Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!)

Uppdatera listan enligt ovanstående kommentarer, sedan tar du och gör ett "prestandaindex" genom att dividera volymen (ytan) (hxb) med vikten. Sedan dividerar du det med priset vilket ger 2 listor, en som visar vilket tält du förmodligen helst skulle vilja ha eftersom det är mest volym per viktenhet och en som sedan visar om prestandan är värd priset. En hel del subjektivt att besluta om ändå förståss men kanske en bra utgångspunkt?

Mycket bra tänkt!
Hade tänkt göra något liknande men kom aldrig till skott...

Fick mitt Wild Country Zephyros 2 Lite igår.
Provade slå upp det i källaren, men det var inte så enkelt inomhus när man inte kan använda markpinnarna.
Har nån förslag på hur man kan slå upp ett tält inom hus enkelt?

Är dock osäker på om jag vill behålla det, kvalitéen känns bra men var lite väl konstigt att slå upp med de 2 pinnarna i vardera ände.
Svårt att säga nu när man inte fick till det ordentligt...

I värsta fall får jag väl prova sälja det, 2000 kr om någon är intresserad? :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Wild Country

verkar vara en något billigare och något tyngre variant av Terra Nova Laser Comp med samma nackdelar i form av lite trånga utrymmen,

Du borde kunna få upp det inomhus om du kan spika fast linor och öglor med motsvarande tältpinnar i en lång planka.

Thure

verkar vara en något billigare och något tyngre variant av Terra Nova Laser Comp med samma nackdelar i form av lite trånga utrymmen,

Du borde kunna få upp det inomhus om du kan spika fast linor och öglor med motsvarande tältpinnar i en lång planka.

Thure

Visst är det en billigare variant på LC men trång vet jag inte. Inte för 1 person i alla fall, 2 kan nog bli trångt om man är en välväxt norrlänning :)

Får eventuellt prova planka, annars får jag prova ut i snön...

Jag har använt gaffatape någon gång bara för att testa uppsättningen på mitt laser competition 2. Det gick hyffsat.
Beror dock på om underlaget ger bra häfta åt tapen. Ett tips bara.

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Jag har använt gaffatape någon gång bara för att testa uppsättningen på mitt laser competition 2. Det gick hyffsat.
Beror dock på om underlaget ger bra häfta åt tapen. Ett tips bara.

"Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality."

Testade det igår, och det gick ju hyfsat men man får inte riktigt spänt 100% utan att den lossnar. Kanske billig tape...

Om du inte upplever

det som trångt tycker jag du skall behålla tältet.

Det jag tycker är trångt med mitt LC 1 är framförallt ingången och att det är svårt att ta sig in där utan att få fukt från yttertältet mot nacken/ jackan detta när man inte vill gå ned på knä p g a blöta på marken utanför tältet.

Thure

Visst är det en billigare variant på LC men trång vet jag inte. Inte för 1 person i alla fall, 2 kan nog bli trångt om man är en välväxt norrlänning :)

det som trångt tycker jag du skall behålla tältet.

Det jag tycker är trångt med mitt LC 1 är framförallt ingången och att det är svårt att ta sig in där utan att få fukt från yttertältet mot nacken/ jackan detta när man inte vill gå ned på knä p g a blöta på marken utanför tältet.

Thure

Jao det är ju ett sätt att göra.
Lite orolig dock över just ändpinnarna, tycker det var lite tjorvigt, men som sagt, kan vara underlaget plus dåligt spänt i övrigt.

Kanske jag gör ett nytt försök till helgen så får jag se sen :)

Annars tycker jag den känns som mitt Bergans, i tyget osv. Är absolut ingen expert men jag känner ingen större skillnad.

Annars tycker jag den känns som mitt Bergans, i tyget osv. Är absolut ingen expert men jag känner ingen större skillnad.

Vad jag kan läsa mig till har yttertälts väven på Zyphyros tältet en PU-beläggning (+ silikoniserad utsida som gör den lite mer vattenavstötlig).
"Flysheet: Nylon PU/Si R/S 4000mm"
Hur som helst är det i så fall PU-beläggningen som gör väven vattentät. medan Bergans Compact (förutsatt att du har 'light' versionen) har en helt silikoniserad yttertältsväv (samma behandling som ex Hilleberg använder). PU-beläggningen är mer nötningskänslig och åldras snabbare.

Vad jag kan läsa mig till har yttertälts väven på Zyphyros tältet en PU-beläggning (+ silikoniserad utsida som gör den lite mer vattenavstötlig).
"Flysheet: Nylon PU/Si R/S 4000mm"
Hur som helst är det i så fall PU-beläggningen som gör väven vattentät. medan Bergans Compact (förutsatt att du har 'light' versionen) har en helt silikoniserad yttertältsväv (samma behandling som ex Hilleberg använder). PU-beläggningen är mer nötningskänslig och åldras snabbare.

ok det är sån skillnad i teorin o praktik.
nåja vi får se vad man gör...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips