Lättare skor/sandaler för vandring etc.

Jag har börjat leta efter nya skor/sandaler inför sommarens aktiviteter. Har nu några gamla och slitna Salomon typ tech amphibian lr liknande. Dessa har varit kanonsköna att gå i under somrarna, snabbtorkande och väldigt luftiga. Till minussidan kan räknas de dränerande hålen i sulorna och den något för mjuka sulan. Hålen är givetvis bra vid riktigt blöta aktiviteter men vid vardagsbruk kan dom te sig ganska störande eftersom det hoppar upp vatten i skon direkt man går över blött gräs eller går i en väldigt grund vattenpöl. Vidare är sulan alldeles för mjuk för att öht bära lite tyngre packning då dämpningen är obefintlig och flexen för stor vid vandring över stock och sten, vilket resulterade i ömma knän och fötter senaste fjällvandringen varför jag nu hoppas på att någon av er har tips på något par lättare skor/sandaler som kan fungera som komplement till kängorna under fjällvandringarna samt sköna sommarskor i vardagen.

Jag har inte varit och provat några ännu men vill minnas att tidigare provning av Keens Newport H2 föll fötterna i smaken. Jag vill dock ha några som har tillräckligt stabil sula osv. för att fungera vid fjällvandring med iaf 15 kg på ryggen men samtidigt luftiga och lättorkande vilket jag är osäker att sådana skor kan erbjuda i någon större utsträckning. Jag vill helt enkelt ha några skor liknande Salomonskorna men utan minussidorna. :) . Antagligen önskar jag lite för mycket av en sorts skor men kanske någon av er har några bra tips på skor/sandaler som iaf är i närheten av det jag söker. Tips och åsikter om lämpliga skor emottages med glädje!

Länk till Keenarna:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=22082


Mvh

Simon
 
Vet inte om detta hjälper er, men jag har köpt ett par Merrel waterpro som jag skall prova i sommar. De är lätta, sitter bra på foten och har otroligt bra grepp. Men särskilt "waterpro" är de inte när hela skon är byggd av mesh, men det är kanske det som är meningen, att den inte suger åt sig vatten.
 
Har traskat runt i mina Keen Newport H2 i typ 3-4 år till vardags sommartid, men inte vandrat med tung packning i dem. Men visst sitter de bra på foten, och mer skydd över tårna än med vanliga sandaler är ju inte fel. Borde ju inte vara sämre att vandra i än andra lätta skor, typ Salomon Techamfibian, snarare stabilare och med något tjockare sula.

Inte mycket hjälp... sorry.
 
Jag skulle föreslå ett par sandaler av antingen Keen eller Teva, båda är kända för att ha bra kvalitet och hög komfort, har skälv ett par Teva sandaler och är kanonnöjd med dem!
 
Jag skulle föreslå ett par sandaler av antingen Keen eller Teva, båda är kända för att ha bra kvalitet och hög komfort, har skälv ett par Teva sandaler och är kanonnöjd med dem!

Jo det verkar luta åt något av dessa märken. Har sneglat lite på dessa Keen Arroyo: http://aventyrsbutiken.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=303 . Dessa verkar va lite mer åt sko-hållet med lite grövre sula än Newport H2:eek:rna (som i recensioner anses vara ganska hala vid vått väglag vilket inte är så hippt vid vad etc.).

Tyvärr finns dom inte inne på någon butik i Luleå eller Umeå iaf. Hade velat prova dom då Keenarna verkar vara, vilket också Keen skriver på sin hemsida, cirkus en halv storlek mindre än vanligt. Tycker det är lite svårt att beställa skor via internet om man inte fått prova storlek innan.

Simonhelander--->har du gått med dina Teva med tyngre packning? Tänkte om de pallar det. Vilken modell är det förresten?


Nåja jakten fortsätter!
 
Tyvärr finns dom inte inne på någon butik i Luleå eller Umeå iaf. Hade velat prova dom då Keenarna verkar vara, vilket också Keen skriver på sin hemsida, cirkus en halv storlek mindre än vanligt. Tycker det är lite svårt att beställa skor via internet om man inte fått prova storlek innan.

Keen Newport H2 är ganska breda i framfoten, för oss med smala fötter. Men tack vare den elastiska stroppen blir det bra fastsättning på foten ändå.

Ett förslag till lösning (jag är inte sponsrad, bara en nöjd kund):
beställer du från Addnature.com så är det fri sko-retur och 14 dagars öppet köp. Beställ den storlek du tror att du ska ha från storleksrekommendationerna, och ytterligare ett par större och/eller mindre? Verkar vara ett gammalt postorder-proffs-trick.
Om du kan ligga ute med pengarna förstås, vet inte hur mycket man kan ta därifrån mot faktura. De är i alla fall jättehjälpsamma och har bra service, ring och hör eller maila dem, passa på att fråga om storlekarna om du fegar lite. Snabb leverans, förra veckan var det paket att hämta dagen efter jag beställde (bra idé att ta SMS-avisering om du vill "tjäna" en dag)!
 
Keen Newport H2 är ganska breda i framfoten, för oss med smala fötter. Men tack vare den elastiska stroppen blir det bra fastsättning på foten ändå.

Ett förslag till lösning (jag är inte sponsrad, bara en nöjd kund):
beställer du från Addnature.com så är det fri sko-retur och 14 dagars öppet köp. Beställ den storlek du tror att du ska ha från storleksrekommendationerna, och ytterligare ett par större och/eller mindre? Verkar vara ett gammalt postorder-proffs-trick.
Om du kan ligga ute med pengarna förstås, vet inte hur mycket man kan ta därifrån mot faktura. De är i alla fall jättehjälpsamma och har bra service, ring och hör eller maila dem, passa på att fråga om storlekarna om du fegar lite. Snabb leverans, förra veckan var det paket att hämta dagen efter jag beställde (bra idé att ta SMS-avisering om du vill "tjäna" en dag)!

Ska genast kolla upp det! Tack för tipset!
 
Senast ändrad:
Det första jag tänker på är var ska du vandra?

Jag promenerade runt halva Gotland i ett par Merrel sandaler som enda skodon. De funkade perfekt för mig, lagom styva i sulan, jag väger ca 80 pannor och packningen runt 20 till.
Längsta etappen var Slite - Visby - Kneipbyn, fötterna var helt ok.Ttvekar att de hade varit det i normala vandringskängor med GTX!

Till träning och vandring utan packning har jag nu i år använt ett par Bagheera med mesh, väger ingenting, sköna och bra dämpning. Men tyvärr för vek sula att använda tillsammans med packning.

Ska det vara vandring som på Gotland skulle jag titta på sandaler igen, på typ Sörmlandsleden då blir det några med styv sula och mesh då det skyddar foten lite mer än sandalen gör. Är det uppåt fjällen så gäller vanliga vandrarkängor.
 
Det första jag tänker på är var ska du vandra?

Jag promenerade runt halva Gotland i ett par Merrel sandaler som enda skodon. De funkade perfekt för mig, lagom styva i sulan, jag väger ca 80 pannor och packningen runt 20 till.
Längsta etappen var Slite - Visby - Kneipbyn, fötterna var helt ok.Ttvekar att de hade varit det i normala vandringskängor med GTX!

Till träning och vandring utan packning har jag nu i år använt ett par Bagheera med mesh, väger ingenting, sköna och bra dämpning. Men tyvärr för vek sula att använda tillsammans med packning.

Ska det vara vandring som på Gotland skulle jag titta på sandaler igen, på typ Sörmlandsleden då blir det några med styv sula och mesh då det skyddar foten lite mer än sandalen gör. Är det uppåt fjällen så gäller vanliga vandrarkängor.

Färdplanen är inte riktigt fastslagen ännu, beror nämligen på om hunden ska med eller inte. Ska han inte med blir det antagligen en tur in i Sarek. Kommer han med så blir det troligtvis nånstans i området Mårma-Vistas-Kebnekaise lr liknande. Jag tänkte ha skorna som komplement till mina (inte så lagom tunga) kängor vid vad och när man helt enkelt vill gå lite luftigare och lättare. Har som sagt prövat gå med lättare (om mjukare skor) tidigare i lite stenigare fjällterräng med lite tråkiga biverkningar som följd. Givetvis tänker jag kunna ha skorna till vardags också men det funkar ju det flesta till om man bortser från utseendet på vissa sandaler:cool:.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
grodanbolle Byta ut den tunga fleectröjan till något lättare. Kläder 24
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.