Rätt sko till rätt terräng?

Hej!

Jag ska vandra i Österrike i sommar i 10 dagar och har lite funderingar om vad man ska ha på fötterna. Vi kommer vandra mest på asfalt genom bebyggda områden.

Jag köpte ett par kängor (Scarpa Hekla) men undrar nu om det var dumt. Kommer det bli för stumt att gå på asfalt, hur bra dämpning har ett par kängor egentligen? Packingen kommer väga 10-12 kg så det är ju en del.

Jag funderar på att komplettera med ett par walkingskor som har bra dämpning. De har ju å andra sidan inte så mycket stöd för anklarna men det kan kanske vara skönt att byta sko ibland. Sen har jag ett par sandaler också, så det blir 3 par skor...

Vad har ni för synpunkter/tips till mig? Vad bör jag ha på fötterna egentligen?

Jag tror inte att det kommer att bli alltför stumt med kängorna. Men det kommer att bli onödigt varmt och onödigt tungt. Walkingskor är betydligt bekvämare, när terrängen inte är oländig.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Sätt på sandalerna de dagar som väskan väger lite mindre eller när det blir för varmt!!
Kängor brukar annars vara rätt vanligt förekommande bland EB-deltagare.
Funkar nog även i Österrike....

Hoppas ni får kul!

Jag skulle inte ta med kängorna. Förstår inte vad de ska vara bra till. Däremot ser jag nackdelar som värme och svett.

Gympadojor är ju de bästa skorna som finns. Jag gick själv med mina i ett regnigt Tiveden i helgen. Kanske skulle välja kängor i svenska fjällen, men absolut inte på asfalt och vanliga stigar.

Har stukat foten en gång för många år sedan och går ganska lätt upp den skadan. Men det sker lika lätt i gympadojor som i kängor. Fördelen med kängor är att det går att dra åt runt fotleden vid de tillfällen för att undvika svullnad, men det funkar ju minst lika bra med ett fotledsstöd från apoteket.

Strunta i walkingskorna och gå i dina vanliga löpardojor, så slipper du dessutom köpa ett par nya skor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips