Skor, för djungeltrekking och resande.

Åker till östra Indonesien i vinter, bl.a Maluku och eventuellt Papua.
Jag är nu ute efter en sko, att ha till djungeltrekking, vandring och resande.
Känns inte som att jag kommer ha behov av en riktig känga, då jag inte planerar att spendera flera dagar i sträck i djungeln.
Kravet jag har är att den ska vara relativt lätt, luftig och snabbtorkande. Med andra ord att vattnet rinner ur igen efter det kommit in. Gissar att GTX går bort?
Har kollat lite på Merrell's Waterpro skor, då de är gjorda för vattenaktiviteter, men jag vet inte riktigt..

Någon som har lite bättre koll på detta än mig? Skulle verkligen uppskatta hjälpen!
 
Vatten in - vatten ut... Kanske en mesh-sko? Har varit ute i regnet med mina och ja, man blir blöt men vattnet rinner ut snabbt. Tar lite tid för de att torka men iaf kortare tid än en "gympasko"

Djungel... Vill du inte ha något skyddande på foten? Det finns ju sk "djungelkängor", bla Meindel. Men de är bra mycket varmare än skor med mesh...
 
Vatten in - vatten ut... Kanske en mesh-sko? Har varit ute i regnet med mina och ja, man blir blöt men vattnet rinner ut snabbt. Tar lite tid för de att torka men iaf kortare tid än en "gympasko"

Djungel... Vill du inte ha något skyddande på foten? Det finns ju sk "djungelkängor", bla Meindel. Men de är bra mycket varmare än skor med mesh...

Tack för ditt svar Karolina!
Jag hade tänkt något i mesh faktiskt ja. :)
Och angående kängor ja jag tror inte jag kommer ha användning av några rejäla kängor. Det känns lite overkill när jag antagligen endast kommer spendera dagsturer ute i tätare djungel. Kommer även resa ganska lätt.
 
uscav har mycket att välja på

uscav har kängor för alla möjliga förhållanden och i olika material

Jungle Boot har ventilationshål i vristen/foten med en nätduk övre som hjälper ventilationen och dränering av fukten/vattnet.

Själv handlat mycket prylar hos dom, ett bra företag

Mvh troswe
 
Jag vandrar i regnskogar en månad varje vinter, senaste vintrarna i Afrika och 2012 i Sydamerika.
Jag har alltid två par skodon med mig, ett par Teva-sandaler och ett ett par Walking-skor med Gor-tex, modeller för 500-800 kr. Jag har upptäckt att Adidas skor både är vattentäta och förvånansvärt svala.
 
jag skulle oroa mig för blodiglar och taggiga växter om jag inte hade höga skaft i djungeln. Inte alltid så lätt att välja var man sätter fötterna. Vet inte vad de heter men det finns ett i tropikerna vanligt träd som har extremt taggiga grenar, som när de ligger torra på marken, är svåra och se och lätta att sparka emot av misstag. Undvik!
 
Heltäckande torkbara kläder brukar var det viktigaste, bara de kan torkas och tvättas fungerar de flesta skor, stövlar och kängor. Tvättlina och riggningsanordning kan vara väl så viktig.
Myggmedel får inte glömmas.
go tur
 
Har kollat lite på Merrell's Waterpro skor, då de är gjorda för vattenaktiviteter, men jag vet inte riktigt..

Någon som har lite bättre koll på detta än mig? Skulle verkligen uppskatta hjälpen!

Har en modell från Merrell som är snarlik Waterpro och den fungerar utmärkt. Sitter bekvämt, torkar relativt kvickt och låter vattnet rinna ut. Jag har gått en del i fjäll och skogsterräng med dessa utan några bekymmer. Bekvämt att bara kunna gå igenom vatten och blötmark, särskilt om det är på varmare breddgrader.
 
Tack för svaren!
Crimper: Vad heter modellen du har? Har du använt dem i tropikerna någon gång?

Kan tillägga att resan kommer att pågå i ca 6 månader, varav jag känner att jag vill ha något lätt med mig. Men ändå någorlunda robust.
 
Min modell heter faktiskt Waterpro Ultrasport ser jag nu:) Jag har dock aldrig använt denna i tropikerna men med tanke på att den är ganskr ordentlig men ändå luftig så borde det passa bra.
 
Jag tänker såsom någon redan nämnt, skon/kängan ska ju även skydda foten mot yttre påverkan och skadliga djur.

Äger själv ett par träningskor i vattenmodell, Salomon techamphbian och jag anser att de inte håller måttet för längre vandring, de är varken stabila eller tåliga. Jag använder dem som ett alternativ till sandaler, som lägersko eller när jag paddlar.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SALOMONTECHAMPHIBIAN

Kolla in denna back-to-basic modell, ofodrat utan membran

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MEINDLPIONER_S08
 

Bilagor

  • X_MEINDLPIONER_S08.jpg
    X_MEINDLPIONER_S08.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,584
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.