Nya skor ist för Haglöfs Crag...

Jag behöver ha ett par vardagsskor, ett bra sådant. Jag har under två år haft två olika par Haglöfs Crag Q och varit jättenöjda med dom. Men dom har varit lite trånga i lästen och det trycker på tårna på den ena foten. Får jobbiga liktornar och det gör ont. Jag provade att beställa herrmodellen då en försäljare från Haglöfs menade att den skulle vara bredare i lästen. Icke. Den trycker lika mycket och även om jag går upp en storlek skulle det inte hjälpa tror jag, dom är ganska trånga ändå.

Så jag är nu på jakt efter ett par som kan tänkas likna Cragen. Krav:

* inte GoreTex
* bredare läst (har hallux valgus på båda fötter och behöver gott om plats)
* pris max 1300 +- några hundra...
* stabila och stadiga, gärna lite styvare sula
* ska hålla för att gå ungefär 1 mil/dag, sommar som vinter och gärna i typ ett år
* mer känga, än gympadoja

Tips?

Lite osäker på om bredden funkar, men dessa har jag provat i goretexversionen och verkade riktigt-riktigt fina:
http://www.hanwag.de/schuh-detail.php?shoe_id=171

De föll på att jag har en lite halskum högerfot som diskriminerar det stora flertalet skor för mig (inte ofta nån önskar att de hade 2 vänsterfötter, men så är det nästan för mig. ;-) )

...även jag hade förövrigt valt versionen utan g-tex om det hade blivit aktuellt. Av så många skäl..

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Lite osäker på om bredden funkar, men dessa har jag provat i goretexversionen och verkade riktigt-riktigt fina:
http://www.hanwag.de/schuh-detail.php?shoe_id=171

De föll på att jag har en lite halskum högerfot som diskriminerar det stora flertalet skor för mig (inte ofta nån önskar att de hade 2 vänsterfötter, men så är det nästan för mig. ;-) )

...även jag hade förövrigt valt versionen utan g-tex om det hade blivit aktuellt. Av så många skäl..

precis, gt är ett av dom mest överreklamerade materialen som finns... håller inte tätt och tar en evighet på sig att torka.. och dyrt för ingenting...

Jag har ett par Scarpa Crux som jag är väldigt nöjd med. De är väldigt rymliga i lästen och stadiga och utan gore-tex..
Crux är ju ett par approach skor som man säger i klättersvängen. Alltså ett par dojor att ta sig till klippan/berget i lite tuffare terräng. Om du kollar på approachskor under klätteravdelingen på div webshoppar kanske du hittar något? Men skor köps ju helst i butik iof...

Hanwag Rotpunkt

Stämmer hyggligt med din kravspecifikation, de finns på naturkompaniet bland annat så de går att pröva i butik. med förbehåll för att jag inte haft mina så länge så är jag mycket nöjd. Har också haft Salomons XA pro modell (den utan GoreTex) och den var för bred/"luftig" så främre delen av foten halkade omkring i skon (hälen satt bra och längden stämde)

Lycka till

Hittat ett par!!

Åkte till Outnorth i Bodafors, bor bara några mil därifrån. Provade olika Haglöfs, men dom var trånga i tån. Blev sedan visad ett par Gypsym från Keen. Så jäkla sköna!! Breda och fina i tårna, stabil sula, luftigare än Goretex (var något annat material). Skitnöjd! =) och tack vare att jag har stora fötter (40) så är utbudet av skor dubbelt så stort för mig då även skor i herrstorlekar kan vara aktuella, som dessa. tack för bra tips =)

http://www.keenfootwear.com/us/en/product/shoes/women/trailhead/gypsum

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips