Medans om man springer i 'barfota'skor så måste man vara mycket mer noggrann med fotisättningen för att inte få ont i fötterna, och sliter då mindre på skorna. Samma bör gälla även för promenerande.
- När jag gick i mellanstadiet fick vi en gång se en film gjorde intryck på mig. Den handlade om munkar som mediterade genom att promenera fram och tillbaka över en gårdsplan. Målet var att få en medveten flytande rörelse i steget istället för den ryckighet som vanligt folk vanligtvis använder sig av.
Det här gjorde att när jag var runt 30 och hade ett jobb på promenadavstånd så övade jag gå-teknik i ett par års tid. Lite knäpp är man.:)
Kjell

Teve verkar vara bra skor, ska spana in dom lite mer. Och lite vettigare pris än Meindl, hoppas bara att hållbarheten är bra då åxå.
Mina skor blir nötta i hälen, jag sliter utsidan på skorna ganska snabbt (har specialsulor pga nedsjunkna fotvalv och hallux valgus), men även mitt under trmpdynan typ. Tror också att det ligger något i hur väldämpade skorna är och vilket sätt man går på. Jag har ett ganska 'slött' steg tror jag, släpar gärna hälen efter mig och lyfter inte jättemycket på fötterna.
Haha, det där med munkarnas meditativa gångstil är lätt något jag skulle kunna fastna i att öva på =) dom ska liksom skrida fram, kan jag tänka mig, nästan som att dom flyter på marken. =)
 
http://www.outnorth.se/meindl/borneo-lady-pro-mfs.php?group=prod_prod_grp-s1/333

Någon som vet mer om dessa? Hur är dom i hållbarheten? Verkar vara genomgående läder i dom, både ytterdel och fodret, så dom borde hålla lite bättre. Men hur är det med yttersulan, hur hållbar är den? Och någon som vet hur Meindl är i passformen, smala/breda? Tyvärr har Outnorth i Bodafors lagt ner, så jag kan inte åka dit och prova dom jag först hade tänkt...

Meindl Borneo är väldigt lika Island Pro (bara lite lägre skaft) som jag själv har eller Meindl Colorado som min hustru använder fast utan GTX, dvs ganska styva kängor så mer för vandring med eller utan packning i svår terräng. Vibramsulorna är ganska hårda och tål mycket slitage (mina uppvisar bara begränsat slitage efter 5 års fjällvandringar inkl steniga toppbestigningar), nackdelen är de får sämre grepp på våta stenar etc.

Passformen är ganska normal vad gäller fotvidd, däremot skulle jag råda dig att titta på herrvarianten då dammodellen är längre i både ankel- och fothöjd. Min hustru testade först dam modellen och tyckte de klämde överallt, samma storlek i herrvarianten satt perfekt vilket även bekräftades av personalen som medgav att de flesta tjejer föredrar herrmodellen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danha Hållbara skor x3 Kläder 5
WiseDuck Hållbara strumpor? Likt de från Darn Tough Socks. Kläder 22
bk Hållbara kängor????? Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.