Värmare för skor???

I min nyfunna passion för vintercamping i tält har nu ytterligare ett frågetecken visat sig…

Hur gör ni för att skorna ska vara varma på morgonen? Att man knölar ner kläderna i sovsäcken är ju känt men jag har ingen lust att trycka ner mina Nokia-stövlar och ligga och trängas med dessa hela natten.

Och känslan av att ta på sig ett par -20 grader kalla skor kan man ju föreställa sig, frös man inte innan så lär man ju göra det inom fem minuter…

Hittade denna som verkade som en kul grej men nog så dyr eftersom man behöver två.http://www.coolstuff.se/Zippo-Handvarmare

Funkar det med såna här återaktiverbara påsar som jag sett på bl.a. Clas Olsson?
 
Modiga vintercampare kör med värmeljus och reglerar draget med sockarna. Sen finns det ju elektriska sulor och strumpor för dem som vill lyxa till det eller klara av en dags kylslaget vintermete.

Skillnaden mellan att börja med -20° skor och +° kan inte beskrivas den måste upplevas. Har så kallade handvärmare av flera olika modeller, men sockarna över skaften som dragregulator och givetvis för att få rimfria sockar till eftermiddagen är också en liten lyx på vinterturen.
go tur
 
Själklart ska man inte ha kängor och stövlar i sovsäcken, där ska man sova. Som du själv funderat över så finns det olika handvärmare som man kan använda. Själv använder jag handvärmare med kolstavar som bränsle.
 
Jag har aldrig bemödat mig. Innan när jag hade läderpjäxor har jag bara låtit pjäxorna frysa. Brukar vara upptinade lagom till första kafferasten. Innerskorna har jag haft i sovsäcken. Nu har jag plastpjäxor och det är inget problem riktigt. Mina meindlkängor tog en stund att tina upp, man får snöra löst första timmen. Så länge man har varma och tjocka sockar är det helt okej.

Med stövlar kan det ju inte vara så stort problem heller. Inget som fryser, dessutom lite massa som behöver värmas upp.
 
Tack för input.

Att börja med värmeljus i stövlarna verkar vara nog så spännande för min mentala hälsa. Tar dock till mig av Ute Jämts förslag och undrar om det är såna här du menar -http://www.outnorth.se/relags/handvarmare.php? Ger dom tillräckligt med värme för att hålla stövlarna på plussidan?
 
Handvärmare typ Zippo

Köpte precis två stycken handvärmare för samma ändamål, ska brinna 12 timmar per laddning. Ska till att blanda till bränsle med 80/20 alkylatbensin/tändvätska så får jag se om jag flyger i luften. Verkade smart att ha samma bränsle som till köket i alla fall. Annars har jag kolstavsvärmare också som jag inte använt så mycket, men stavarna är ju billiga i alla fall. Är osäker om de värmer upp en hel sko å andra sidan.


Billigt förslag, som jag hittade efter jag köpte mina:
http://www.ebay.com/itm/271310528013?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
 
Enligt texten på Coolstuff så räcker själva brännaren på Zippo-mojjen bara 70ggr, sen ska den bytas ut till en kostnad av 110:-. Ingen astronomisk kostnad men vetskapen om att den ska bytas ut innebär ju en oro "Ska den räcka den här turen?"
 
Tack för input.

Att börja med värmeljus i stövlarna verkar vara nog så spännande för min mentala hälsa. Tar dock till mig av Ute Jämts förslag och undrar om det är såna här du menar -http://www.outnorth.se/relags/handvarmare.php? Ger dom tillräckligt med värme för att hålla stövlarna på plussidan?

Yep, precis sådana!
 
Zippos

Har grejat med Zippo värmaren nu och förutom att man fyller upp den extra mycket första gången så är den något trögstartad. I alla fall första gångerna har jag fått fyr på den med en gasolbrännare räcker inte med tändstickor. Kan bero på att de kanske bör vara hyfsat varma vid antändning, sedan blir den ju varm av sig själv och det borde gasa på från bränslehållaren när den väl är het. Lite meckig att fylla på, ska ta en plastspruta 5 ml i stället för den påfyllare som följde med.

Förmodligen lite meckigt att fylla på om det är riktigt kallt ute. Luktar något också, säkert inte helt nyttigt.

Den var i alla fall billigast på webhallen, om man inte hittar en likadan på ebay.
 
Det kan vara svårt att ens få ner fötterna i ett par stelfrusna kängor men det går och jag har gjort det många gånger. Se bara till så att de har någorlunda rätt form innan Du somnar på kvällen :). Kängorna brukar vara iskalla att ha på sig i början så det brukar gå fort att komma iväg när kängorna väl är på. Efter ett tag blir fötterna varma så att de tinar upp skorna och då kan Du dra åt skosnörena. Längtar inte tillbaka till just den delen av vinterturerna :).
 
Jag sover ofta i filtladdorna, så de är varma när jag stoppar ner fötterna i kängorna/stövlarna. På det viset tar det någon minut, och sen säger det "plopp". Å så är den saken ur världen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36
Xasthur Skor, för djungeltrekking och resande. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.