Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)?

Jag har tänkt köpa ett par vandringsskor att använda mestadels i stadsmiljö men även i skogen emellanåt. Det är viktigt att de ger så lite obehag som möjligt vid regn om skorna blir blöta och efter att ha läst en del inlägg på detta forum kring vandringsskor har jag förstått att nån sko i mesh-material kan vara ett bra alternativ. Jag kommer inte att använda dem på vintern utan förmodligen mestadels på sommaren, så det är viktigare att de andas än att de håller värmen.

Jag har sett att t.ex. Salomon XA Pro 3D rekommenderats, men de kanske är bättre "anpassade" för ojämn terräng istället för asfalt som lär blir mitt huvudsakliga underlag? Är det t.o.m onödigt att välja trekking-/vandringsskor och istället välja nån annan typ av modell?

Är det nåt mer jag bör tänka på vid köp av vandringsskor i stadsmiljö?
 
jag använder salomonskon till mestadels fritidssko i stan och enstaka promenader ute i naturen.. är inne på tredje paret med ett par för vinterbruk i gortex. helt klart den bästa sko jag haft.
Fick även tips om den nya Keen-skon men inte testat den själv.
 
Vilka fördelar känner du att Salomon-skon har jämfört med "vanliga" skor vid stadsvandring?

I nuläget använder jag Converse AllStars High eller Adidas Superstar men det är mest pga att jag gillar utseendet på dem och att de är sköna att gå kortare sträcker med. Jag vill ha skor som är bättre för fötterna och klarar väta bättre.
 
Jag köpte nyligen Salomons nya "XT Wings WP" , tycker att de vekar vara skönare än Salomon XA Pro 3D men det e ju högst personlig åsikt, har inte vart ute i regn med dem ännu så det återstår att se hurpass Waterproof dem är.
 
Det var snygga och diskreta, vilket jag glömde att nämna som ännu ett kriterie för mitt köp. De ska helst vara svarta och gråa (eventuellt med inslag av mörkgrönt som jag sett på en del modeller) så att de passar med mina kläder.

En sak jag tänkt på ang Salomon XT Wings-skorna var att de (liksom XA Pro 3D) ser ut att kunna bli väldigt varma om man använder dem en varm sommardag. Eller de andas effektivt? Jag funderar på om det är en fördel att välja mesh-skor med grövre hål eller om det begränsar användningen så att de därmed bara går att använda på sommaren, dvs är för kalla att använda på våren/hösten. Hur resonerar ni som har större erfarenhet kring val av vandringsskor? Som jag nämnde tidigare kommer jag dock inte att använda skorna på vintern så de behöver inte klara kyla.

Jag var för övrigt nyss och provade Salomon XA Pro 3D och Merrell Gauley (som jag sett rekommenderas) och Salomon XA verkar sköna att gå i, men jag tyckte att de tryckte lite i fotvalvet jämfört med mina vanliga platta skor. Är det något som andra också upplevt? Merrell Gauley var plattare, men inte lika stötdämpande vid gång. De andas dock bättre eftersom de har mest-material med grövre hål. Men då återkommer frågan kring om dessa är alltför svala på vår/höst.
 
Senast ändrad:
Ytterligare kriterie: inga färskvaru-skor utan materialet ska hålla många år

Kängor är nog inget alternativ för mig vid stadsvandring, jag gissar på att de blir ganska mycket varmare än t.ex. mesh-skor vid vandring en het sommardag.

En sak jag tänkte på angående Salomon XA Pro 3D:s upphöjda fotvalv; jag antar att det finns nån form av tanke med detta, gissningsvis att avlasta vid längre vandringar. Alltså, om/när man väl vant sig vid upphöjning i fotvalvet så kanske det enbart är bra för fötterna? Eller det är viktigare att man tycker att skon är skön första gången man provar den?

En annan faktor som kan påverka i mitt val av skor är att jag inte kommer att använda dem så ofta och att jag därför inte bör köpa nån modell som är "färskvara" som löparskor är. Istället hoppas jag att de håller många år utan sprickor och så i materialet. Är detta ett kriterie som inringar eller utesluter något särskilt märke eller modell?
 
Vad tror du om Rockport? Inte så många återförsäljare som Salomon så de kanske kan vara lite svåra att hitta. Tycker själv att Rockport gör väldigt sköna och stabila skor.
 
Keens läder

sandaler har jag bra erfarenhet av sedan jag köpte dem i våras på Naturkompaniet. Går att gå långa promenader i utan skav. Passar både mina breda fötter och smalare fötter hos några av min bekanta.

Liknar den här modellen http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=KEENNEWPORT

Men min modell har mera hälkappa och stängning med metalspänne och läderrem.

Verkar finnas massor av sandalmodeller http://shopping.kelkoo.se/ssc-109101-sandal-keen.html

De har också skor men jag vet inte hur många av modellerna som finns i Sverige http://www.keenfootwear.com/

Thure
 
Keen

Har också bra erfarenheter av Keen, både sandaler och kängor. Båda i läder och framför allt kängorna är mycket lätta. Har haft mina i några år och klivit i och ur vatten åtskilliga gånger utan problem. Normal infettning då och då räcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
d.a.n.i.e.l Skor till Kilimanjaro i Stockholm? Kläder 5
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.