skor som luktar skunk

Mina techamfibian har börjat lukta klart illa. Är väl en kombination av sumpvatten, fotsvett och dålig torkning antar jag. Har försökt med deodorant, maskintvätt och klorin, har inte hjälpt mer än marginellt. Nån som har fler tips, eller måste jag skiljas från mina favvoskor?
 
Hur tvättade du dem? Hade själv ett par receptorskor som luktade otömd sopkorg även efter tvätt (vågade inte tvätta högre än 40 grader). Eftersom kassera var alternativet så fick det bli 60 grader och en rejäl dos Vanish och sen torkning i ugn.

Det senare var väl inte det bästa - det blev lite för varmt så nån limning började släppa. Men resultatet blev i alla fall att de nu går att använda igen.
 
Vanish som vi med småbarn har lärt oss är ett helt ok fläckborttagningsmedel har kommit med en antibakteriell produkt. Vanish Oxi Action antibacterial.

Jag tycker den funkar bra på underställ som luktar skunk.

Skulle testa det, fyll en hink el. liknande med så varmt vatten du vågar, häll i pulver enligt instruktioner på förpackningen och låt stå över natten så tror jag stanken är borta.
 
Det kan nog vara svårt att göra något då lukten väl kommit fram. I förebyggande syfte så är avsköljning/badning av skon efter varje dag ett måste, gärna avsluta en tur med att använda ljummet vatten och tvål. Har hållit både mina techamfibian och Merrell luktfria trots många turer igenom sumpmark och regn.
 
frys

prova att ha ihjäl bakterierna i andra ändan av tempskalan. Några dygn i frysen ( i plastpåse om din frys även förvarar mat), eller utomhus om det är kallare där du firar vinter. det har åtminstone temporärt tagit bort lukt i mina plastsandaler från teva.

/Patrik
 
Håller med tidigare talare att frysen är utmärkt när man skall ta bort dåligt lukt. Brukar lägga boxhandskarna i frysen då dessa efter ett tag börjar lukta illa när man vart slarvig och missat ta upp dem ur säcken.
 
Vilket sätt att få bort dålig lukt från skor etc är bäst?

Här en genomgång http://www.expressen.se/mode/mode/skor/illaluktande-skor-sa-far-du-bort-stanken/

Jag kan tillägga att tvätt av skor i tvättmaskin är en rätt bra metod men det förutsätter förstås att skorna tål detta. Inget för läderskor och skridskor i läder.

Frys fungerar rätt bra tillfälligtvis men jag förstår inte rådet i Expressenartikeln att ha skorna i plastpåse i frysen. Borde vara smartare att använda täta påsar när man tar ut skorna så att inte det kondenserar fukt innuti skorna för det väcker upp bakterierna igen när det blir fuktigt.

Nån som har jämfört bakpulver och ättikametoderna?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
Xasthur Skor, för djungeltrekking och resande. Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.