Söker en bra skjorta till vandring bl a...

Hade inför årets kommande vandringar tänkt att knata runt i en långärmad tunn underställströja men kom på att ur en mygg-teknisk synvinkel så är det nog inte det bästa alternativet. Deras små sugrör kommer enkelt att finna en väg genom det tunna tyget.

Därför söker jag nu efter en bra skjorta att ha över t ex en t-shirt i merinoull. Gillar skjortor och de är lätta att värme-reglera och kan hålla myggen borta om den är hyfsat tätvävd vilket även skyddar någorlunda mot vind.
Har inga speciella krav annat än att den ska hålla bra kvalitet och vara tålig samt dämpad i färgen/färgerna. Har den sedan smal passform så är det ett stort plus:)
Gillar 65/35-blandning alt mixad med annat material, som t ex denna skjorta från Fjällräven (Kalfjäll): http://www.fjallraven.se/produkter/skjortor/kalfjall-shirt

Men den är ju SÅÅÅ dyr!!! Måste ju finnas bra skjortor till halva priset av denna eller är det bara att punga ut?

MVH / Mattias
 
(...) Gillar skjortor och de är lätta att värme-reglera och kan hålla myggen borta om den är hyfsat tätvävd vilket även skyddar någorlunda mot vind.
Har inga speciella krav annat än att den ska hålla bra kvalitet och vara tålig samt dämpad i färgen/färgerna. (...)
Är du säker på att du inte hittar Skjortan med stort "S" om du öppnar din egen - eller fr a din pappas - garderobsdörr ;)? Det måste ju inte stå "frilufts" i pannan... ehm, på tvättlappen på den.
Om inte, så är det mer sannolikt att du hittar en fin skjorta i den sortens högkvalitativa, tätvävda bomull/syntetblandning på ett loppis, än i en modern herrekipering eller snoffsig "frilufts"-butik.

Edit: håller med Patrik_L om att det är mer funkis med ljusa färger och lös passform. Inte bara för myggens skull, utan även för att slippa bli för varm i solen.
 
Det måste inte vara märkes-skjortor för friluftsbruk. Absolut inte. Nu blev det så eftersom jag sökt runt på diverse web-shopar för att hitta ett bra alternativ till de gamla 59-skjortorna jag redan har. Dessa har varit och är riktigt bra men jag kände för att "fräscha upp" min garderob något.
I övrigt så hänger där bara fin-skjortor, vilka jag sällan använder och dessa passar inte för friluftsliv.

Vad gäller passformen så tycker jag i regel att "praktiska" skjortor (ja överdelar generellt) sys i en storlek där lite ölmage är obligatoriskt för att inte skjortan ska kännas alltför sladdrig. Själv är jag smärt i kroppsformen och tycker att en smal passform blir alldeles lagom lös, även för att hålla myggen borta;)

Tyvärr är min far så gammal att han har börjat krympa i storlekarna varför möjligheten att finna något i hans garderob får anses som liten.

/ Mattias
 
Jag har äldre modell av Haglöfs Saba SS http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/tees-shirts/herr/saba_ss_shirt_sv-se.aspx

Den luktar lite om man har den mycket men jag tycker att en kortärmad ovanpå en tunn merino är kanon i många väder. Se upp lite för många andra modeller har bomull, den här som är helt i syntet är superlätt och torkar på ett kick. Lite rymlig men inte ett sånt där tält (ingen ölmageskjorta utan mittemellan).

main.png


PS. Saba LS är tydligen den långa varianten i likadant tyg.
 
Mot mygg är långa ärmar ett baskrav.
En begagnad egen vit bom/poly skjorta är både vindbrytande samt håller mygger utanför.
Loppisarna brukar ha minst 10 talet varje gång jag tittar.
go tur
 
Som tidigare skrevs, så är ljusa kläder bättre mot mygg samt att skjortan då ska hänga löst. Vill man kompletera myggskyddet med något miljöfientlig myggmedel så ska man tänka på matrialet i skjortan. Nylon och polyestrar kan lösas upp smälta av dessa. Det är inte roligt om det är en dyr märkesskjorta i så fall. Bomull är inte det optimala matrialet men det är beständigt mot myggmedlen. Så jag rekomenderar dom där billiga bomullsskjortorna med rutigt "hillbillymönster" som oftast finns att köpa på lågprismarknader.
 
Jag köpte en marmotskjorta en gång i 100 % plast. Ja fleece eller vad det nu kallas just på det plagget. Gör jag aldrig om. Nästan så någon kan få den. Jag har aldrig haft problem med kläder som luktar, ens vid långa användningar men den här stank ju så man själv fick andningsproblem efter bara en dag. Så jag varnar snarare mot plast än mot bomull..

Jag har en lundhagsskjorta i bomull/bambu som jag trivs bra i förutom att den nu har blivit en storlek för stor. Den varken luktar eller är speciellt långsamttorkande, tycker jag.

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
Person93 Funktionell skjorta Kläder 18
mooolan Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt? Kläder 18
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
action2 Skjorta Traveller Kläder 1
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Maskros444 Sval och myggtät skjorta? Kläder 1
Nanobell Snabbtorkande skjorta? Kläder 7
henan Fjällrävens skjorta "Protector"? Kläder 0
Vindtät skjorta? Kläder 2
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.