Rätt sko till rätt terräng?

Hej!

Jag ska vandra i Österrike i sommar i 10 dagar och har lite funderingar om vad man ska ha på fötterna. Vi kommer vandra mest på asfalt genom bebyggda områden.

Jag köpte ett par kängor (Scarpa Hekla) men undrar nu om det var dumt. Kommer det bli för stumt att gå på asfalt, hur bra dämpning har ett par kängor egentligen? Packingen kommer väga 10-12 kg så det är ju en del.

Jag funderar på att komplettera med ett par walkingskor som har bra dämpning. De har ju å andra sidan inte så mycket stöd för anklarna men det kan kanske vara skönt att byta sko ibland. Sen har jag ett par sandaler också, så det blir 3 par skor...

Vad har ni för synpunkter/tips till mig? Vad bör jag ha på fötterna egentligen?

Jag tror inte att det kommer att bli alltför stumt med kängorna. Men det kommer att bli onödigt varmt och onödigt tungt. Walkingskor är betydligt bekvämare, när terrängen inte är oländig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sätt på sandalerna de dagar som väskan väger lite mindre eller när det blir för varmt!!
Kängor brukar annars vara rätt vanligt förekommande bland EB-deltagare.
Funkar nog även i Österrike....

Hoppas ni får kul!

Jag skulle inte ta med kängorna. Förstår inte vad de ska vara bra till. Däremot ser jag nackdelar som värme och svett.

Gympadojor är ju de bästa skorna som finns. Jag gick själv med mina i ett regnigt Tiveden i helgen. Kanske skulle välja kängor i svenska fjällen, men absolut inte på asfalt och vanliga stigar.

Har stukat foten en gång för många år sedan och går ganska lätt upp den skadan. Men det sker lika lätt i gympadojor som i kängor. Fördelen med kängor är att det går att dra åt runt fotleden vid de tillfällen för att undvika svullnad, men det funkar ju minst lika bra med ett fotledsstöd från apoteket.

Strunta i walkingskorna och gå i dina vanliga löpardojor, så slipper du dessutom köpa ett par nya skor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips