Skor, för djungeltrekking och resande.

Åker till östra Indonesien i vinter, bl.a Maluku och eventuellt Papua.
Jag är nu ute efter en sko, att ha till djungeltrekking, vandring och resande.
Känns inte som att jag kommer ha behov av en riktig känga, då jag inte planerar att spendera flera dagar i sträck i djungeln.
Kravet jag har är att den ska vara relativt lätt, luftig och snabbtorkande. Med andra ord att vattnet rinner ur igen efter det kommit in. Gissar att GTX går bort?
Har kollat lite på Merrell's Waterpro skor, då de är gjorda för vattenaktiviteter, men jag vet inte riktigt..

Någon som har lite bättre koll på detta än mig? Skulle verkligen uppskatta hjälpen!

Vatten in - vatten ut... Kanske en mesh-sko? Har varit ute i regnet med mina och ja, man blir blöt men vattnet rinner ut snabbt. Tar lite tid för de att torka men iaf kortare tid än en "gympasko"

Djungel... Vill du inte ha något skyddande på foten? Det finns ju sk "djungelkängor", bla Meindel. Men de är bra mycket varmare än skor med mesh...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vatten in - vatten ut... Kanske en mesh-sko? Har varit ute i regnet med mina och ja, man blir blöt men vattnet rinner ut snabbt. Tar lite tid för de att torka men iaf kortare tid än en "gympasko"

Djungel... Vill du inte ha något skyddande på foten? Det finns ju sk "djungelkängor", bla Meindel. Men de är bra mycket varmare än skor med mesh...

Tack för ditt svar Karolina!
Jag hade tänkt något i mesh faktiskt ja. :)
Och angående kängor ja jag tror inte jag kommer ha användning av några rejäla kängor. Det känns lite overkill när jag antagligen endast kommer spendera dagsturer ute i tätare djungel. Kommer även resa ganska lätt.

uscav har mycket att välja på

uscav har kängor för alla möjliga förhållanden och i olika material

Jungle Boot har ventilationshål i vristen/foten med en nätduk övre som hjälper ventilationen och dränering av fukten/vattnet.

Själv handlat mycket prylar hos dom, ett bra företag

Mvh troswe

Jag vandrar i regnskogar en månad varje vinter, senaste vintrarna i Afrika och 2012 i Sydamerika.
Jag har alltid två par skodon med mig, ett par Teva-sandaler och ett ett par Walking-skor med Gor-tex, modeller för 500-800 kr. Jag har upptäckt att Adidas skor både är vattentäta och förvånansvärt svala.

jag skulle oroa mig för blodiglar och taggiga växter om jag inte hade höga skaft i djungeln. Inte alltid så lätt att välja var man sätter fötterna. Vet inte vad de heter men det finns ett i tropikerna vanligt träd som har extremt taggiga grenar, som när de ligger torra på marken, är svåra och se och lätta att sparka emot av misstag. Undvik!

Heltäckande torkbara kläder brukar var det viktigaste, bara de kan torkas och tvättas fungerar de flesta skor, stövlar och kängor. Tvättlina och riggningsanordning kan vara väl så viktig.
Myggmedel får inte glömmas.
go tur

Har kollat lite på Merrell's Waterpro skor, då de är gjorda för vattenaktiviteter, men jag vet inte riktigt..

Någon som har lite bättre koll på detta än mig? Skulle verkligen uppskatta hjälpen!

Har en modell från Merrell som är snarlik Waterpro och den fungerar utmärkt. Sitter bekvämt, torkar relativt kvickt och låter vattnet rinna ut. Jag har gått en del i fjäll och skogsterräng med dessa utan några bekymmer. Bekvämt att bara kunna gå igenom vatten och blötmark, särskilt om det är på varmare breddgrader.

Tack för svaren!
Crimper: Vad heter modellen du har? Har du använt dem i tropikerna någon gång?

Kan tillägga att resan kommer att pågå i ca 6 månader, varav jag känner att jag vill ha något lätt med mig. Men ändå någorlunda robust.

Min modell heter faktiskt Waterpro Ultrasport ser jag nu:) Jag har dock aldrig använt denna i tropikerna men med tanke på att den är ganskr ordentlig men ändå luftig så borde det passa bra.

Jag tänker såsom någon redan nämnt, skon/kängan ska ju även skydda foten mot yttre påverkan och skadliga djur.

Äger själv ett par träningskor i vattenmodell, Salomon techamphbian och jag anser att de inte håller måttet för längre vandring, de är varken stabila eller tåliga. Jag använder dem som ett alternativ till sandaler, som lägersko eller när jag paddlar.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SALOMONTECHAMPHIBIAN

Kolla in denna back-to-basic modell, ofodrat utan membran

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MEINDLPIONER_S08

Bilagor

• X_MEINDLPIONER_S08.jpg
    X_MEINDLPIONER_S08.jpg
    52.5 KB · Visningar: 1,639
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar