Kläder vid löpning vintertid.

Hejsan, första posten här så jag hoppas ni har överseende om jag frågar nåt som redan frågats en miljard gånger. Nu är det så att jag tänkt komma i form inför mönstringen och insåg att jag utnyttjat vintern väldigt dåligt tidigare.

Har åkt skidor nån gång då och då, men jag kan inte säga att jag tycker om det. Nä då föredrar jag löpning men det är ju också lagomt kul när man inte har några vettiga kläder att ha på sig :p

Därför hade jag tänkt inhandla all utrustning jag kan tänkas behöva vid sådana aktiviteter men så slog det mig att jag inte har nån aning om vilka kläder som är bra vid de temperaturer som förekommer här i Kiruna under vintern.

Så jag skulle uppskatta om någon kunnig person kunde upplysa mig om vad jag behöver för utrustning när jag ska bege mig ut i kylan och mörkret :p
Tack på förhand / Matti
 
Nästan samma som vid skidåkning,

Ett superställ,ett fleeseställ(jag har Haglöfs powerstrech).mössa,öronmuffar,vantar som inte blir för varma.ullstrumpor i skorna,ibland två par om det är kallt,ev en "fuskkrage" i ull.reflexband eller väst.
 
Hej och välkommen.

Ska först skriva att jag inte är något löparproffs, jag delar bara med mig av de erfarenheter som jag har. Andra kan säkert mycket mer och är mer avancerade men det här funkar för mig.

När jag springer på vintern (vilket är det som funkar eftersom det (oftast) inte faller tillräckligt med snö för skidträning och för att jag hatar gym) så har jag ett par löparskor med "dubbar" på. Jag känner mig då tillräckligt säker för att våga ta ut steget, annars trippar man fram och träningen blir inte så som man tänkt sig. Mössa och vantar är viktiga. Blir man varm kan man lätt reglera genom att ta av sig mössan. Kalla öron har du nog provat på... Vidare så använder jag kronans underställ (M90). Funkar bra för mig, vet andra som ogillar det skarpt. Över det en träningsoverall, inte allt för avancerad (tror det heter R90). Ytterst reflexväst så att jag syns.Blir det riktigt kallt tar jag på mig en tröja till, blåser det så tar jag på mig något vindtätt. Springer jag en runda med start och stopp en bit hemifrån så tar jag med mig tjockare träningsställ (fodrad R90) som väntar på mig efter avklarad runda samt en termos med något varmt att dricka (även fast jag kanske är varm efter löpningen)

Så avancerad är jag. Men det funkar som sagt för mig...
 
Men man ska inte vara för avancerad heller ;)
Har hört mycket bra om R90-stället. Låter nog nästan som att det blir ett sådant, men hur håller det mot vind och kyla? Här uppe kan jag lova att det inte är snöbrist och temperaturen kan sjunka ner mot -25 till -30 grader. Inte för att jag tänkt gå ut och springa om det är alltför svinkallt men ändå. Kanske funkar med ett sådant om man skaffar ett bra underställ till.
Nu ska jag dra mig till sängs så kommer inte svara mer idag men tack till de som engagerat sig såhär långt :)
 
Som sagt, ett vettigt underställ är viktigt. Och mössa, med inbyggda eller separata öronskydd.

Sen kan man "bygga på" med av vad man har... köp inte en hel garderob, du har säkert redan ett par byxor som skulle funka, eller en fleecetröja, eller en jacka.

Smaken är som baken, löpning i -20 - -30 grader är inte min grej... men skulle jag ta mig för nåt sånt så skulle jag inte köpa dubbskor. Så länge det inte är isigt, så funkar mitt löpsteg.

Så prova dig fram, släng inte ut pengar på sånt som du inte känner att du behöver.
 
Är det kallare än -8

brukar jag min Lungplus, finns på Apoteket.
R90 är Ok liksom yllestrumpor och syntetunderställ, på mitt står det visst NorthFace, svagt. Thinneys på händerna kan var skönt.
Lägg varvet så att du kommer hem eller har förstärkningsplagg vid målet.... Varm dryck är aldrig fel.
//J
 
Om du är total prylgalning så köper du skor med inbyggda dubbar. Om du är mer av en budgetlöpare så finns det lösa dubbar att dra utanpå skorna på Biltema, samma dubbar finns även på löplabbet för ca 4 ggr så mycket pengar. Dom funkar bra till att springa på vägar med. Sommarskor för väglöpning brukar vara ganska väl ventilerade och kan bli för kalla, men lite tätare skor funkar ned till -15 om du håller dig torr.
Övriga kläder kan du testa dig fram till, se bara till att ha bra underställ och något vindtätt framför "paketet", det är lätt att bli kall där.
 
Okey, hur låga temperaturer pratar vi om? Ner till -5 till -10 (beroende på luftfuktighet) går det bra med underställ, mössa, handskar och löpjacka/byxa. Många klär på sig allt för mycket, speciellt på vintern. Du ska frysa ordentligt när du står stilla.

Kroppen tar runt 3 veckor på sig för att anpassa sig till en temperatur, så du lär frysa i början.
 
Han ska ju springa i Kiruna på vintern

Alltså,lär det oftast vara bra grepp i snön,då är skor med broddar ofta mest till besvär,på isigt underlag är de en fördel.
Det lär ofta vara kallt om man inte springer omkring just i stan,längre ner är det betydligt kallare,ungefär som det brukar vara här i Jokkmokk (5-10 minusgrader är INTE kallt).
Fleese och ull är ofta bra att ha i ett eller flera lager att springa i (tycker jag,som enbart tar löpturer vintertid när det är för kallt för skidor).
 
(tycker jag,som enbart tar löpturer vintertid när det är för kallt för skidor).
Se där är jag tvärtom :) I kallare väderlek gillar jag inte löpning nåt vidare, utan åker hellre skidor. Iofs inträffar det högst sällan här i Bremen att jag väljer längdskidorna istf löparskorna... ;)
 
Helt klart är det objektivt kallare att åka skidor pga fartvinden.

Men det som främst stör mig är den kalla inandningsluften (har iofs en värmeväxlare nånstans, men gillar den inte). Att hela tiden dra i sig kall luft är påfrestande tycker jag. Vid skidåkning kan man vila mer, dra ner pulsen och låta lungorna arbeta mer skonsamt. Vid löpning får man inget gratis, man måste jobba även i utförslöpor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.