Skorna blev mörka vid vaxning.

Jag köpte igår ett par Meindl Island Pro inför en vandringsresa i Österrike. Till skorna fick jag även en burk av Meindls eget Sportwax och tänkte att det är väl lika bra att vaxa in dem redan nu innan de blivit skitiga. När jag fick på vaxet noterade jag att skorna blivit betydligt mörkare i färgen samt blivit något glansiga. Är detta som det ska vara och kommer det återfå den ljusare nyansen?
 
De kommer att vara mörkare om du vaxar dem, samt bli blankare. De står ju emot väta mycket bättre, coh håller bättre - så allt är som det ska.
 
Tackar för svaren, lite trist var det allt då ursprungsfärgen var betydligt trevligare. Hur väl skulle impregneringsspray fungera kontra vax, fett är uteslutet om jag läst trådtipset rätt?
 
Att nubuck-skor blir mörka och blankare vid vaxning borde säljaren ha upplyst dig om (särskilt om de satte vaxet i händerna på dig). Samt att man ska spreja skon om man vill behålla färg och yta. Du har allstå rätt att reklamera om du vill.

Om du vill ha tillbaka den uppruggade ytan kan du använda en liten hård borste för mocka och nubuck. Jag vet inte om den blir ljusare också, när väl vaxet är borta.

mockaborst.jpg
 
Smak kanske man inte

skall diskutera och du föredrog en ljusare färg.

Men funktionen blir IMHO bättre med vax och om den mörkare färgen innebär en fördel kanske du kan leva med den.

Thure
 
Mörkare vid vaxning

+Vill du få tillbaka ursprungsfärgen så ställ skorna i ugnen på 50-70grader under ett par timmar.
Tror du mig inte ta en skinnbit smörj med vaxet och prova.
Annars kan du låta dom stå i solljus ett par veckor med samma resultat.
Vaxet "dunstar" detta gäller allt skinn låt ingen inbilla dig nåt annat.
Vax "går ur" oavsett om du använder skon eller inte det tar bara olika lån tid.
 
Tja, färgen må ha varit något trevligare i originalskicket men det är inget jag bryr mig nämnvärt om. Huvudsaken är att de håller tätt och fungerar som de ska, vilket vax hjälper till med antar jag. Det känns som att en ruggad yta inte är lika vattenavstötande som en vaxad, därför är den mörkare färgen ganska ovidkommande.

En annan fråga, gummit som sitter längst ner på skon, precis innan själva sulan börjar, vad ska man smörja det med för att undvika uttorkning?
 
+Vill du få tillbaka ursprungsfärgen så ställ skorna i ugnen på 50-70grader under ett par timmar.
Tror du mig inte ta en skinnbit smörj med vaxet och prova.
Annars kan du låta dom stå i solljus ett par veckor med samma resultat.
Vaxet "dunstar" detta gäller allt skinn låt ingen inbilla dig nåt annat.
Vax "går ur" oavsett om du använder skon eller inte det tar bara olika lån tid.

Sorry to do this in English,

The Meindl Island Pro has a Gore-Tex laminate. Never!! heat the wax on this shoes. The wax will penetrate the Gore-Tex laminate and cancel the abillity of the shoe to breathe.

From the Meindl site:
"Achtung: Bei GORE-TEX®-Schuhen Wachs nicht erwärmen! Es dringt sonst zu tief ein und verschlechtert so die Atmungsaktivität und damit den Tragekomfort."

Best regards,

Alex (Route62)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Trosskydd i skorna Kläder 6
honkydory Panta skorna! Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.