Behöver tips för att gå ner i vikt!

Tack för alla härliga svar :) Blir riktigt motiverad när man får reda på så många sätt jag kan göra=)

Men jag undrar lite till. Jag gillar verkligen att cykla jag kan göra det ofta och jag tycker det är grymt kul, men kan jag cykla för mycket? För jag kom hem igår efter varit ute en sväng och satt mig på cyklen och cyklade bort 1000 kalorier, är det för mycket? För jag kunde fortsatt mer för det är så kul att sitta och cykla med musik på. Anledning till att jag vill gå ner i vikt är att jag blivit knubbig överallt, jag gymmade väldigt myckte förut men blev sjuk under en längre period (2-3månader) så jag blev knubbig av att inte få träna,så¨jag har fått knubbig mage större rumpa tjocka lår och sånt och ett tjockare ansikte. Men om jag tränar som jag sagt att jag ska göra, kommer jag även bli mindre "knubbig" i ansiktet? Om ni förstår vad jag menar? Och är 1000 kalorier för mycket när det gäller att förbränna?

Tack för alla härliga svar : ) Är grymt motiverad att göra detta och har mina vänner som hjälper mig att förbli motiverad:)!
 
Jag gillar verkligen att cykla jag kan göra det ofta och jag tycker det är grymt kul, men kan jag cykla för mycket? För jag kom hem igår efter varit ute en sväng och satt mig på cyklen och cyklade bort 1000 kalorier, är det för mycket?
1000 kalorier är ingenting, men jag antar att du menar 1000 kilokalorier.

Nej, det är absolut inte för mycket. 1000 kcal är ca 4200 kJ, det motsvarar ungefär en timmes joggning.

Men om jag tränar som jag sagt att jag ska göra, kommer jag även bli mindre "knubbig" i ansiktet? Om ni förstår vad jag menar?
Du kan inte styra vilket kroppsfett som bränns först, men om du håller på tillräckligt länge så kommer antagligen allt överskottsfett att försvinna, även i ansiktet.
 
Kosmetisk bantning är mycket, mycket olika, min skolkamrat hon vill gärna tappa julmidjan, men tappar alltid först i ansiktet och på underarmarna och därmed börjar hon frysa, sannorlikt är hon aktivast där oxså. Själv är jag gående och cyklande mest och brukar tappa fett på händer och fötter först, fryser oxså direkt!
Men reservfett är inget ont utan kan vara bra, läs Skinnarmo med omsorg.
När jag fick gulsot så var det antagligen de där 3-4 kilona övervikt som gjorde att återtaget inte tog såå lång tid. Tunnar kollegor hade betydligt längre konvalecenstid.
Men att tro att just din bantning skulle göra ditt ansikte mindre runt tror jag inte nån vill garantera, däremot kan du ju börja träna hals och ansiktsmuskulaturen och sannorlikt snabba på processen.
Lycka till!
//J
 
Kul anspelning på Skinnarmo, J! Kommer ni ihåg den bilden där Kropp och Skinnarmo står buk mot buk med var sin ölsejdel inför Nordpolen? " Vem har sagt att en äventyrare ska vara smal"? Skön kille, Ola. Åter till ämnet, det här med att träna för mycket är intressant, det torde dock vara mycket svårt som motionär. Däremot har man sett att åldrande elitidrottare har något mer ledförslitningar än andra, men det får de ju säkert igen på andra positiva effekter av ett aktivt liv. Jag vet inte om någon här kan finna en artikel i frågan, men det verkar som om ensidig träning sliter mer än mångsidig, det är ju någonting man fått lära sig i a f. Jag träffade en naprapat som drog min nacke rätt. Under tiden berättade han att den grupp av idrottare som har minst skador och bäst resultat på Bosön-testerna, är orienterare, ska tydligen vara en bra form av belastning. Men, vem vet?
 
Orientering är säkert bra träning, men alla kanske inte vill bli tvådimensionella... :)

Fettförbränning i punktform är tyvärr en omöjlighet. Det är bara att bita ihop och tänka på vad man äter. Och ha ta i när man tränar. Kan verkligen rekommendera en kost- och träningslogg, då är det väldigt mkt lättare att se vad man egentligen äter, samt att man kunna se att man får återkoppling (det svenska ordet för 'feedback') till sin träning.

Och vad är det här för larv jag hör? "Träning ska vara kul"?? Tränning skall smaka litet blod, det är ett nödvändigt ont! Kroppen skall späkas! (Ironi.., även om jag ibland har blodsmak efter hårda sparringpass)
 
Individuellt igen: blodsmak ÄR kul! :)
Nädå, träning behöver inte vara kul. Man kan ha andra mål. Och en del träning kan ju vara alltför kul (överbelastningskador har jag provat en del). ;)

Min tanke rör sig kring långsiktig viktnedgång, eller att hålla vikten. Gällande detta tror jag mer på lockande aktiviteter än disciplin, för många tror jag helt enkelt att "lockelsen av disciplinen" kan ta slut tidigare än lockelsen av roliga, sociala, utmanande aktiviteter.
 
Tack för alla svar igen :) Är riktigt motiverad och det går bra för mig med träningen är verkligen kul :) Men såhär ser allt ut just nu, Förut käkade jag cirka 2100 kalorier och förbrände typ 1800 totalt på en dag, men nu äter jag 1300 kalorier om dagen och förbänner 1000 på cyklen sen mer när jag är ute och går till bussen (40 min promenad totalt till o från bussen) sen går jag i skolan cirka 40min totalt med på rasterna ibland utav tråkhet. Och jag känner inte att jag svälter när jag dragit ner på maten, sen så äter jag inge skräpmat ellre godis :) Ser det bra ut nu :)? Nå jag bör ändra, eller är det bara att köra på detta :)? Är grymt motiverad :D Och tränar varje dag=) (1300 kalorier intag kanske verkar lite, men jag svälter inte och jag är inte hungrig, kännre mig lagom mätt när jag ätit så :) )
 
Svälter, i ordets rätta bemärkelse, gör du naturligtvis inte och det kan säkert vara så att du inte känner dig hungrig, men 1300 kalorier är alldeles för lite. Även om du vore mycket inaktiv så behöver du betydligt mer för att inte riskera att få allvarliga sjukdomar.

Det viktigaste för att gå ner i vikt på ett sunt sätt och sedan behålla vikten, är att man går ner sakta och att man inombords är i balans hela tiden. Man ska varken hetsa uppåt eller neråt i vikt, det är inte bra, tvärtom kan det vara väldigt farligt och ge viktproblem för resten av livet.

Att du slutat med skräpmat och godis är jättebra, men det finns absolut ingen anledning för dig att inte äta mycket till frukost, lunch och middag. Du kommer att gå ner i vikt och få en snygg och hälsosam kropp om du äter ordentligt och fortsätter att träna så som du börjat med.

Lycka till och glöm aldrig att det viktigaste är hur man mår inombords!
 
Under tiden berättade han att den grupp av idrottare som har minst skador och bäst resultat på Bosön-testerna, är orienterare, ska tydligen vara en bra form av belastning. Men, vem vet?

Har haft lite strul med löparknä och ischias... bland alla råd jag fick när jag sökte hjälp, fanns rådet att variera underlaget. Och det fungerar... mina problem med t ex knäna är helt borta sedan jag ökade variationen på underlaget...

En annan grupp med lite skador är triathleter... och sen har vi ju skidåkningen, som jag tycker är det allra mest skonsamma, så nu vill jag ha snö, så att jag kan löpvila i någon månad ;-)

Thomas
 
Har haft lite strul med löparknä och ischias... bland alla råd jag fick när jag sökte hjälp, fanns rådet att variera underlaget. Och det fungerar... mina problem med t ex knäna är helt borta sedan jag ökade variationen på underlaget...

En annan grupp med lite skador är triathleter... och sen har vi ju skidåkningen, som jag tycker är det allra mest skonsamma, så nu vill jag ha snö, så att jag kan löpvila i någon månad ;-)

Thomas

Det vill jag också...
 
Tack för alla svar igen :) Är riktigt motiverad och det går bra för mig med träningen är verkligen kul :) Men såhär ser allt ut just nu, Förut käkade jag cirka 2100 kalorier och förbrände typ 1800 totalt på en dag, men nu äter jag 1300 kalorier om dagen och förbänner 1000 på cyklen sen mer när jag är ute och går till bussen (40 min promenad totalt till o från bussen) sen går jag i skolan cirka 40min totalt med på rasterna ibland utav tråkhet. Och jag känner inte att jag svälter när jag dragit ner på maten, sen så äter jag inge skräpmat ellre godis :) Ser det bra ut nu :)? Nå jag bör ändra, eller är det bara att köra på detta :)? Är grymt motiverad :D Och tränar varje dag=) (1300 kalorier intag kanske verkar lite, men jag svälter inte och jag är inte hungrig, kännre mig lagom mätt när jag ätit så :) )

Nu blir jag nästan lite orolig när jag läser detta. Läs KebneKajsas inlägg noggrant, du måste ha tillräckligt födointag i förhållande till din aktivitetsnivå annars utsätter du din kropp för risker. Jag tycker du ska glömma kcal och istället koncentrera dig på att må bra i dina nya förutsatser. ´"En sund själ i en sund kropp" är en sanning som funkar ännu. Som sagt, lycka till.
 
Lite mattips: Det verkar som att du har koll på näringsbiten men ändå. Jag är vegan. De gånger jag vill få ner andelen fett i kroppen brukar jag dra ner på kolhydraterna och öka proteinintaget med det menar jag öka andelen produkter med högt proteininnehåll (sällan mer än 20%). Med tanke på att produkter som innehåller vegetabiliskt protein också innehåller en avsevärd mängd kolhydrater brukar jag i princip helt utesluta pasta osv. En ganska bra produkt om man ändå vill ha i sig kolhydrater är quinoa som har ett hyffsat högt innehåll av högvärdigt protein.

För min del har jag problem med att få bort sista mängden fett från kroppen. Har inte fått det bekräftat men har en teori att min kropp bränner fett till en viss gräns. Sen börjar den bränna muskler. Är 188 cm lång och har som minst vägt 62kg utan att ha bränt någon avsevärd mängd fett på exempelvis magen från 68-62kg. Kanske är det den sista reserven som ska finnas kvar när jag ligger någonstans och kippar efter andan utan att ha ätit på en månad...
Kan tillägga att min minsta vikt var efter sjukdom i Afrika och att jag aldrig eftersträvar att ligga under 70kg.
/J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
träningsflitig tränings tips!! Träning och hälsa 5
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
kalkylia Gå från Karlberg till Sundbyberg? Träning och hälsa 5
Tommy125 Nya löparskor i Uppsala, Löplabbet eller Gå & Löpklin? Träning och hälsa 3
schweingaard Gå ner i vikt. Uppdatering nr2 Träning och hälsa 17
schweingaard Gå ned i vikt? [Uppdatering] Träning och hälsa 20
schweingaard Gå ner i vikt? Träning och hälsa 57
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.