Kjol/kilt vid vandring

Goddagens!

Är ny på området runt vandring men planerar just nu en rut genom sverige och kom att tänka på om man kan ha kjol/kilt eller vad folk vill kalla det istället för byxor. Min erfarenhet sen innan är att det inte blir varmt eller för kallt. enkelt och använda och det användes ju för som arbetskläder.

Vad tycker ni och ska man isf ha i ylle eller finns det något liknande matrial som kan vara bra!
 
Då jag har ett förflutet inom vikinga och medeltidskretsar så har jag erfarenhet från både särk, tunika och kilt. Jag skulle gå för ett tunt men samtidigt slitstark ylletyg. Jag och kompisarna då, hade en halv idé om att vandra medeltidsaktigt, alltså med så pass tidsenlig utrustning och klädsel som möjligt. Själv var jag inne på Bockstenmannens dräkt och utrustning.

Om man vaxar yllet så håller det torrt och funkar istort sett lika bra som ett modernt goretextyg, om än lite tyngre :)

Men har du tänkt på de nekativa sidorna med en kilt! Det vill säga insektsbett, fästingar och risken att rivas och skrapas på de bara benen! Och vad gör du om det blir kallt?

/Andreas
 
Då jag har ett förflutet inom vikinga och medeltidskretsar så har jag erfarenhet från både särk, tunika och kilt. Jag skulle gå för ett tunt men samtidigt slitstark ylletyg. Jag och kompisarna då, hade en halv idé om att vandra medeltidsaktigt, alltså med så pass tidsenlig utrustning och klädsel som möjligt. Själv var jag inne på Bockstenmannens dräkt och utrustning.

Om man vaxar yllet så håller det torrt och funkar istort sett lika bra som ett modernt goretextyg, om än lite tyngre :)

Men har du tänkt på de nekativa sidorna med en kilt! Det vill säga insektsbett, fästingar och risken att rivas och skrapas på de bara benen! Och vad gör du om det blir kallt?

/Andreas

Låter intressant det där.. Jag hoppas ni kommer iväg.

Ska genast kolla på det

Kommer vandra i betongdjungel mestdels. kommer gå mellan svenska städer och ska försöka inte gå ut i skogen eftersom jag har lokalsinne som en sten. Just det när det blir kallt. hur mycket kyla håller ett par byxor borta.
 
Min sambo som är scout kör ofta med kjol. Länge körde hon med fristads arbetskilt. Bra för skogsliv verkar det. Om det skulle vara väldiga problem med mygg och rivsår skulle jag nog hört nått.
Jag tror den rikliga ventilationen skulle hjälpa till att undvika skav i grenen men hade nog gärna haft joggingtights för att säkra helt.

Du kan ju komplettera med underställ för kalla dagar och gaiters för jobbiga stigar ned mycket riviga buskar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
ostrom kilt + byxholkar Kläder 0
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
thureb Avgifter postorder vid EU-beställning Kläder 3
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.