Avgifter postorder vid EU-beställning

Avgifter postorder från EU-land

I tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26746 hävdas att det blir dyrt att importera via postorder från Tyskland pga extra avgifter.

Kollade mina räkningar från Globetrotter och kunde konstatera att när man betalar per kreditkort så gäller inte dessa extra avgifter. Det som tillkommer är frakten om 15,75 Euro.
De extra avgifterna som nämns i tråden ovan är sannolikt för att hantera bankkonstnader och ev för postförskott. Man kan ha åsikter om att svenska banker är EU och konsumentfientliga med sina ohemula avgifter. (Undrar just varför fd SEB-ekonomen Nils Lundgren har startat ett EU-kritiskt parti.)

Om man beställer mycket varor och några inte finns i lager så skickas dessa senare utan att man då behöver betala ny frakt.

Globetrotter är inte alltid billiga på sina varor men de har bra utbud och bra service.

När de fellevererade textilband till mig så skickade de rätt dimension senare utan att jag behövde skicka tillbaka den felaktiga leverensen och det gick bra att komplettera den tidigare beställningen som var restnoterad med några prylar till barnen på samma gratis fraktkostnad när det visade sig att sandaler i storlek 35 var slut i Stockholm.

Thure


[Ändrat av thureb 2004-05-24 kl 19:51]
 
Mmm, jag spekulerade om just det i en tidigare tråd, läste sen deras bestämmelser på riktigt och tolkade dem som att den dåliga "växelkursen" beror på att hänsyn tagits till svensk moms.

Kan man komma undan påslaget så är det så mycket bättre för er stackare som inte kan åka till Gobetrotter en runda efter jobbet... :)

/Håkan
 
Jag förstår inte varför dom ska ta hänsyn till svensk moms då det är handel mellan EU-länder. Det ska vara fri handel mellan dessa länder och alltså ska man betala tysk moms på varan.

// Magnus
 
clint; sa:
Jag förstår inte varför dom ska ta hänsyn till svensk moms då det är handel mellan EU-länder. Det ska vara fri handel mellan dessa länder och alltså ska man betala tysk moms på varan.

// Magnus

Vore det så så skulle Globetrotter (och andra företag som säljer via postorder) "officiellt" registrera företaget i det EU-land som har lägst moms. Det är för att undvika det som man har inför det här klumpiga reglerna. Se mera utförligt om reglerna på: http://www2.riksdagen.se/Internet\EUsvar.nsf/0/ED081AC7642ABA11C12566C2004A9C59?OpenDocument

Momssatser i olika länder:

http://www.rsv.se/skatter/moms/momsskattesatser_eu.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vaner Kanon service på postorder! Kläder 4
Postorder? Kläder 2
haakaaan Marmot och postorder ? Kläder 7
postorder ? Kläder 0
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Karolina P Varmaste understället vid lågtempoaktivitet? Kläder 24
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.